Varför inte hederlig kärnvirke av furu?
Antagligen billigare än plast-blandningarna och ligger utan problem i 20 år om man behandlar dem lite ibland.
 
  • Gilla
fardis
  • Laddar…
F frollic123 skrev:
Vore kul att få en förklaring på vad "ren komposit" är för något... :)
Komposit betyder bara att det är sammansatt av olika material. Spånskiva är till exempel en komposit av sågspån och lim. Huruvida en viss komposit är lämplig för ett visst ändamål "beror på".

M Marcussjogren skrev:
Du har rätt, det är jag som slarvar lite med orden. Det jag åsyftar är glasfiber eller kolfiber, lär hålla betydligt bättre i alla fall :)
Den mesta plast som används för att binda samman glas- & kolfiber är dels UV-känslig och du kommer dessutom snabbt få synnerligen otrevliga fibrer av mekanisk nötning som sätter sig i fötterna om du använder den "ren". För att använda fiberarmerad plast som golvmaterial bygger du lämpligen en komposit av glasfiberarmerad plast och tex. gelcoat eller trä. glasfibern ser till att eventuellt trä håller formen och träet skyddar glasfibern mot UV & mekanisk nötning samt undviker att folk får fibrer i fötterna.

För ett vanligt trädäck förefaller dock det hela som onödigt komplicerat & dyrt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det, kvalitén, borde väl ha en hel del att göra med hur lärken är sågad?
När jag pysslade med båtbygge var kvartersågat det enda som gällde.
Dvs stockarna skulle sågas så, att alla plankor endast hade stående årsringar.
Så här alltså:
Illustration av kvartersågat trä med stående årsringar i plankorna.
Vilket ger helt andra brädor/plank mot när man sågar så här:
Sågningsschema för kvartersågat trä med markerade stående årsringar.
Då man får mycket mer av det som flisar sig, som beskrivs ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Komposit betyder bara att det är sammansatt av olika material. Spånskiva är till exempel en komposit av sågspån och lim. Huruvida en viss komposit är lämplig för ett visst ändamål "beror på".



Den mesta plast som används för att binda samman glas- & kolfiber är dels UV-känslig och du kommer dessutom snabbt få synnerligen otrevliga fibrer av mekanisk nötning som sätter sig i fötterna om du använder den "ren". För att använda fiberarmerad plast som golvmaterial bygger du lämpligen en komposit av glasfiberarmerad plast och tex. gelcoat eller trä. glasfibern ser till att eventuellt trä håller formen och träet skyddar glasfibern mot UV & mekanisk nötning samt undviker att folk får fibrer i fötterna.

För ett vanligt trädäck förefaller dock det hela som onödigt komplicerat & dyrt.

Det var detta jag försökte få fram. Komposit är en mix av material, men många tror att det är ett material ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F frollic123 skrev:
Det var detta jag försökte få fram. Komposit är en mix av material, men många tror att det är ett material ;)
I dessa sammanhang är det oftast en plast som man kombinerar med ngt.
Det är helt enkelt falsk marknadsföring eftersom man helt enkelt vill undvika att tala om vad det verkligen är.
 
G guggen skrev:
I dessa sammanhang är det oftast en plast som man kombinerar med ngt.
Det är helt enkelt falsk marknadsföring eftersom man helt enkelt vill undvika att tala om vad det verkligen är.
Jisses, räknar du det till falsk marknadsföring? Står klart och tydligt hos alla återförsäljare att träkomposit består av plast och trä. Att det kallas komposit verkar dock provocera dig. I mina ögon är det ett fantastiskt sätt att återvinna både plast och träspill som blir över vid sågning.
 
F fireon skrev:
Jisses, räknar du det till falsk marknadsföring? Står klart och tydligt hos alla återförsäljare att träkomposit består av plast och trä. Att det kallas komposit verkar dock provocera dig. I mina ögon är det ett fantastiskt sätt att återvinna både plast och träspill som blir över vid sågning.
Nej då.
Men det har blivit på modet generellt att svänga sig med komposit uttrycket. Och uppenbarligen (läs tråden) så tror många att det i sig är ngt material.
Det används även utanför bygbranschen i stor utsträckning då man inte rakt ut vill säga att det är en plast legering.
Låter "plast trall med inslag av trä" bra tycker du?
:)
 
G guggen skrev:
Nej då.
Men det har blivit på modet generellt att svänga sig med komposit uttrycket. Och uppenbarligen (läs tråden) så tror många att det i sig är ngt material.
Det används även utanför bygbranschen i stor utsträckning då man inte rakt ut vill säga att det är en plast legering.
Låter "plast trall med inslag av trä" bra tycker du?
:)
Ja, jag håller med om att det är många som inte vet vad komposit är. Utemöbler har ju också ett helt gäng med olika namn för vad som egentligen är träkomposit. Allt för att komma undan ordet plast. Sen har ju plast tyvärr ett sämre rykte än det förtjänar många gånger. Plast är ju i sig ett fantastiskt material om det används och återvinns på rätt sätt.

Sen är ju bra träkomposittrall inte det minsta plastig. Jag är väldigt imponerad av känslan i trallen jag har lagt. Känns som trä och är lätt att arbeta med, blir alltid fina snitt.
 
  • Gilla
Tonyvalbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.