Hej

Då var det dags för brandskyddskontroll, det är ju bra.
Men jag måste bygga upp min byggnadsställning för en av skorstenarna för att nå 3de våningen.
Inget jag vill göra nu i december, så kan jag vänta till våren är det bättre.
Så min fråga är: Hur långt är det mellan brandskyddskontrollerna, 6 eller 8 år?
Har för mig att de kortat ner tidsintervallen.
Jag kommer försås ringa på måndag, men jag är ju nyfiken nu :)
 
Brandskyddskontrollanten kunde filma skorstenen nerifrån.
Det gick lysande utan byggnadsställning :)
Lite anmärkningar på saknad takstege när han inte gillade att gå på läkten, och min takplattform i trä var han inte imponerad av.........
Jag kommer få påpekanden, helt rätt, men när ska detta vara klart tror ni, till nästa kontroll om 6 år eller snarast?
 
Det lär inte hända nånting. Det ska nog till otroliga felaktigheter för att de ska sätta eldningsförbud. Hos farsan har de klagat på avsaknad av nocktegel sen de flyttade dit runt 1991.
Har aldrig suttit nåt och någon har lagt ena raden överlappande av nån anledning och så har det alltid varit men det kan i teorin ta sig in gnistor där........Står på varje protokoll också.
 
För att klargöra betr. brandsäkerhetskontrollintervall:
Lokaleldstäder
  • Lokaleldstäder som eldas mer än ca 500 kg/år (knappt 1 m2 staplad ved), 3 år (ska tillämpas senast f.o.m 2018-01-01, dessförinnan får kontroll utföras med 2-års intervall)
  • Lokaleldstäder som eldas mindre än ca 500 kg/år (knappt 1 m2 staplad ved), 6 år (ska tillämpas senast f.o.m 2021-01-01, dessförinnan får kontroll utföras med 8-års intervall)
Sotning:
  • Eldstad som huvudsakligen värmer huset eller det rum den är placerad i: en gång per år
  • Eldstad som inte fungerar som huvudsaklig värmekälla: vart tredje år
Från http://www.sotarna.com/brandskyddskontroll.html och
https://www.uppsalabrandforsvar.se/...brandskyddskontroll/hur-ofta-du-behover-sota/
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vem är det som initierar brandskyddskontrollerna? Har för mig att detta ligger på kommunen? Det var ett tag sen dom var hos mig.
 
MickeMike MickeMike skrev:
Vem är det som initierar brandskyddskontrollerna? Har för mig att detta ligger på kommunen? Det var ett tag sen dom var hos mig.
Jag hamnade mellan stolarna när ett nytt företag tog över sotningen i kommunen, så ring och hör
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För att klargöra betr. brandsäkerhetskontrollintervall:
Lokaleldstäder
  • Lokaleldstäder som eldas mer än ca 500 kg/år (knappt 1 m2 staplad ved), 3 år (ska tillämpas senast f.o.m 2018-01-01, dessförinnan får kontroll utföras med 2-års intervall)
  • Lokaleldstäder som eldas mindre än ca 500 kg/år (knappt 1 m2 staplad ved), 6 år (ska tillämpas senast f.o.m 2021-01-01, dessförinnan får kontroll utföras med 8-års intervall)
Sotning:
  • Eldstad som huvudsakligen värmer huset eller det rum den är placerad i: en gång per år
  • Eldstad som inte fungerar som huvudsaklig värmekälla: vart tredje år
Från [länk] och
[länk]
Och för att klargöra klargörandet: Sotningsintervallen bestäms av räddningstjänsten i respektive kommun. Man antar väl helt enkelt att en vedpanna i Kiruna förbrukar mer ved än en i Trelleborg. Jag är osäker på om även brandskyddskontrollens intervall bestäms av räddningstjänsten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hos mig ute på landet sköts brandkontrollen automatiskt; det kommer ut en jeppe från någon myndighet ... sotning sköts av en privat firma.
 
yonna yonna skrev:
Hos mig ute på landet sköts brandkontrollen automatiskt; det kommer ut en jeppe från någon myndighet ... sotning sköts av en privat firma.
Hos mig, också ute på bonnvischan, utförs brandskyddskontrollen av samma firma som sköter sotningen.
I vårt fall Sotarna Laholm AB.
 
Tänker inte väcka den björn som sover, om det inte är mitt ansvar. Vill de inte komma och inspektera så behöver de inte :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.