Mikael_L
Nu har jag jobbat lite mer med andra änden av kabeln. Här är det inomhus, och i fint skick.
Jag kunde få isär och bort alla kopplingslådorna nästan helt utan svordomar. :) Inget var tokrostat, bara lite trångt i någon låda, och så där att muttern snurrar av sig själv på andra sidan, ja ni vet ...

Och här är kabelavslutet prydligt ingjutet i något svart, som glänser lite på ytorna.
Jag antar att det är så här som några vill att jag gör i andra änden, krympslang på ledarna, sen gjuta in.

Jag har kopplat på en minsta möjliga liten låda för att få en kopplingspunkt för fortsättning upp till centralen, tyvärr glömda jag att ta bild på slutresultatet, kommer senare.
Elektriska kablar ingjutna i svart massa inuti en kopplingslåda mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelavslutning ingjuten i svart material i kopplingslåda, med tre röda kablar och rostiga ytor runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Är det där svarta gucket hårt och skört? Det påminner väldigt mycket om några bitar jag grävde upp i trädgården häromdagen.
 
Mikael_L
Nu undersökte jag det inte så noga, men jag tror det var hårt, skört och lite glansigt.
Det var någon liten bit som trillade ur när jag tog isär härligheten, jag fick nog intrycket att det var hårt och skört material.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Är det inte asfalt, av den typ som man kan köpa på säck. För att få den flytande får man värma upp den. Ouppvärmd är den nästan stenhård fast lite inte riktigt och lite seg.
 
Mikael_L
Ja det har inte hänt så mycket mer med kabeln som tråden gällde.
Jag lät den ligga öppet en vecka eller två, och det var bra och torrt väder, och meggade sen. Resultaten var ganska lika de innan.
Så då sprutade jag på ett tjockt lager bilrostskydd, trögflytande, som bildar en lite tjockare och starkare film, och sen på med kabelskydd och så låta gräva ner skiten.
Jag kanske ev kommer megga den om nåt år, men det beror helt på. Det krävs nog att jag fortfarande blir kallad på något jobb till gården, för att det ska ske.

Men i övrigt börjar ett ganska drygt utbyte av gamla grejer till modernt och mer säkert närma sig sitt slut. Jag har bytt ut rätt många meter tyglindad, gummisolerad GB lantbrukskabel, som överallt varit totalt uttjänt, det har även försvunnit lite gammal EDIL (eller vad den nu heter, den ser ut som EKLK, men har gummi som utfyllnad samt partisolering, alltså även den är totalt rutten idag).

Och JFB överallt, och därmed nya centraler på många ställen.

Så nu har jag lite att åka med till skrotcentralen. Mer än hälften här kommer från denna gård.
Och vill nu någon ha något av detta så är det bara att hojta till, men snabbt, det ska alltså åka på tippen, ev redan imorgon.
Den stora svarta gjutjärnsrariteten längst ner på bild åker nog inte, den hoppas jag verkligen att någon vill återanvända. Den har en rad med strömbrytare och ett antal säkringar under locket. Om man rycker SEMKO17-handsken under och byter mot en liten låda skulle man kunna ha JFB där.
Skulle bli jättesnygg i en verkstad som vill hålla ett äldre utseende.
Gamla elcentraler, säkringsskåp och strömbrytare upplagda på grusunderlag, redo att skrotas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.