Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Jag vet inte riktigt om jag missat något med tanke på kommentarerna här, men det är väl självklart att grannen ska kunna förvänta sig att ritningen denne godkänt skall efterföljas?

Vad är det annars för vits att lämna in ritningar, fixa bygglov, be om ”tillåtelse” om man ändå tänker bygga något helt annat?
Om vi bortser från att grannen inte godkänner något här så är det i princip rätt: Man ska bygga muren enligt lovet. Men sen kommer verkligheten in, t ex att muren vid schaktning visar sig komma att stå på sandjord så att ritningens dräneringsrör inte fyller någon funktion för muren (enligt den sakkunnige entreprenören). Då handlar det inte om att bygga något helt annat om rören inte läggs utan det är en för konstruktionen obetydlig förändring. Det viktigaste av allt för bygglovet, murens utseende och konstruktion har inte ändrats. Att inte lägga rören är således i enlighet bygglovets syfte.

Kan man argumentera...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag vet inte riktigt om jag missat något med tanke på kommentarerna här, men det är väl självklart att grannen ska kunna förvänta sig att ritningen denne godkänt skall efterföljas?
...
Om jag fått problem med min mark efter att grannen förändrat något på sin.. så hade jag också börjat undersöka var problemet låg!
Du missar en sak som TS skriver i första inlägget, grannen anlade en stenläggning från muren till huset i direkt anslutning till att muren blivit färdigbyggd.
J joehjo skrev:
När arbetet var klart anlade vår granne en uteplats på sin sida. Packade stenmjöl och utförde stenläggning.
Med andra ord så har grannen hårdgjort ytan mellan muren och huset, då är frågan vart det vattnet tar vägen.
 
Ja, grannen räknar ju tydligen med att TS dräneringsrör ska ta hand om hans vatten som hamnar på altanen.

Fråga 1: Lutar altanen mot muren?
Fråga 2: Finns det möjlighet för vattnet att rinna från stenaltanen in i elelr in under muren till TS dräneringsrör, det som inte finns?
Fråga 3: Är det tillåtet att planera att nyttja sin grannes dränering för sitt eget vatten?
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Fråga 3: Är det tillåtet att planera att nyttja sin grannes dränering för sitt eget vatten?
Intressant fråga. Jordabalken talar om att ledningar även utanför fastigheten tillhör fastigheten (2 kap 1§) men bara vid servitut eller ledningsrätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Intressant fråga. Jordabalken talar om att ledningar även utanför fastigheten tillhör fastigheten (2 kap 1§) men bara vid servitut eller ledningsrätt.
TS granne har definitivt inget servitut på dräneringsrör under TS mur. TS dränering är endast avsedd att se till att TS vatten inte rinner till grannen och att muren inte skadas av vatten från någondera tomt. Inte för att ta hand om tillkommande ytvatten när grannen hårdgjort sin tomt.
 
Claes Sörmland
Och nu finns ju inte ens några dräneringsledningar.
 
Funderade på en sak tidigare. Om det är krav på dränering, borde inte då mur och dränering byggts så att allt är inne på TS mark?

Det kravet hade vår kommun på oss, muren fick inte ligga närmare än 50cm från tomtgräns.
 
