T
Jag la lärk i ett uterum men blev fult direkt i den bemärkelsen att det blir fula märken från väta.

Går man in med blöta fötter så blir det mörka ringar där det varit blött.
Kan se märken efter vattendroppar tex.
Trodde lärk var hårt och inte sög i sig väta därför behandlade vi inte det.
Men måste ju bli hemskt fult om man har det utomhus.

Köpte på Fellesson.
 
W warthogger skrev:
Jag jobbar i en bygghandel, och vi rekommenderar inte lärk som tralldäck över bar himmel, för då blir det som på bilderna...tror inte du kommer få reklamera detta tyvärr
Vafför skulle man inte kunna reklamera? Det säljs som material för utedäck. Om den börja spricka och vrida sig kort efter monteringen då måste det vara något fel på materialet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Trist epilog, men jag tackar för alla inputs. Vad har jag lärt mig av detta:
1. Lärk passar inte utomhus.
2. Skall den vara utomhus skall den vara av tätvuxen lärk från norra Sibirien, och..
3. Tätvuxen lärk från norra Sibirien finns inte längre.
4. Lita inte på att säljarna på byggvaruhusen kan sitt jobb..

Kanske är det som @warthogger skriver, men min Beijersäljare glömde berätta detta till mig. Skall dra detta en vända till med Beijer lokalt.

Hamnar sannolikt i kakelugnen till hösten.


Roger
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
W
S SasaAlex skrev:
Vafför skulle man inte kunna reklamera? Det säljs som material för utedäck. Om den börja spricka och vrida sig kort efter monteringen då måste det vara något fel på materialet.
Om du söker på hållbarhet lärk så kommer ni till en hit https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=9
Den säljs till utedäck, men måste oljas regelbundet och tvättas om det ska hålla utseendet och formen.
Kolla även på https://www.svenskttra.se
Visst kan man lägga lärk ute, men du kommer få jobba ordentligt för den ska hålla i många år tyvärr.
Träpanel med obehandlad lärk, vänstra sidan ny, högra solblekt och grånat efter 2 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser lärken ut som vi har som demo på en vägg efter 2år i solen obehandlad..
 
M
B Bengt Svejdur skrev:
Man bygger både flygplansdetaljer och båtar av kompositmaterial så nog är det hållbart alltid. Även fiskespön byggs av kompositmaterial (även glasfiber är en sorts komposit) så nog håller det alltid.
Om du kör ren komposit ja - trall av komposit är väl byggd av spånskivor och kompositfanér?

Så fort man kapar och inte följer instruktioner eller om man får en spricka i kompositen så sväller det och spricker direkt.
 
  • Gilla
warthogger och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Man bygger både flygplansdetaljer och båtar av kompositmaterial så nog är det hållbart alltid. Även fiskespön byggs av kompositmaterial (även glasfiber är en sorts komposit) så nog håller det alltid.
Nu är du helt ute och cyklar, komposit kan vara precis vad som helst.
Komposit är vare sig ett varumärke eller ett speciellt material.
Komposit i flygplan och båtar är avsett för ändamålet.
Komposit i trall har jag sett bra och skitdåligt av, olika blandningar helt enkelt, och man vet inte vad som är bra förrens efteråt.
 
M Marcussjogren skrev:
Om du kör ren komposit ja - trall av komposit är väl byggd av spånskivor och kompositfanér?

Så fort man kapar och inte följer instruktioner eller om man får en spricka i kompositen så sväller det och spricker direkt.
Vore kul att få en förklaring på vad "ren komposit" är för något... :)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag håller på att lägga komposittrall från Scandinavianplank.se och deras trall är en blandning av 60% träfibrer och 40% plast. Genomfärgad och går att slipa om det skulle repas. Har mycket svårt att se att det inte skulle hålla väldigt länge. Det ska vara helt underhållsfritt och endast kräva tvätt.

Nackdelen är väl att det är rätt så jobbigt att lägga med täta reglar på cc40 och alla clips så det blir ett himla skruvande. Men det blir snyggt utan synliga skruvar.
 
