Våra takstolar är nu på plats på utbyggnaden. Är det nu man har taklagsfest? Vem är taklagsfesten för? Byggarna? Polarna ???
 
Hemmakatten
Taklagsfesten är till för byggarna!! och det är byggherren som betalar.

Vet inte hur noga det är med sånt nu. Min pappa var murarbas (innan hon omskolade sig till lärare) på stora byggen. (Det här var på 50-60-talet). Har förstått att min pappa var populär att jobba för, vilket berodde dels på att han förhandlade fram bra ackord för murarlaget, och dels för att han förhandlade fram bra taklagsfester. Bl.a. var de på Stallmästargården ett antal gånger. Den byggherre som inte anordnade en bra, överdådig fest eller, huuh, ingen alls, fick se en docka (var det en docka?, kommer inte riktigt ihåg)dingla från taknocken. Byggherren fick också dåligt rykte och de bästa murarlagen ville inte jobba för dem. På den tiden var murarna "king of the road" på byggena.

I slutet av 80-talet snickrade min far ihop en gäststuga på sommarstugetomten med hjälp av några grannar som visste att han varit murare. En morgon hängde en liten docka från taknocken..... Min pappa har aldrig varit så generad! ;D Ner med dockan, in till systemet, mor lagade mat hela dagen och på kvällen blev det FEST för alla som hjälpt till.

Nåväl, vet som sagt inte hur det är idag, men något litet att dricka och äta är säkert välkommet. :)
 
Det räcker säkert med ett gäng pizzor och en back öl! Nuförtiden är inte hantverkare så bortskämda! ;)
 
Vi lagade en jättegryta med köttstuvning. Öl & Vin till. Konjak till kaffet. Tidsmässigt var det då innergolv var gjutna och värmen på.
 
Klart man ska festa till det lite när väl husdrömmarna äntligen är på plats ;D, med taket tätt utan pannor e det dags för taklagsfest, hur festligheterna ser ut är av mindre betydelse, nåt gott o äta o dricka för alla som har slitit.... :D
 
Ok någon festlighet på lokal rymmer inte budgeten så det kan vi glömma men en smörgåstårta med något gott att dricka kanske? Våra byggare har bråttom från jobbet och hem och alla åker dessutom bil så egentligen skulle det kännas bättre att ge dem en korg med godis att ta hem men då är man väl ändå över gränsen för våra åtaganden som byggherre? Vi betalar ju ändå för att de bygger åt oss?
 
En taklagsfest är aldrig fel - om inte annat smörjer det maskineriet och man kan tjata om lite annat än bara "Kan ni flytta regeln dit". ;)

Våra snickare byggde enkelt ihop bänk och bord utav gips, ngn ställning eller lite bräder. Sedan fram med smörgåstårta och pilsner. Snickarna fick sig något starkt också (typ whiskey).
Utöver snickarna bjöd vi in representant för husföretaget, VVS, el samt kvalitetsansvarig.
 
Totte_S
Vi missade det totalt!
*Skammens djupröda rodnad* över hela mig när jag tänker på det. Fullt upp med ungar och jobb och hela härligheten, kommer hem sent på fredagen, resten av familjen bortrest. Ingen av hantverkarna hade gett någon vink tidigare om att de förväntade sig något. Alla bänkade sig för vad jag trodde var det vanliga fikat, men jag min fähund hade inte fixat något, så det blev gamla mackor för snickarna. Jag fattade heller ingenting förrän långt efteråt när pikarna började komma, och då var de som varit med vid takresningen inte kvar på bygget. FY vad jag skämdes.
MISSA INTE! Bättre med en snabbt inhandlad tårta än ingenting.
 
Traditionellt sett var väl taklagsfesten betalningen (den enda) för de som hjälpte till att bygga huset. Jag talar då om den tiden när släkt, vänner och grannar mangrant ställde upp och hälpte till med husbygget utan att förvänta sig någon monetär ersättning. Den enda ersättningen de fick var taklagsfesten (plus att de kunde känna sig ganska säkra på att själva få hjälp med sitt eget hus).

Idag när de flesta byggen utförs av betalda fackmän tycker jag att taklagsfesten lite spelat ut sin roll. Fest tycker jag man ska ha om man vill ha kul och jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för att man inte bjudit de som man köpt arbete av. De som hjälpt till utan ersättning ska naturligtvis smörjas!
 
Vi har haft så mkt strul med allting så vi kände att varför bjuda på taklagsfest !

Så någon taklagsfest blev det INTE för oss ..
 
Hallå! Glöm inte "syllknappen"! Snickarna förväntar sig en klar då de lagt syllen på plats! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.