Hej tänkte fixa en carport. Det kommer att vara 10 meter lång och 3.1 meter bred. Vilken lutning ska jag ha. Tänkte ha högsta punkten 2.1 m lägsta punkten 1.9 meter.

Räcker lutningen? Bor i Örebro.

Tacksam om någon kan hjälpa mig.
 
Vad ska du ha för material på taket?
 
Rickard.
Vilket håll har du tänkt ha lutningen? 20cm på 10m är ~1° vilket inte direkt är något att skryta om oavsett material på taket.

Andra hållet blir väl cirka 4° vilket såklart är bättre.
 
harry73
Och har du högsta punkten i mitten blir lutningen ännu bättre
 
Jag tycker inte att det finns anledning att ha mindre taklutning än 14 ° på en carport. Då kan du använda de flesta takmaterial som kan vara aktuella, och kan dessutom byta efter några decennier utan att behöva bygga om.
 
Hej,
Lånar denna tråden lite. Jag ska bygga carport i anslutning till mitt garage. Jag tänkte bygga carporten ca 10m lång och 4m bred. Taket på carporten tänkte jag ansluta till garaget under garagets tag (under den del som skjuter ut). Upp till foten på garagetaket är det idag 2.22m från marken.
Jag skulle vilja ha tegelpannor på carporten då det är vad som idag finns på både garaget och vedfacket (på motsatt sida om garaget från där jag tänkte bygga carporten).

Jag har kollat lite och det verkar som att man behöver ha 14 graders lutning som minst för att lägga telelpannor, hur noga är detta? Om jag ska 14graders lutning på taket innebär ju det att carporten blir orimligt låg, dels så bygger ju själva takkonstruktionen med vindskivor, läkt och tegelpannor ca 30 cm och ska man ha 14 graders lutning på 4meter innebär ju det att jag ska kapa 1m av 2,22m... Visserligen kommer marken luta lite från garaget så att marken är ju lägre där carportens tak slutar, men man kan väl inte ha samma fall på marken som man har på taket? (jag har tänkt att ha grus som underlag). Några tankar på hur man kan lösa detta?
 
Det går inte att lösa utan att ändra på någon av förutsättningarna. Antingen annat takmaterial eller andra höjdförhållanden. Du kan låta carportstakets låga del vara vänd mot garaget eller starta taket på en höjdnivå som ligger över garagets takfot. Även om du använder falsat tegel är 14 grader långsiktigt en olämpligt låg taklutning. Du bör upp till minst 21 grader.
 
  • Gilla
TheCed
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det går inte att lösa utan att ändra på någon av förutsättningarna. Antingen annat takmaterial eller andra höjdförhållanden. Du kan låta carportstakets låga del vara vänd mot garaget eller starta taket på en höjdnivå som ligger över garagets takfot. Även om du använder falsat tegel är 14 grader långsiktigt en olämpligt låg taklutning. Du bör upp till minst 21 grader.
Tack för svar. Vilket underlag skulle du rekommendera? Kan man köra plåt med såpass liten lutning? Tanken är ju att hela konstruktionen ska vara öppen, kommer ha ett redskapsförråd i ena änden men det är ju också öppet och oisolerat. Det kommer alltså vara luft mellan mark panel och tak.
 
Det finns ju rätt snygga plåtlösningar som kan fungera bra ner till ca 7 grader. Olika former av sk klickplåt (typ Plannja Trend eller liknande), vackrare former av korrugerad plåt, t.ex. sinuskorrugerad eller pannplåt (den ursprungliga, inte pannimiterande).
 
Hej,
Lånar denna tråden lite igen. Vad tror ni om detta? Kan det funka? Ber om ursäkt i förväg då jag är nybörjare på sketchup... Då det är ganska lågt tänker jag mig att jag använder markens lutning och följer den med taket, på så sätt kan jag få en höjdskillnad på ca 30cm från garaget till stolparna.
Det är 9m långt och jag tänker mig 4m brett med 50cm språng (eller vad man kallar det). I ena änden av carporten tänkte jag bygga ett förråd, så där kan jag avlasta med ytterligare 4 stolpar förutom de 7 som är utritade.
CC 150cm på stolparna
CC 50cm på bjälkarna (45*220)
CC 50cm på läkten (45*45).

Jag bor i Vämland så det blir väl snözon 2,5.

Det jag är mest orolig för är om belastningen på garageväggen blir för stor? Jag vill ju inte riskera att dra sönder hela långsidan på ett i övrigt fint garage... ???

Vad tror ni? Släppa tanken helt eller fortsätta? :oops::thinking::cool:
 
  • Digital skiss i 3D av en carport modell intill ett garage med lutande tak och strukturvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i SketchUp av en carport med lutande tak och plats för en bil, sju synliga stolpar och en person står intill.
  • Schematisk illustration av en carport med lutande tak ansluten till ett garage, bil och person inuti.
  • Skiss i 3D av en carport ansluten till en byggnad, visar taklutning, stolpar och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sketchup-ritning av en planerad carport med förråd, visar lutande tak och stolpars placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lasten på garageväggen blir i runda slängar knappt 700 kg per meter, dvs drygt 400 kilo per väggregel om dessa står med 600 mm c/c avstånd. Det kan vara lite mycket beroende på dimensioner och utförande. c/c 500 mm är väl mycket för takbjälkarna. Helst ska du gå ner till 300 mm. Kostnaden blir antagligen likvärdig om du byter till limträ, t.ex. 90x270 på c/c 1200 mm. Ska du använda 45x220 som bärlina över stolparna kan du utan problem öka avståndet mellan stolparna till 2 meter. Väljer du limträ även till bärlinan kan du öka stolpavståndet ytterligare.
 
  • Gilla
TheCed
  • Laddar…
Innebär det att lasten blir mindre på garageväggen om jag byter till limträ 90x270 på c/c 1200 mm?
 
Nej tyvärr, men takkonstruktionen blir mindre pinnig. För att kunna bedöma garageväggens kapacitet behöver du kontrollera hur den är uppbyggd, regeldimensioner, vägghöjd och beklädning in- och utvändigt.
 
T TheCed skrev:
Hej,
Lånar denna tråden lite igen. Vad tror ni om detta? Kan det funka? Ber om ursäkt i förväg då jag är nybörjare på sketchup... Då det är ganska lågt tänker jag mig att jag använder markens lutning och följer den med taket, på så sätt kan jag få en höjdskillnad på ca 30cm från garaget till stolparna.
Det är 9m långt och jag tänker mig 4m brett med 50cm språng (eller vad man kallar det). I ena änden av carporten tänkte jag bygga ett förråd, så där kan jag avlasta med ytterligare 4 stolpar förutom de 7 som är utritade.
CC 150cm på stolparna
CC 50cm på bjälkarna (45*220)
CC 50cm på läkten (45*45).

Jag bor i Vämland så det blir väl snözon 2,5.

Det jag är mest orolig för är om belastningen på garageväggen blir för stor? Jag vill ju inte riskera att dra sönder hela långsidan på ett i övrigt fint garage... ???

Vad tror ni? Släppa tanken helt eller fortsätta? :oops::thinking::cool:
Hej @TheCed , nu var det ju några år sen du skrev denna posten men ville kolla hur det gick för dig, vilken väg du valde och om du är nöjd? Står just i begrepp att påbörja eget carport bygge med liknande förutsättningar... Allt gott, Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.