M
F frollic123 skrev:
Vore kul att få en förklaring på vad "ren komposit" är för något... :)
Du har rätt, det är jag som slarvar lite med orden. Det jag åsyftar är glasfiber eller kolfiber, lär hålla betydligt bättre i alla fall :)
 
C cosmic skrev:
I norra Sibirien växer den lärk som växer långsamt och därmed är av bra kvalitet.
Som hantverkare1 skriver så har de avverkat mycket av den lärk som är lättast åtkomlig och avverkar nu ofta betydligt längre söderut, mot Ryssland, istället. Sämre kvalitet - och också kvistigare om jag inte har fel.

Lärk från norra Sibirien är riktigt bra emellertid. Och underbart vacker när den är "ny".

Är det någon som har använt lärk inomhus som golvmaterial?
Sibirien är i princip hela östra delen av landet Ryssland. Och man kan nog definera "Sibirien" som allt öster om Uralbergen *drygar*
 
Korvgubbe
Sen kan det ju vara bra att veta om att Sibirisk lärk (Larix sibirica) är en trädart, och inte bara "lärk ifrån Sibirien".
 
  • Gilla
TobbeLenn
  • Laddar…
F fireon skrev:
Jag håller på att lägga komposittrall från Scandinavianplank.se och deras trall är en blandning av 60% träfibrer och 40% plast. Genomfärgad och går att slipa om det skulle repas. Har mycket svårt att se att det inte skulle hålla väldigt länge. Det ska vara helt underhållsfritt och endast kräva tvätt.

Nackdelen är väl att det är rätt så jobbigt att lägga med täta reglar på cc40 och alla clips så det blir ett himla skruvande. Men det blir snyggt utan synliga skruvar.
Jag har svårt att se hur det kan hålla.
Blanda material som kan ta upp vatten/fukt med plast (det ni kallar komposit) verkar inte helt vettigt.
Men har man tur så fungerar det uppenbarligen.
 
Flikar in angående komposit att det även rör sig på längden rätt rejält, kan utan problem bli 1-2cm springor. Detta brukar många bli missnöjda med. Även att de mörka varianterna blir sjukt varma i solen.
 
G guggen skrev:
Jag har svårt att se hur det kan hålla.
Blanda material som kan ta upp vatten/fukt med plast (det ni kallar komposit) verkar inte helt vettigt.
Men har man tur så fungerar det uppenbarligen.
Röta och mögel har svårare att rota sig i träkomposit så det kan ju vara det som gör att det fungerar. Men det ska bli intressant att se det i praktiken.
 
R ramafred skrev:
Flikar in angående komposit att det även rör sig på längden rätt rejält, kan utan problem bli 1-2cm springor. Detta brukar många bli missnöjda med. Även att de mörka varianterna blir sjukt varma i solen.
Har sett många olika lösningar från olika leverantörer här. Det viktiga som jag förstår det är att plankorna inte är för långa då de då växer mer på längden. Ändå har vissa leverantörer upp mot 4 m långa plankor. 5 mm springa monterar man trallen vi köpte med 2,8 m längd med så jag vet inte var du hört 1-2 cm. Låter helt absurt.

Värmen ska bli intressant att se om det blir ett problem. Vi har dock mestadels skugga över trallen så jag tror inte det.

Vår bostadsrättsförening är svanenmärkt så tryckt trall fick tyvärr gå bort. Lärk har jag bara sett hemska bilder på med stora stickor efter ett tag så det gick också bort. Organowood verkar även det se hemskt ut efter ett vinterhalvår. Thermowood verkar dock vara ett vettigt alternativ. Men jag ville slippa underhåll och behovet av efterbehandling av träet så valet föll till slut på träkomposit.

Att man sedan garanterat slipper flisor och skruvhål är ju en trevlig bonus.

Det finns för- och nackdelar med allt. Tryckt furutrall är det mest prisvärda och hållbara alternativet i mina ögon men om man vill bli kvitt gifterna så är träkomposit ett vettigt alternativ så som jag ser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.