Hej,

Jag har läst många roliga trådar om planlösningar här och skulle vilja få kritik på min planlösning.
Eftersom vi redan har en process igång att få denna handlagd hos kommunen är det inte mycket vi kan ändra utvändigt men invändigt går allt att lösa med tillägg i bygglovsprocessen som just nu är pausad pga omständigheter.

Tanken är att bygga ett lösvirkeshus inom följande ramar:

Begränsningar som finns:
Byggytan är max 75 kvm ju mindre desto bättre (tomtens begränsningar som sätter stopp)
Då det är en höjdskillnad på tomten går det ej att placera om huset och skulle man gjort det bredare riskerar man att behöva schakta bort berg som påverkar grannens tomt.

Önskemål som vi har anpassat oss till och jobbat kring:
- Bra arbetsyta i köket (kompromiss med tanke på övriga ytan i allrummet/köket)
- Hela nedervåningen skall vara öppen då det är tänkt som gemenskapsyta där man även kan bjuda familj på ca 20 pers till jul samt att vi vill att familjen skall hålla sig där (vi har småbarn som vi tycker skall göra läxor där mm)
- Ingen TV på nedervåningen (det finns ett gemensamt mindre utrymme på övervåningen för detta)
- alla skall kunna stänga om sig om det behövs (vi vuxna klarar oss med att vara tvåsamma men barnen skall ha sina egna utrymmen när dem blir större)
- Vi har planerat för förvaring under trappan med lådor och dylikt en möbelsnickare får specialanpassa åt oss så det blir snyggt samt så välanvänt som möjligt (trappan är därmed stängd så vi slipper smuts på kläder mm)

Notera: I bilden som visar utsidan att det är en felaktig bild av hur solen påverkar huset.
För att få en vettig bild över läget och eventuell sol måste ni titta på plankartan.
Tittar man noga på plankartan ser man att det finns en markhöjning/ett berg på 2+meter i nordöstra hörnet av huset, således kan vi inte förstora huset mera.

Ändringar som gjorts som inte syns på bilderna:
- anpassat fönster till standardstorlekar då dessa är billigare


Tillägg:
- som ni ser på plankartan så vetter huset mot sydost, det betyder att vi vill ha en altan som går runt huset för att kunna utnyttja solen även på kvällen.
 
  • 3D-rendering av ett tvåvånings lösvirkeshus med röd fasad och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett tvåvånings lösvirkeshus med markplan och sektion, inklusive mått och rumsfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss över byggprojekt som visar ett hus och en altan med angivna mått och omgivande markhöjningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
En sak som slog mig direkt är väl tillgänglighetskravet på ett sovrum i entreplanet.
 
Tillgänglighetskravet är formulerat så att man skall kunna ha möjlighet till ett sovrum på entreplan (således inte tvång att ha det från början) och enligt handläggaren på kommunen så var det inga problem att i senare skede dra in en vägg om det skulle behövas (annars an man ställa en säng där soffan finns och ställa in en vikvägg)
 
P
Ok så det är inte mer än så som behövs.
 
BirgitS
När man kommer uppför trappan känns det trevligt att ha ett fönster rakt fram eftersom det gör att rummet känns ljusare och luftigare. På samma sätt som ni har fönster rakt framför ytterdörren. Sådana siktlinjer är alltid bra att tänka på, t.ex. vad ser man när man kommer in genom dörrar, när man sitter vid matbordet och i soffor.

Det är möjligt att era barn idag klarar sig med 60 cm garderober men jag tror det blir svårt när de blir tonåringar så som om det går att planera deras sovrum på något annat sätt, ev. ta lite utrymme från allrummet som verkar ovanligt stort. Det kan ofta vara bra att använda väggen (ev. krokig) mellan barnsovrum för garderober eftersom de dämpar ljud bra.

Med tanke på att det verkar vara väldigt lite förvaring i huset för t.ex. vinterkläder på sommaren bör man nog planera in mer förvaring, t.ex. genom större garderober i stora sovrummet som verkar ha mycket fri golvyta.

Hur är den där skrubben som är märkt som förråd tänkt att användas?
Det ser ut som att så fort man ställer ett par lådor där inne så kan man inte komma in genom dörren längre. Kanske bättre att använda det som duschnisch från badrummet och låta barnsovrummen bli större. Var är det tänkt att rör till/från badrummet där uppe ska gå?

