Finns det några som helst fördelar med att fräsa not i ändvirket på trallen (28x120) och sedan uretanlimma ihop med en plywoodbit? Jag tänker att skarvarna håller sig plana och att man kan fästa med två skruv istället för fyra.

...eller är det bara tramsigt överarbete? :thinking:
 
Ibland ska man göra saker bara för att man tycker det är kul, kör på.(y)
Jag har fixerat kortändar i olika sammanhang med kexmaskin/lamellfräs som överkurs, vilket även skulle funka på trall.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Fila ner skarvarna i stället så du får radie även i ändarna?
 
  • Gilla
Alex Meyer och 1 till
  • Laddar…
Gör som jag köp så långa brädor att det inte behövs skarvas. 5,4 meter lägg en fris på 2 brädor runt.
 
Det är 7,73 m som skall läggas. Prima trall (G4-II) 4,8 m inköpt redan. Det går naturligtvis att lägga åt andra hållet (2,90), men jag har gett mig fan på att alla golvbräder i huset skall vara i öst-västlig riktning. Dessutom är hela regelverket konstruerat, monterat och klart. Väntar bara att trallen skall torka upp lite innan jag monterar, d.v.s. bli runt 118 mm.
 
Det är inget problem att skarva men se till att fasa eller runda av ändträet. Själv använde jag en maskinhyvel på varje ändträ.
Skarvade träplankor på en trädäck med fasade kanter och skruvbefästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obs! Använd minst A2 helst A4 Rostfri skruv!!
Den man säljer som Trallskruv typ C4 är avsedd för trall under tak i uterum C4 tål inte att trall rör sig den brister då det är lackerad härdad järnskruv.
Kolla i detta inlägg och dess länk där jag fick bannor först för mitt påstående.:worried:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dax-foer-trallskruv-laes-2018-diskussion-om-skruv.339728/
Själv använder jag dolt montage i 45˚
En förpackning med A4 rostfria skruvar av märket FAST för trallmontage, storlek 5.0x60 mm, placerad på trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
För att förtydliga: det är ändträ mot ändträ det gäller. Inte några friser eller annat. Ändträsidorna skall alltså ligga stumt mot varandra utan någon fasning. Precis som en vanlig längsgående skarv, fast en ”mer påkostad” och snyggare.
 
Rickard.
Jag är lite skeptiskt över plyfa som fjäder då den beter sig annars än trall när den blir fuktig och kommer nog tappa all styrka långt innan trallen blir dålig.

Varför inte när du ändå håller på antingen göra en lös fjäder av virke eller helt enkelt köra på en riktig fast fjäder, är inte så mycket mera jobb ändå.
 
  • Gilla
psau
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är lite skeptiskt över plyfa som fjäder då den beter sig annars än trall när den blir fuktig och kommer nog tappa all styrka långt innan trallen blir dålig.

Varför inte när du ändå håller på antingen göra en lös fjäder av virke eller helt enkelt köra på en riktig fast fjäder, är inte så mycket mera jobb ändå.
Håller med om att plyfan kan bli problem eftersom den lär vara dimensionsstabil till skillnad från trallvirket i sig. Kanske gå upp till 8 mm not istället och planhyvla fram lite nytt notämne av urvalt trallvirke? Fräsa not och fjäder blir genast lite för mycket jobb då jag tänkt göra det överhandsfräs under monteringen av trallen. Behöver i så fall två maskiner. Kanske går att ordna i och för sig.
 
Fräser du in plyfafjäder för att skarva ändträ mot ändrä så bygger du en väg för vatten in i brädorna. När det regnar rinner vattnet ner i skarven sedan hjälper kapilärkraften varenda droppe att sugas in. Vanlig stumskarv med fasade kanter gärna med ett litet glapp är bättre för livslängden.

Därmed inte sagt att livslängden blir för kort för dina behov om du tycker att det blir mycket snyggare. Livslängd kommer trallen ha i vilket fall som helst. Estetik är nog så viktigt. Bra att kunna fatta informerade beslut och vara medveten om konsekvenser.

Att runda ändar med maskin är bullrigt, dammigt och kräver sladdar, skyddsglasögon och hörselkåpor. En putshyvel eller stöthyvel gör jobbet tillräckligt bra på samma tid. Gärna en No3 (passar bäst i fruntimmers och barnahänder enligt vissa @heimlaga) som lätt hanteras med en hand.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kanske halvt-i-halvt på 25-30 mm och lägga skarven över varje regel med skruvlimning?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kanske halvt-i-halvt på 25-30 mm och lägga skarven över varje regel med skruvlimning?
Hur gjorde du till slut? Har lite samma funderingar.
 
nanowire nanowire skrev:
Hur gjorde du till slut? Har lite samma funderingar.
Jag körde efter Svenskt Trä:s rekommendationer på det ”alldeles vanliga sättet”. Inget överarbete alltså. Resultatet blev bra ändå. :cool:

Närbild på nylagd trätrall med skruvar enligt Svenskt Trä:s rekommendationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.