Hej

Bor i kedjehus med garage mellan husen. Grannen har en klätterväxt mot min garagevägg, det har börjat ruttna rätt duktigt i fasaden på mitt garage. Har jag rätt att säga att hon ska ta ner den? Någon som vet vad som gäller? Garaget är ju på min tomt men hennes växt klättrar mot fasaden på garaget.
 
Självklart ska grannen ta bort växten om den skadar din byggnad. Det är till och med så att du får ta bort det som behövs om inte grannen gör det själv efter att du bett om det.
 
  • Gilla
rayab och 1 till
  • Laddar…
Lägg gärna upp en bild på växten och den ruttna fasaden.
Självklar ska grannen ta ner växten på din anmodan.
Hoppas du har bra kontakt med din granne.
 
useless useless skrev:
Självklart ska grannen ta bort växten om den skadar din byggnad. Det är till och med så att du får ta bort det som behövs om inte grannen gör det själv efter att du bett om det.
Tack för svar har du någon källa som man kan hänvisa grannen till?
 
Att det är ditt hus/garage räcker väl?
Visa lagfarten annars.;)
 
K knipo skrev:
Att det är ditt hus/garage räcker väl?
Visa lagfarten annars.;)
Man kan tycka det.
 
Redigerat:
J jacha skrev:
Man kan tycka det, men en del är ju speciella.....
Dom borde väl vara glada om dom kommer undan med att bara ta bort växten eftersom den har gjort åverkan på din egendom. Men förstår att det inte är kul att behöva prata med grannen om detta, men vet dom om att deras växt förstört för dig? Dom kanske inte har tänkt eller förstått det? Hoppas dom går att prata med, hade du kommit till mig hade jag bett om ursäkt om min växt ställt till det och tagit bort den lite skamset. Och kanske en liten flaska som förlåt, för gransämjan.
 
J jacha skrev:
Tack för svar har du någon källa som man kan hänvisa grannen till?
Jordabalken tredje kapitlet andra paragrafen.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
https://lagen.nu/1970:994
 
  • Gilla
rayab och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jordabalken tredje kapitlet andra paragrafen.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
[länk]
Tack precis vad jag letade efter!
 
H Husgubbe skrev:
Dom borde väl vara glada om dom kommer undan med att bara ta bort växten eftersom den har gjort åverkan på din egendom.
Det vet vi ju inte, alltså om det är växten som orsakat sakdan, TS skriver bara att fasaden börjat ruttna.
 
Det primära här är väl att fixa den ruttnande fasaden. Den behöver väl rivas, återuppbyggas och ytbehandlas. Vilket svårligen görs med en klätterväxt på fasaden. Den får ju minst klippas ner. Och i samband med det är det väl lämpligt att grannen tar bort den eller flyttar den.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jo. Så bör det vara . Och är grannen totalt oförstående till att hens växt kanske orsakat problemet hinner du betala för nytt garage innan tvisten är ekonomiskt löst. Tyvärr.

Är grannen lite vettig däremot kanske grannen förstår och sponsrar lite reparation.
 
harry73
Grannen har inget ansvar för skadan på ts garage. Om ts tycker att klätterväxyen orsakar skada är han själv ansvarig för att ta bort växten
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.