Tjenare! Fick till slut fingrarna ur och registrerade mig här. Kanonbra forum med svar på mycket. Men hittade inget om min fundering jag har just nu.
Köpte ett torp förra veckan och går just nu igenom typ allt i alla rum samtidigt...
Rev idag isär vedspisen, en Husqvarna 3027. Det ska tydligen vara någon eldfast lera ovanpå ugnen, under plattorna så att säga. Av denna lera fanns bara spår och den sögs väldigt lätt upp av dammsugaren... Går det att ersätta leran med passande plattor av eldfast tegel?
 
F Fredrik Estman skrev:
Tjenare! Fick till slut fingrarna ur och registrerade mig här. Kanonbra forum med svar på mycket. Men hittade inget om min fundering jag har just nu.
Köpte ett torp förra veckan och går just nu igenom typ allt i alla rum samtidigt...
Rev idag isär vedspisen, en Husqvarna 3027. Det ska tydligen vara någon eldfast lera ovanpå ugnen, under plattorna så att säga. Av denna lera fanns bara spår och den sögs väldigt lätt upp av dammsugaren... Går det att ersätta leran med passande plattor av eldfast tegel?
I moderna repliker av spisarna är det oftast plattor men i de flesta gamla sticker det upp små kanter som stöd för leran som främst ligger där för att jämna ut värmen så att brödkakan inte bara blir stekt på översidan. Josef Davidssons i reftele har spislera vilket passar bättre än plattor. 990000950-1000px.png
 
E exerg skrev:
I moderna repliker av spisarna är det oftast plattor men i de flesta gamla sticker det upp små kanter som stöd för leran som främst ligger där för att jämna ut värmen så att brödkakan inte bara blir stekt på översidan. Josef Davidssons i reftele har spislera vilket passar bättre än plattor. [bild]
Aha, jo jag noterade de där små upphöjningarna. Men är det något som hindrar att man lägger stenarna ovanpå dessa knoppar.
 
Har du inte tänkt att baka i ugnen kan du säkert använda stenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.