G
Ibland (läs varje kväll) vill jag bara sälja huset och flytta tillbaka till stan!

Nån BOR på min vind, varje kväll måste jag lyssna på nån som springer runt på vinden, vem har jag ingen aning om, vissa kvällar kan jag följa ljudet genom hela rummet, dom senaste kvällarna har djuret bara varit ovanför snedtaket. Nyss så hörde jag Världens duns precis ovanför mig där jag ligger i sängen. Tydligen kan djuret hoppa?!

Vad fan är de för djur?! 3 katter ligger bredvid mig i sängen, dom rör aldrig en fena och är fenomenala råttjägare.
Jag har försökt att öppna vindsluckan, men när man trycker den uppåt så är de bara isolering?! Eller nåt sånt på alla sidor minst 1 meter iaf.

På utsidan så kan jag se massa fågelbajs på altantaket mot väggen liksom. Kan det vara nån fågel som bor på vinden? Fast dom kan ju inte springa tänker jag.

Om jag skulle gissa så låter de som en katt som springer runt där upp, inte fan kan en sån stor råtta ha tagit sig upp dit? Isf borde man ju än att höra flera 100 stycken....

Alltaå vafan har jag att göra med? Hjälp mig.
Och hur fan får jag bort fanskapet?
 
Jag tänkte först på möss, men troligen är det någon fågel (kråka, råka, kaja, stare, att döma av din beskrivning.
Och fåglar kan visst hoppa och skutta.
Vad du behöver göra är att ta dig upp och sätta nät för ingångarna, där djuren tar sig in.
Och kanske du skulle ordna så att katterna kan ta sig upp?

Välkommen till Bygga Hus-forumet för övrigt Glesbygdsbo!
Vilken glesbygd bor du i?
 
Det måste gå att öppna luckan så du kan komma upp och titta. Prova att lyfta lite till.
Det kan vara fladdermöss, men de brukar inte höras när de springer runt (om det inte är Dracula förstås).
Jag har någon gång vaknat av dunsar på taket, och det visade sig vara någon skitstor sjöfågel (som en gigantisk fiskmås) som klampade runt. Men den var inte inne på vinden dock.
 
G
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tänkte först på möss, men troligen är det någon fågel (kråka, råka, kaja, stare, att döma av din beskrivning.
Och fåglar kan visst hoppa och skutta.
Vad du behöver göra är att ta dig upp och sätta nät för ingångarna, där djuren tar sig in.
Och kanske du skulle ordna så att katterna kan ta sig upp?

Välkommen till Bygga Hus-forumet för övrigt Glesbygdsbo!
Vilken glesbygd bor du i?

Jag tror faktiskt inte på en fågel, för djuret springer runt på vinden. Och jag har aldrig hitintills sett en springande fågel.

Jag funderar på om det skulle kunna vara en ekorre? Jag har drömt mardrömmar om det här djuret... att det är en STOR råtta som biter hål i taket och landar på mig i sängen...

Imorgon ska jag försökt få upp både katt och nät, inte samtidigt dock. Tar nog upp (och ner) katten innan jag sätter dit nätet!

Tack för välkomnandet, jag bor i Norrlands inland! Glesbygd som bara den! :)
 
  • Gilla
EvabytheSea
  • Laddar…
G
L lordi skrev:
Det måste gå att öppna luckan så du kan komma upp och titta. Prova att lyfta lite till.
Det kan vara fladdermöss, men de brukar inte höras när de springer runt (om det inte är Dracula förstås).
Jag har någon gång vaknat av dunsar på taket, och det visade sig vara någon skitstor sjöfågel (som en gigantisk fiskmås) som klampade runt. Men den var inte inne på vinden dock.
Hur högt ska jag lyfta lyckan, jag är livrädd att det ska ramla ner döda eller ännu värre levande råttor på mig...

såna här gånger önskar jag att jag inte hade flyttat in i en gammal släktgård med NOLL levande släktingar som vet ett skvatt om gården.

Skulle de ramla ner en fiskmås på mig från vindsluckan så skulle jag avlida på direkten.
 
Mård är ett alternativ.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Precis så som du beskriver det hade vi i en fastighet. Man hörde små fötter som springer runt (även klor ibland) rejäla dunstar när det hoppades och i vårt fall så kunde man höra når dom kasade på en avloppsstam.
Vill inte skrämma upp dig men i vårt fall så var det råttor stora som mindre katter, men då var detta i en storstad.
 
G
K knipo skrev:
Mård är ett alternativ.
Ett ganska gulligt djur tycker jag, håller mina tummar för mård!
 
G
Heij83 Heij83 skrev:
Precis så som du beskriver det hade vi i en fastighet. Man hörde små fötter som springer runt (även klor ibland) rejäla dunstar när det hoppades och i vårt fall så kunde man höra når dom kasade på en avloppsstam.
Vill inte skrämma upp dig men i vårt fall så var det råttor stora som mindre katter, men då var detta i en storstad.
Precis det jag inte vill läsa! Skulle inte förvåna mig om det är ett gäng stora jäkla råttor där uppe! Fy fan!
Hur fick ni bort dom? Eller fick dom bort er från huset?
 
A
Hiva upp kattorna där uppe :)
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
G
Ikväll hörde jag endast dunsen, sen liiite springande och sen är det helt tyst.

Min tanke är att dunsen var när djuret (håller tummarna för enhörning) hoppade in och sen ligger det och sover där inne?

Vad tror ni om att sätta en djurfälla på altantaket, under där dunsen hördes ifrån? För jag skulle vilja veta vilket djur som skrämmer mig.

Eller jag ska bara försöka täppa igen hålet, om de finns nåt hål och aldrig få veta vilket djur? Samt hoppas att de inte är en gäng stora jäkla råttor där inne..
 
  • Gilla
Paksi och 1 till
  • Laddar…
G
Erik_Hansson skrev:
Hiva upp kattorna där uppe :)
Hade ja gärna gjort, men hur får ja upp dom? Vindsluckan vågar jag inte ge mig på igen, eventuellt finns de ett hål på utsidan, men mina katter är modell stora...

Alltså jag är inte gjord för huslivet känner jag.

Funderar på att ringa till Anticimex, men vad säger man? Nåt bor på min vind, jag vet inte hur man kommer upp, men lös de bara, tack!
 
Har du husförsäkring? Ofta kan man få hjälp av Anticimex eller liknande utan extra kostnad. Ett tips är att kolla upp detta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är bra om katterna är stora. Då backar de inte i första taget :strong:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Du måste nog lösa det där med vindsluckan. Man måste komma åt och inspektera vinden. Även Anticimex måste ju komma åt ..

Är du säker på att det inte finns någon annan ingång (för människor) på utsidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.