Och är de rätt byggda?

Vänster sida
takstol1.jpg

Jag tänker mest på den här sidan nedan. Borde de inte så på samma sätt som på bilden ovan?
Höger sida
takstol2.jpg

Nedan hittade några bilder på nätet som visar hur jag tycker att det borde se ut. Eller har jag fel?
takstolar-ystrom.jpg

20130508_161147.jpg
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Det ser inte rätt ut. De kanske inte är helt klara ännu, det ska kanske tillkomma något upplag undertakstolarna.. Om inte ser det lite konstigt ut. Det du kan mäta är takutsprången på respektive sida, är dessa lika så är troligtvis tanken att det ska vara på detta sättet..
 
Ser ut som om det ska vara två helt olika fasader? Typ helglaspartier på ena sidan eller nåt?
Ritningarna beskriver väl hur takstolarna ska se ut?
 
Höger sida har en limträbalk troligen c:a 350x115 mm eller nåt i den storleken för ett större glasparti typ skjut- eller vikparti.
Svårt att se hur stor öppningen är men för att få plats med limträbalken låter man den bära direkt på sparren.
 
Ja, det är en ganska saftig limträbalk på den ena sidan. Där ska det sitta stora (dubbel) portar. Då det inte är mitt bygge har jag inte tillgång till ritningara. Så detta bara i förbifarten.

På den översta bilden kommer det att sitta panel hela vägen upp.

Känns ändå inte så stabilt på bild två. Jag tänker på snö och liknande. Den står ju inte på något.
 
Träflisa Träflisa skrev:
Känns ändå inte så stabilt på bild två. Jag tänker på snö och liknande. Den står ju inte på något.
Vad menar du? Om man bygger med tex nockbalk och takåsar så ligger ju takåsarna upplag sådär.
 
Ser helt rätt ut inga konstigheter.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du? Om man bygger med tex nockbalk och takåsar så ligger ju takåsarna upplag sådär.
Jag tror tyvärr inte det finns någon nockbalk där under. Jag åker nog förbi på tisdag och tar en titt igen. Återkommer...
 
Träflisa Träflisa skrev:
Jag tror tyvärr inte det finns någon nockbalk där under. Jag åker nog förbi på tisdag och tar en titt igen. Återkommer...
Troligtvis inte för det behövs inte.
 
K Kvarnapajken skrev:
Troligtvis inte för det behövs inte.
Menar du att trycket ovanifrån skulle gå ut mot limträbalken och den är så pass stabil att taket skulle klara sig?
 
Träflisa Träflisa skrev:
Förklara gärna.
Har ingen bra uträkning.
Men är snickare och har varit med och byggt många hus då man har den konstruktionen och en balksko som den ligger i.
Och dom husen har inte rasat ännu iallafall :crysmile:
 
Jag hann redigera frågan ovan inna jag såg att du hunnit svara. Sorry.

Träflisa Träflisa skrev:
Menar du att trycket ovanifrån skulle gå ut mot limträbalken och den är så pass stabil att taket skulle klara sig?
Menar du att de skulle sätta dit en balksko i limträbalken?
 
Träflisa Träflisa skrev:
Jag hann redigera frågan ovan inna jag såg att du hunnit svara. Sorry.



Menar du att de skulle sätta dit en balksko i limträbalken?
Exakt så att den delen som stöter imot hänger i limträt.
Oftast brukar dom komma dit ett tag efteråt om det är stressigt vid montage.
 
Träflisa Träflisa skrev:
Då det inte är mitt bygge har jag inte tillgång till ritningara. Så detta bara i förbifarten.
Så du springer runt och fotar på ett bygge som du inte har någon anknytning till?
 
G Gabbe1 skrev:
Så du springer runt och fotar på ett bygge som du inte har någon anknytning till?
Man kan väl va nyfiken och vilja lära sig?
 
  • Gilla
Träflisa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.