För att vara så liten yta på nedre plan känns badrummet där som onödigt stort medan hallen skulle må bra av mer lättillgänglig klädförvaring. Om man ska till handfatet i badrummet känns det nog väldigt knepigt att gå in genom dörren och sen göra en 180 graders sväng för att komma fram till det, det är dessutom trångt mot toaletten så jag rekommenderar att handfatet placeras mot samma vägg som toaletten. Två fönster känns onödigt i små utrymmen som badrum och grovkök, brukar bara leda till problem med inredningen av rummen.

Är verkligen väggen till vänster om ytterdörren 60 cm bred som kläder på galge behöver?

Det ser inte ut som att köket uppfyller kravet på minst 80 cm bänk mellan diskho och spis/häll, men det är kanske tänkt att köket ska gås igenom med en köksplanerare. För att inte behöva gå alltför långt med allt som behövs till en middag på västsidan av huset är det bra att fundera på om inte fönstret ovanför köksön (mycket liten!) ska bytas mot en dörr.
 
Gammelnörden
Enligt beskrivning kan man inte förstora huset åt nordöstra hörnet men jag funderade på om man kunde göra en utbyggnad i ett plan i nordvästra hörnet? Det skulle bryta upp den massiva huskroppen men också ge mer utrymme till köket. Då skulle man kunna gömma undan kylskåp från allmänutrymmet och ge möjlighet till en ugn/micro-högskåp + högskåp för förvaring istället för överskåp. Det skulle också kunna bli ett förråd kopplat till altanen för förvaring av utemöbler och grill mm.
Som nämnt tyckte jag att badrummet på bottenvåningen var onödigt stort och har minskat ner det.
Jag funderade på om det skulle vara en idé att ha en annan typ av trapp som ger möjlighet till en städskrubb och en vägg i hallen att ställa garderober mot? Man skulle också slippa, det ofta nämnda, problemet med att dra med sig smuts utifrån i trappan. Samt det skulle tvinga framtida tonåringar att ge sig till känna när de kommer hem och inte bara rusa upp för trappan till sitt rum obemärkta.;)
Barnsovrummen är ju som sagt ganska små och det är svårt med att få in fler garderober men det kanske kan vara en idé att ha förvaring också under sängarna?
Ritning av bottenvåningen i ett hus med utbyggnad för kök, förråd vid altan och minskat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout med möjliga förändringar och utbyggnad diskuterade i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joh_81 och 1 till
  • Laddar…
Hur ska ni klara spännvidderna på mellanbjälklaget?
 
Har inga åsikter om arkitekturer. Det är en smaksak. Dock är jag petig med tekniken. Jag bygger alltid ett teknikrum, där golvärmefördelare, ev. VP, inkommande vatten m. fördelare, ev. VV-beredsre, värmepanna, FTX, elskåp osv finns. Golvbrunn och ventilerat. All dokumentation + en anslagstavla och plats att meka om ngt går sönder eller behöver justeras. F.ö. försöker jag hålla våtrum nära varandra och ovanför varandra när man har mer än en våning. Kortare rördragningar, färre komponenter = mindre material- och arbetskostnader.
 
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
Gammelnördens förslag såg bra ut.
Men här är mina frihandsritade tankar på nedervåningen:
Planritning av en nedervåning med markeringar för köksförslag inklusive fönsterdörr, köksö, och placering av kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Fönsterdörr precis vid köksbänken för direkt utgång till altanen (grill) + bra naturligt ljus.
2. Större köksö, vid sidorna räcker det med 1000 bredd för att gå förbi. Djupare bänkskiva (900) på ön är bra, så är inte risken lika stor att saker ramlar ner på andra sidan. Djupare bänkskiva (700) i resten av köket är också praktiskt.
3. Flytta kyl/frys/skåp närmare dörren, in mot köket. (kyl närmast bänken, sen frys o sen skåp.
4. 1200 bredd mellan spis och ho.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hej,

Jättebra förslag hittills.

Några enkla svar och utförligare svar och ändringar kommer förhppingsvis till helgen.

Föräldrarsovrummet skall givetvis delas av med en vägg så att det blir mindre och vi får en större förvaringsmöjlighet för hela hushållet.

ylven
Nej vi kan inte tänka oss att bredda huset, tyvärr måste jag säga men tomtens beskaffenhet tillåter inte det.

