Hej,

Vi har precis flyttat in i vårt nyköpta hus och har problem med att varmvattnet är väldigt varmt, runt 78 grader.
Det blir ingen mätbar skillnad om jag vrider ratten för varmvattenregleringen till 1 eller 5, och jag har vridit fram och tillbaka några gånger. Ska ringa vår leverantör i veckan och se om man kan boka en service, men finns det något mer man kan göra själv under tiden? Som det är nu är på gränsen till farligt, där man skållar sig om man råkar vrida en kran lite för långt åt det varma hållet.

Vår fjärrvärmecentral är en Cetetherm Basic P och ratten är av den här typen:
images
 
Varmvatten ska vara minst 70 grader för att undvika legionella. Så allt är som dst ska vara.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Varmvatten ska vara minst 70 grader för att undvika legionella. Så allt är som dst ska vara.
Men inte ut till tappställena... brännskaderisk....
 
ricebridge ricebridge skrev:
Varmvatten ska vara minst 70 grader för att undvika legionella. Så allt är som dst ska vara.
Det gäller bara i förrådsberedare. Vid tappstället får det inte vara varmare än 60 grader för att minska risken för skållning.
 
  • Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Magnus E K
Ja det är vad dom står där. Men det är överdrivet. Över 45 sker ingen tillväxt. 50grader är definitivt avdödande över tid. 60grader kan vara motiverat för att snabbt avdöda i en beredare som normalt sett är kallare. (Läs värmepump)

Så sikta i intervallet 45-60grader. 50-55 är lämpligt. Ventilen på bilden tycker jag inte ser ut som blandningsventil, det är ingen modell jag känner igen iallafall.

Diagram som visar förhållandet mellan temperatur och tillväxt respektive avdödning av bakterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilen kan ha kärvat ihop. Det går två tunna rör till en reglerdel, som kanske inte funkar som den skall. Tror det går att köpa en repsats till den, men är inte riktigt 100 säker.

Utgående varmvatten ska vara max 60 grader, och min 55.
 
Aha, det är inte en blandningsventil, det är en termostatventil. I så fall förutsätter jag att det som visas på bilden är reglerventilen på hetvattensidan, stämmer det?
 
D Daniel 109 skrev:
Aha, det är inte en blandningsventil, det är en termostatventil. I så fall förutsätter jag att det som visas på bilden är reglerventilen på hetvattensidan, stämmer det?
Den delen som visas, sitter på inkommande kallvatten, men den reglerar en annan ventil som sitter på primärsidan till varmvattenväxlaren.
 
J jaqob skrev:
Tack för alla snabba svar!

Tittade på den här videon, som beskriver vredet.
[media]


Och den här manualen:
[länk]

Sida 2, punkt 14.
"14. Styrventil, varmvatten"

Så jag tycker nog det känns som att det är rätt vred jag skruvar på.
Det är rätt vred. Om du låter varmvattnet rinna, samtidigt som du justerar, och temperaturen inte ändrar sig, så är felet garanterat i den större ventildelen på primärsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.