Har en gammal grävd brunn 140 m från stugan med en trasig handpump. Funderar på att fixa pump och leda vattnet till stugan. Vattnet ska bara användas till bevattning, utedusch och disk. Tänker mig i framtiden att jag förmodligen kommer borra brunn och vill helst hålla kostnaderna hyfsat låga med denna temporära lösning.
Brunnen är nog placerad ca 5-7 m lägre än stugan.

Vilka grejer behöver jag köpa och var kan man köpa lämplig 140 m slang..?

- Pump? Modell, kostnad?
- Slang?
- Annat...?

Tacksam för alla tips!
 
Trädgårdspump ( 800:- ) eller en Pumpautomat (1500:- ) , PEM- slang (?:- ) , en bottenventil (100:- ) och 3-ledar elkabel ( ? :- ) är väl vad som behövs. Går ju att använda sänkbar pump också, men då får man nog räkna med c:a 3-4 tusen kronor bara för pumpen.
Edit: Har förutsatt att pumpen placeras vid brunnen. Pumpen kan eventuellt även placeras vid huset, men det förutsätter att höjdskillnaden mellan pumpens intag och vattenytan i brunnen är mindre än c:a 6 m.
 
Redigerat:
Vi har en dränkpump i vår gamla brunn. Använder den för att tanka upp vatten till hästarna.
(Med dränkpump så menar jag här en sådan med vippa som huvudsakligen är till för att tömma vatten från ställen där man inte vill ha det. Dvs inte dränkpump för rent dricksvatten från brunn.)

Några erfarenheter är:
De minsta dränkpumparna (200 - 400 W) är för klena. De går sönder inom ett år oftast. 400 - 800 W tycks hålla bättre.
De minsta dränkpumparna (200 - 400 W) ger klent flöde.
De minsta dränkpumparna (200 - 400 W) orkar i princip inte trycka vattnet genom 50 m 1/2-tums trädgårdsslang som mynnar ett par meter högre än marknivån vid brunnen.
Vi har 3/4-tums trädgårdsslang, ca 15 m. Det är ok, men vill man ha flöde så är nog max längd 25 m med den dim.
Med en vanlig enkel dränkpump så styrs vattenflödet genom att sätta i resp dra ur elkontakten. Funkar fint när man fyller en 90-l-balja, men är meckigare om man behöver vattan till och från mkt.

Slutsats:
Det behövs en mkt kraftig pump för att orka flytta vatten från brunn till hus, och en mkt grov slang.
Dessutom brukar det inte finnas backventiler på dessa pumpar, vilket behövs för TS behov. Annars tar det många minuter innan ngt vatten kommer efter påslag.


Idealt behövs en pumpautomat som tidigare föreslagits, men frågan är om den klarar att suga vatten nerifrån brunnen och upp till huset. Det är många meters höjdskillnad, och de vanliga enkla/billiga pumpautomater som jag sett är nog inte kapabla till det. Då måste pumpautomaten stå nere vid brunnen, vilket i sin tur betyder en lång elledning.

Kanske finns det ett ställe mittemellan hus och brunn där sughöjden ligger inom pumpens område. Då kan man minska mängden elkabel iaf.

PEM-slang är nog lämpligt. Gissningsvis behövs 40-50 mm diam.

Pröva att surfa in på t ex Rinkaby rör. Där bör finnas både mtrl, priser och kanske lite beskrivningar om ämnet.

Edit: Ju mer på gränsen man ligger av pumpens förmåga i ngt avseende, desto mindre flöde och högre risk för haveri.
 
De funkar fint med en enkel pumpautomat, jag har en från classe "cotech" och brukar ha den för att fylla poolen och köra vattenspridare i trådgården, har 12-15m tryckhöjd och ca 150m avstånd med 3/4 slang, har funkat i 5 år nu.

Har en 1500W dränkbar pump och det är knappt att den orka att skapa lite gurglade ljud i samma slang så en sån är inte att satsa på

En äldre variant av denna https://www.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cocraft-HB-1300/41-1005 kör jag med.
 
P Pumba skrev:
De funkar fint med en enkel pumpautomat, jag har en från classe "cotech" och brukar ha den för att fylla poolen och köra vattenspridare i trådgården, har 12-15m tryckhöjd och ca 150m avstånd med 3/4 slang, har funkat i 5 år nu.

Har en 1500W dränkbar pump och det är knappt att den orka att skapa lite gurglade ljud i samma slang så en sån är inte att satsa på

En äldre variant av denna [länk] kör jag med.
Det här låter ju perfekt! Ungefär samma förhållanden som för mig.
Har du pumpen vid poolen eller vid vattenkällan?
Föresten, i specen för Cocraft pumpen står det 8 m sughöjd och 48 m tryckhöjd - betyder det att den inte garanterar att klara av att suga upp vatten om höjdskillnaden är runt 15 m..?
 
Redigerat:
Det går inte att suga vatten 10m eller högre oavsett pump. 8m är nog nära den praktiska gränsen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tror ni det blir bra om jag köper:

https://m.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cocraft-HB-1300/41-1005
Eller:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rpumpsanlaggningar/hydroforpump-000758/#tab04

Och:
https://www.rinkabyror.se/artikel/pem-slang-pn10-25-x-2-3-x-25-m-bla-stripe/ men två stycken 100 m slangar och kopplar ihop dem.

Kan pumpen då stå vid huset och sedan 160 m slang till brunnen?
Min fru tror att det är ca 6-7 m höjdskillnad mellan hus och brunn, där brunnen står 3-4 m lägre och sedan ca 1-4 m ner till vattnet...

Om pumpen inte klarar att suga 160m och höjdskillnaden (som skulle kunna vara mer än 8 m) kan jag då i värsta fall ha pumpen vid brunnen (eller halvvägs) och sen låta pumpen trycka fram vattnet resterande bit..?
 
Mja...

25-slang kommer inte att fungera, tryckfallet blir för stort.
Det kommer inte att fungera med pumpen i stugänden av slangen, hur grov denna än är, pga sughöjden blir för stor.
Pumpen måste stå vid brunnen och studerar man tryckfallstabellen för PEM-slang ( https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/ ) måste slangen vara minst 40 mm för att det ska vara nån vits med det hela.
Det ger oss även problemet med spänningsfall i 140 meter kabel, utlösningsvillkor mm.
 
Jag tror de kommer funka utan större problem bara pumpen står vid brunnen.

Jag har 3/4 grön vattenslang från Jula med nästan lika långt avstånd och de driver både vattenspridare och fyller poolen, även om div tabeller och beräkningar pekar åt nåt annat håll, mitt största problem är tillrinningen i brunnen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.