Hej,
Hoppas någon har koll på detta.
Jag har fått tag i gammalt björkvirke som jag tänkte använda till diverse projekt. Den första brädan jag började hyvla upp ser jag att det är mörkblå/svarta streck och prickar längs fibrerna. Är det någon som vet vad detta kan vara? Är det något man bör vara orolig över så det bara är och kasta eller är det något naturligt som finns i björk?
Hyvlat björkvirke med mörkblå/svarta streck och prickar längs fibrerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlat björkträ med mörkblåa och svarta streck och prickar längs träfibrerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N NiclasBo skrev:
Hej,
Hoppas någon har koll på detta.
Jag har fått tag i gammalt björkvirke som jag tänkte använda till diverse projekt. Den första brädan jag började hyvla upp ser jag att det är mörkblå/svarta streck och prickar längs fibrerna. Är det någon som vet vad detta kan vara? Är det något man bör vara orolig över så det bara är och kasta eller är det något naturligt som finns i björk?
[bild] [bild]
Är ingen expert men det ser väl ut som mögel. Troligen helt ofarligt när virket är helt torrt men ger ju lite annorlunda utseende.
 
Sådär brukar det kunna bli när björkvirke har lufttorkat länge i något kallt uthus.
 
Ok, jag misstänkte att det kunde vara mögel, men trodde inte mögel sätter sig så djupt i virke. Trodde det enbart gick ner några mm och inte cm.
Men tack för svar. Är det mögel känns det inte optimalt att använda virket som skärbräda (estetiskt är det inte så snyggt med det svarta, men tänkte ha som vanlig bruksskärbräda och då spelade det ingen större roll)
 
N NiclasBo skrev:
Ok, jag misstänkte att det kunde vara mögel, men trodde inte mögel sätter sig så djupt i virke. Trodde det enbart gick ner några mm och inte cm.
Men tack för svar. Är det mögel känns det inte optimalt att använda virket som skärbräda (estetiskt är det inte så snyggt med det svarta, men tänkte ha som vanlig bruksskärbräda och då spelade det ingen större roll)
Kan ju vara ngn svamp med. Googla spalted lumber. Tror inte prickarna gör den till en sämre skärbräda.
 
Tittade på det, men ser inte riktigt ut som det. Tror mer på mögel eller svamp i så fall.
 
Har aldrig sett det men hittade följande:
blånad, (blåträ), blåved

blåaktig missfärgning hos virke orsakad av blånadssvampar. Dold blånad, eller inre blånad är inre missfärgning som inte syns på ytan hos virke. Sådan blånad uppkommer ibland i samband med torkning då ytveden har skyddats genom kemisk behandling. Exempel på blånad är brädgårdsblånad, insektsblånad, luftblånad, ändblånad och stockblånad.
 
Blånad skulle det kunna vara. Vet du om det kan vara detta och om det i så fall är ohälsosamt?
 
Har inte sett det i björk men i annat trä, men vad jag vet inget farligt utan något som nu upphört utvecklas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.