Hej,

Jag har inte mäktat med att läsa alla inläggen, men skummat och inte sett någon annan som påpekat. Ursäkta i så fall om det blir en upprepning.
Som jag förstått det så har tidigt sen tidigare alltid varit en mur liknande den ni haft nu vid exakt samma läge. Grannen ville att ni skulle göra något åt den då den var rasfärdig in mot grannens tomt. I den gamla konstruktionen har jag inte sett att ni sagt om det fanns gamla dräneringsrör eller ej. Jag antar att det inte har funnits några rör eftersom det inte påpekats?! Det är nog tämligen ovanligt vid enfamiljshus att man förr la in dräneringsrör vid murar.
Det som jag tycker är viktigast är att det ni gjort vid inte har lett till någon förändring för tomterna i hur de ser ut med lutningar men framför allt avseende hur vattnet har tagits hand om tidigare. Troligen har det bara blivit bättre lokalt kring muren med nytt dränerande lager.
Som många andra sagt: OM det är något som gjort det sämre så är det den hårdgjorda ytan som kanske är boven till en fuktigare grund. Även om stenläggningen i sig kanske lutar mot muren så kan det vara svårt att säga hur det packade stenmjölet leder vattnet då det kan vara olika tjockt och olika packat i ändarna. Det kan ju även påverka hur tjockt det lagret är i olika riktningar för att det ska kunna leda vatten åt fel håll? La grannen även kanske i en plastduk under för att verkligen inte få ogräs mellan plattorna underifrån? Finns lika många frågor till grannens plattsättning som kan påverka...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vi bortser från att grannen inte godkänner något här så är det i princip rätt: Man ska bygga muren enligt lovet. Men sen kommer verkligheten in, t ex att muren vid schaktning visar sig komma att stå på sandjord så att ritningens dräneringsrör inte fyller någon funktion för muren (enligt den sakkunnige entreprenören). Då handlar det inte om att bygga något helt annat om rören inte läggs utan det är en för konstruktionen obetydlig förändring. Det viktigaste av allt för bygglovet, murens utseende och konstruktion har inte ändrats. Att inte lägga rören är således i enlighet bygglovets syfte.

Kan man argumentera...
Missade lite av TS formulering ang godkännandet.

Jag tolkade det som om det fungerade lika hos dem som hos oss. När vi ansökte om bygglov (för plank mot en granne) fick vi gå runt till ALLA angränsande grannar och be dem skriva på ritningen - att de godkände den/planen, innan vi sedan skickade in den till kommunen för hantering.

Det var därför jag tolkade det som om de gjort ett beslut i frågan när de kommit överens med grannen hur "muren" skulle byggas - och då hade jag sett det som självklart att det skulle följas..Man skriver ju inte på vadsomhelst.

Sedan angående sakkunniga hit eller dit.. så har jag själv propsat på att göra saker "bättre" (det där är ju i betraktarens ögon, om något är bättre eller sämre) än de rekommenderat många gånger. Det är ju ändå jag som får betala för det i slutänden :) (både rent ekonomiskt och om det går åt helvete, så att säga).

Men oavsett hade jag faktiskt frågat berörd granne innan jag förändrade något i "bygget" som potentiellt kan påverka hen (nu inte sagt att det är just detta "bristande dräneringsrör" som skapar hens problem.. kan finnas många andra orsaker!) - hade troligen också ringt till kommunen och pratat med dem också innan något förändrats i planen (har inte så goda erfarenheter av experter eller bygglovshanteringar).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du missar en sak som TS skriver i första inlägget, grannen anlade en stenläggning från muren till huset i direkt anslutning till att muren blivit färdigbyggd.

Med andra ord så har grannen hårdgjort ytan mellan muren och huset, då är frågan vart det vattnet tar vägen.
Det är väl ok att bygga en stenläggning där så länge hen fyller sina åtagande, dvs borde ha ett rimligt fall till sin egen dränering/dagvattenhantering (hen kan ju inte förvänta sig att grannens rör ska göra allt jobb åt hen). Däremot borde det ju rimligen inte vara ett problem där alls.. om det nu är så sandigt som det sägs - dräneringen borde funka klockrent även på grannens sida menar jag.. och om grannen nu har problem med fukt/stänk på sin fasad längre bort, så borde det indikera att hen iaf har fallet bort från grannen och mot sitt hus, men att hens dränering inte är tillräcklig för att hantera den större/snabbare mängden vatten som kommer mot huset om det är dåligt väder under en tid.. *bara spekulerar lite*

Det jag främst svarade på som sagt.. var att jag tycker inte man kan ändra en plan någon annan godkänt, utan att prata med vederbörande. Men det verkar som om tillåtelser/godkännande och bygglov.. inte nödvändigtvis hanteras på samma sätt överallt.
 
