Hej!

Jag vill bygga en carport, men av diverse anledningar måste den vara mindre än jag skulle önska. Därför vill jag ha så få stolpar som möjligt för att kunna öppna bilens dörrar utan risk att de tar i en stolpe.

Planen är att bygga den 2,7m bred och 5,6 meter lång (och så lite takutsprång).

Jag skulle vilja kunna göra detta med endast fyra stolpar. Min plan är då att ut med långsidorna montera mycket kraftiga reglar, som då alltså får en spännvidd på 5,6 meter. På dessa monterar jag sedan triangelformade takstolar, kanske fyra stycken, så det blir ett pulpettak, med högsta åsen längs med ena långsidan.

Är detta överhuvudtaget möjligt, eller måste jag dit med två stolpar till?

Räcker det med 220x45 på högkant, eller snackar vi rejäla limträbalkar?

Tack för tips!
 
Den längsgående kan inte vara 45x220, det är för klent, skulle väl inte ens fungera som golv med den längden, här behövs limträ eller metall, vad som är billigast vet jag ej, men pulpett tak på endast 2,7meter behöver du inte göra takstolar av, det räcker ju med att göra ena sidan högre, och lägga reglarna på bara, så kort spännvidd är inga problem för konstruktionsvirke
 
Jag var rädd för det.

Jag funderade på att själv skruva/limma ihop två 220x45, så det blir 220 högt och 90 brett, stående på högkant alltså. Kanske det räcker.
Får väl kolla pris på limträ annars, men skulle ändå behöva hjlp med den dimensioneringen. Vart vänder man sig då?
 
B Blomqvist78 skrev:
Jag var rädd för det.

Jag funderade på att själv skruva/limma ihop två 220x45, så det blir 220 högt och 90 brett, stående på högkant alltså. Kanske det räcker.
Får väl kolla pris på limträ annars, men skulle ändå behöva hjlp med den dimensioneringen. Vart vänder man sig då?
Finns folk här på forumet som kan räkna på nedböjning osv, men tror inte det räcker med 2 heller, bor du tex i snözon 2,5 så ska taket hålla för nästan 4 ton.

Har själv tidigare köpt en limträbalk på 90x315 för 1700kr. Så inte allt för farligt.
Vidare att tänka på är väl hur du ska få det stabilt om du bara ska ha hörnstolpar
 
Längsgående 5,6 m långa bärlinor bör vara av limträ, förslagsvis 90x360 mm. Som takbjälkar som ligger på tvären med c/c avstånd 1200 mm räcker det med kvanligt konstruktionsvirke 45x170 C 24. Du kan använda stål till bärlinorna, men det är ingen poäng i det här fallet. Blir dessutom ca dubbelt så dyrt. Du behöver inte göra taktolar utan följ Pontus95:s förslag i inlägg #2.
 
  • Gilla
Pontus95
  • Laddar…
Tack för feedback!
 
Det där med takstolarna är pga jag vill spika dit ett undertak och ha ett litet förrådsutrymme på"vinden". Jag inser att den ena bärlinan kunde helt enkelt ligga högre, precis som ni skriver, men jag vill alltså skapa ett inneslutet utrymme med golv.

Jag testade dimensioneringsguiden på Byggbeskrivningar.se och fick att bärlinan skulle vara limträ 140x360 (GL30C).
 
  • Gilla
Oggelito
  • Laddar…
140x360 är inte ett rimligt resultat i det här sammanhanget. En sådan balk har ett tröghetsmoment som är ca 55 % högre än motsvarande för 90x360. Du måste ha använt fel parametrar. Ökar du på taklutningen lite så går det utmärkt att få till ett förrådsutrymme under takbjälkarna, fast koncentrerat till ena sidan. Sadeltak har inga fördelar jämfört med ett pulpettak med det aktuella breddmåttet.
 
  • Gilla
Dennis91
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
140x360 är inte ett rimligt resultat i det här sammanhanget. En sådan balk har ett tröghetsmoment som är ca 55 % högre än motsvarande för 90x360. Du måste ha använt fel parametrar. Ökar du på taklutningen lite så går det utmärkt att få till ett förrådsutrymme under takbjälkarna, fast koncentrerat till ena sidan. Sadeltak har inga fördelar jämfört med ett pulpettak med det aktuella breddmåttet.
Det beror väl också på vilken ytter- och innertak som är tänkt? Det är en stor skillnad på ett betongtak på råspont jämfört med ett plåttak på läkt.

/Krille
 
Snölastens värde på marken i Stockholmsområdet är ca 200 kg/kvm. Jämfört med det är de 30-40 kg/kvm mer som ett tak med batongpannor kan väga försumbart.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag kan så klart ha valt fel, men så många parametrar fanns det inte att välja på. Jag amngav väl betongpannor på spont, 10 graders lutning. Jag fick en mindre dimension först men den var rödmarkerad vilket antydde att den böjde sig för mycket, så då gick jag upp ett par snäpp. Det är i Stockholmsområdet, precis som du skriver.

Tanken var alltså pulpettak, med förrådsutrymme i ena sidan. Det blir ca 80 cm invändigt (oisolerat) med golvspån på den horisontella delen av takstolen, och spont+läkt+tegel på taket.
 
Jag är lite skeptisk mot beräkningsappar och liknande hjälpmedel, eftersom ett korrekt utnyttjande av dem kräver rätt bra kunskaper. Det finns tyvärr inga genvägar. Väljer du 140x360 limträbalkar till din carport behöver du i alla fall inte oroa dig för hållfastheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.