BirgitS
Mycket bra tanke på 60cm vid ingången, det skall givetvis anpassas.
Ja, köket skall gås igenom med en vän som har jobbat som köksdesigner och därefter med en köksleverantör.

Gammelnörden:
Jag gillar iden och framförallt det större köket samt en groventré och lite mera plats för sakerna i tvättstugam
Är inte helt övertygad om trappan då den känns luftig (bra) men även som slöseri på plats (skulle kunna bygga in förvaring på en del ovanför den utan att riskera att slå i huvudet)
Ja förvaring undre sängen är ett måste för alla i hushållet och vi kommer att ha vinterkläder förvarade på gemensamt utrymme så att låta alla ha allt framme hela tiden anser jag vara onödigt.

surfarn:
Bra fråga, vår snickare tyckte inte det var några problem så som vi hade ritat

banjoragge:
Vårt teknikrum kommer vara tvättstugan (sannolikt är den för liten för att ha allt och plats att hänga kläder (det är en kompromiss som jag inte är helt nöjd med)
Som du skriver så skall det där finnas golvbrunn, värmepump, vattenfilter mm så det blir nog trångt och jag får kolla med frugan hur vi vill ha det.
Jag har förståelse att hålla våtrummen ovanför varandra och skall se om det går att lösa i ett förslag

Joh_81:
Jag förstår tanken med en dörr och gillar den men har funderat på att ha en groventre man kanske kan gå igenom snarlikt gammalnördens förslag.
Köksön tillhör planeringen och jag ser också att den behöver förstoras, den skall dessutom vara "flyttbar" så det blir ihopbyggda skåp på filt för att kunna skjuta den (det är grundidén iaf)
ordningen på kylskåp mm passar oss bättre så det tar vi med oss till köksplaneringen och samma givetvis för bänkskivorna
 
Vänd på trappan.
Att ha trappupågången i tamburen innebär att ni kommer att dra med er smuts åt bägge håll vsrje gång ni hår upp eller ner för trappan.
 
Mina spontana tankar är:

Ha en trappa med vilplan istället där man går upp ifrån allrum/kök istället. Förrådet som är där uppe är så litet att det inte kommer fylla någon direkt funktion ändå. Utan då är det bättre att flytta badrummet 30(?) cm åt höger så "blindtarmen" som är i förrådet idag försvinner. Sedan breddar ni de små badrummen med 30ish cm och får på så vis lite större sovrum.
Tycker även att det är lite snedfördelning i storlekarna där uppe gällande sovrum. Det stora är nästan 18m² och de små drygt 8m².

Genom att ha en trappa med vilplan så får man även bättre möbleringsmöjligheter i hallen samt att man slipper gå igenom hallen för att komma upp på ovanvåningen.

I köket hade jag skarpt övervägt att ha en halvö istället. Ni säger att ni prioriterar gott om bänkyta/arbetsplats i köket och då känns en köksö i detta köket som fel väg att gå faktiskt.

Där uppe som ett komplement till storleksfördelningen jag tidigare nämnt så hade jag nog tagit ytan som är "KLK" idag i det stora sovrummet och fördelat det till 2 st rum. Ett med utgång vid trappan och ett med dörr in i sovrummet. Dvs ett förråd och en WIC.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Tänk på att placera fönstren i vardagsrumsdelen så att det verkligen går att göra en vägg och få ett rum med fönster om det en dag behövs. Tex en stolpe bred nog för att angöra en vägg mot i fönsterväggen, eller ha det ensamma fönstret i kortväggen längre in i hörnet.
 
Hej,

Jag lovade att återkomma med ritningar men har inte hunnit med det tyvärr.

Jag har själv funderat på trappan så det finns med i tankarna.

att göra om halva föräldrarsovrummet till förvaring är tanken men det syns inte på ritningen.

Blindtarmen syns för att snickaren bytte ritningsprogram och inte lyckades att anpassa allt.

Jag har ingen ritning på min ritning att listra in då det ligger på fel dator.

Vi kommer att anpassa storlekarna något på badrummet uppe samt barnrummen då det känns lite för litet som många har påpekat.

Fönsterplaceringar kommer att ses över på båda våningar.

Tack för synpunkterna hittills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.