[QUOTE="joehjo, post: 3255125, member: 201424"]Kommunen kommer nu i mitten av april för inspektion. Vi kommer avvakta och se vad de säger (kommer såklart delge er). Antar att de därefter kommer önska ett skriftligt utlåtande från vår sida. Tack också för många kloka ord och tankar, får se om några av era infallsvinklar kan bli aktuella att spina vidare på mot kommunen.
När vi lade ner en ny stenkista för att ta hand om vårt dagvatten från taket grävde vi ganska djupt på tomten. Det var ren sand, som en sandstrand, hela vägen flera meter ner. Vi kan säkert få utlåtande från entreprenören om det skulle bli aktuellt att detta krävs.[/QUOTE]

Kan man få en uppdatering av TS hur det går i denna intressanta problemstællning? VAd sa kommunen?
 
Z Zodde skrev:
[QUOTE="joehjo, post: 3255125, member: 201424"]Kommunen kommer nu i mitten av april för inspektion. Vi kommer avvakta och se vad de säger (kommer såklart delge er). Antar att de därefter kommer önska ett skriftligt utlåtande från vår sida. Tack också för många kloka ord och tankar, får se om några av era infallsvinklar kan bli aktuella att spina vidare på mot kommunen.
När vi lade ner en ny stenkista för att ta hand om vårt dagvatten från taket grävde vi ganska djupt på tomten. Det var ren sand, som en sandstrand, hela vägen flera meter ner. Vi kan säkert få utlåtande från entreprenören om det skulle bli aktuellt att detta krävs.
Kan man få en uppdatering av TS hur det går i denna intressanta problemstællning? VAd sa kommunen?[/QUOTE]

Absolut. Kommunen har varit här men utan vår närvaro. Vi har delgivit en del av våra tankar och nu väntar vi på kommunens utlåtande.
 
  • Gilla
ziah75 och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara dumt att inte se till att få vara med vid kommunens besiktning på plats. Om grannen var där så har han därmed fått monopol på informationen till kommunens representant.
 
H hempularen skrev:
Det kan vara dumt att inte se till att få vara med vid kommunens besiktning på plats. Om grannen var där så har han därmed fått monopol på informationen till kommunens representant.
Enligt förvaltningslagen ska en myndighet höra båda och få åsikter/fakta. Om grannen vid inspektionen säger saker som har betydelse för ärendet kan kommunen vara skyldig att berätta om dessa för TS som är part. Myndigheten ska också kommunicera underlaget till skälen för beslut innan man fattar beslut. Så det behöver inte vara så farligt att inte vara med.
 
Jag bor på en sluttning, med mycket berg, och grannen nedanför har mest lera, gammalt sjöbotten. När jag köpte fastigheten för 31 år sedan, kom grannen redan efter ett år med krav på ersättning för deras gäststuge-golv, som grannens gamla mor hade trampat igenom och fått ont i benet. Golvet av spånskiva hade ruttnat och enligt dem hade vår katt orsakat det genom att smita in i deras torpa-grund genom ett ventilhål, som saknade galler. Jag hade nyss köpt fastigheten och jag trodde inte att en katt producerade en så stor mängd urin att den skulle räcka till att få ett golv att ruttna på efter enda år! Jag betalade ingen ersättning, eftersom jag ansåg, att det inte verkade finnas någon riktig dränering runt deras gäststuga. Om stugan hade varit min, hade jag dessutom grävt ner ett extra dräneringsrör i sluttningen ovanför stugan.

Nyligen hände samma sak igen, den här gången var det grannfrun, som hade trampat genom golvet i gäststugan och de krävde oss på ersättning. Den här gången skulle orsaken vara för att min gäststuga ovanför släppte alldeles för mycket vatten ner längs backen, fast det inte fanns dusch, toalett, tvätt- eller diskmaskin där, eftersom de funktionerna fanns i huvudbyggnaden. Det fanns endast sommarvatten eller en vattendunk och vattenkokare, för att gästerna kunde tvätta sina händer, borsta tänderna eller koka sig en kopp fika. Dessutom tog vi tillvara regnvatten i tunnor. Jag tittade på huset och såg, att det helt saknades hängränna bakom stugan och att regnvattnet kunde rinna rakt nedanför stugan på marken och vidare under den i torpa-grunden. Jag berättade det för grannfrun, men en vecka senare sa hon till mig, att HON upptäckte, att hängrännan på baksidan saknades.
 
  • Gilla
MrJozk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.