Y
Både jag och damen blir täta i näsorna, och jag får irriterade ögon främst i sovrummet.

Vi har inga kända allergier. Jag har torkat väggar och golv, gjort rent ventilationsdon, tvättat 60grader med sensitive och utan sköljmedel. Damen säger sig ha näsa för mögel men känner inget sådant. Förvisso är sängen relativt ny och säker full med kemikalier, men borde ju inte utstrålas såpass så det känns av i övriga rum.

Om det vore pollen så borde vi väl reagera mer, inte mindre, när vi är utomhus.

Min fråga till er är om man kan göra mätningar likt som när man mäter radon, fast för andra fenomen?
 
Har det förändrats nyligen?

Hur är luftfuktigheten?
 
Y
Det har varit i några veckor.
Även reagerade på att det blivit mer damm, och upptäckte då att ena frånluftsventilen var tät i sin ljuddämpare vilket jag åtgärdade.

Ja nu när du nämner luftfuktighet så vill jag minnas att jag brukar ha låg fuktighet,
men får köpa mig en ny mätare för få aktuella siffror.
 
Enklaste och billigaste åtgärden, ta in på hotell en helg och se om problemen försvinner. Om du ska mäta vet du inte vad du ska mäta och vilka gränsvärden som påverkar. Kan bli väldigt kostsamt utan att generera någon åtgärd. Kan ju t.ex vara en pollenallergi. Kvarstår problemen efter en hotell helg är det inte bostaden som genererar besvären.
 
harry73
Köp allergitabletter och se om det blir bättre av det. Är ännu billigare än att bo på hotell

Är luften torr, kan man hänga lite tvätt i sovrummet innan man lägger sig, är det damm eller pollen kan en luftrenare hjälpa
 
Loratadin har vi som universalmedel hemma.
 
harry73
Cetirizin funkar också bra och våra barn får desloratidin utskriven, så den ska vara bäst
 
Fast allergitabletter kan i någon mån hjälpa även mot förkylningsrelaterade täppta näsor. Så om det hjälper säger det egentligen inget om miljön i rummet.

Allergimedicinen hjälper givetvis inte mot infektion, men i efterdyningarna av en förkylning kan man få allergiliknande reaktioner som medicinen hjälper mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.