Vad har hänt med min gräsmatta har gräset dött eller finns det en liten möjlighet att den kan klara sig? Grannarnas gräs ser inte ut som mitt de e mer grön/gult hos de.

En gräsmatta med skadade områden där gräset är brunt och tunt, med spår av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kallas snömögel, röfsa bort och se vad som händer men Gräset är troligen till största delen dött.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det ser ut som lite hederligt snömögel. Det brukar oftast ta sig. Vissa rekommenderar att man räfsar igenom det hela så gräsmattan får ljus och luft lite tidigare, och kanske stödsår lite.
 
Ser ut som isbränna, gräsrötterna har dött av syrebrist.

Är du noga med gräsmattan kan du gå på med krattan och sen borsta ut lite toppdress och stödså lite Gräsfrön.
 
Finns det något man kan göra för att inte detta ska uppstå i framtiden? Hur ska jag ta gardera mig för till nästa vinter?
 
Det man kan göra är på hösten, klippa kort, gödsla med järn och se till att ta bort snön när det blir plusgrader på våren.
 
Märkte att där jag har mest utav möglet är på platser där jag stödsådde gräs i september, kan de ha en påverkan? Det var ju fortfarande bra varmt i september, och de nya gräset växte fint då.
 
  • Gilla
Mcom
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Märkte att där jag har mest utav möglet är på platser där jag stödsådde gräs i september, kan de ha en påverkan? Det var ju fortfarande bra varmt i september, och de nya gräset växte fint då.
Har samma fenomen, bara på nysått.
 
Samma här. På det som var nysått förra våren.
 
Tipset jag har läst om att förhindra snömögel och isbränna är att strö ut dressjord på de mest ihärdiga snöresterna när vårsolen börjar värma. Då smälter snön bort snabbare.

Jag har själv aldrig gjort det, men har heller inte märkt av att gräsmattan tagit så mycket skada av fläckarna som blivit utan brukar ta sig rätt bra. Nu är inte min matta något utställningsexemplar heller, så skadorna är inte så framträdande. Har man en riktigt fin matta som man är rädd om är det nog bra att vara lite aktiv för att få bort de envisa snöhögarna på våren.
 
Märkligt, för mig var det precis tvärtom. Där jag inte sådde i september ser det för tråkigt ut. Jag håller på att lägga ut dressjord och så nytt. Har även kört loss hårt med vertikalskäraren. Bifogar en bild på hur de ser ut hos mig. Nu är det iofs avkört med vertikalskärare och hela paketet också. Så de är väl svårt att få en bild på hur de såg ut innan. :)
 
  • Gräsmatta med pågående arbete, vertikalskärning gjord, delvis täckt med dressjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.