S SueCia skrev:
Om man t.ex bestämt med polarna att man ska spela ett spel 20:00
OK, jag spelar inte.
Använder Internet bara för info och kommunikation.
 
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, jag spelar inte.
Använder Internet bara för info och kommunikation.
Då har du ingen direkt nytta av mer än 6Mbit, men majoriteten av svenska hushåll har stort behov av mer :)
 
Har man bytt från t.ex. 8 Mbit/s till 100 Mbit/s och sedan surfar runt på lite olika sajter med mycket bilder, t.ex. tidningar märker man det. Om du sedan efter ett tag går tillbaka till 8 Mbit/s så tycker man det går segt och ryckigt, så det blir även en vanesak.
Och har man TV men även använder Play-tjänster behöver man idag mera kapacitet då snart alla sänder med högre bildkvalite.
Även en teknikutveckling där du snart kommer att se avveckling av den gamla koppartekniken via xDSL, så även om du inte behöver högre hastighet kommer de alternativen att försvinna. Gäller säkerligen även 10 Mbit/s tjänsterna via fiber.
 
A
Upptäckte nu att jag har fått sämre "ping" av någon anledning. Väldigt tydlig skillnad i grafen. Kl fram till 08:00 29/3 var den bra men från 10:00 hade den ökat till till nästan dubbla och har legat kvar där.. Hm :(

Jag var ju på jobbet den tiden, så det lär inte varit n¨got jag gjort hemma :(
En graf över reponstid till första hoppet efter min fiberbox:
Graf som visar ökade pingtider med en skarp uppgång strax efter 08:00 den 29 mars, stabiliserat på en högre nivå sedan dess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glappet i mätningarna var för att vi hade datorn avstängd då.

Det är samma effekt mot både Google och Cloudflare publika DNS.
Graf över pingtid till Google DNS-server, markerad ökning av svarstid från 29 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar ökad ping-tid för Cloudflare DNS över tid med en tydlig förändring den 29 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att streama t ex Netflix Ultra HD så behövs åtminstone 25 Megabit/s. Om man sedan lägger till lite annan datatrafik så tycker jag att åtminstone 100/100 är rimligt. Men det blir mindre datastress med ännu högre hastighet, t ex för att uppdatera tyngre program, skicka större filer osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.