Hej!
Jag är i färd med att måla om vår takfot och blir lite fundersam på hur pass renskrapat trät måste vara, samt vilken färg man lämpligast målar med.

Huset är från 1953 och jag tror att understa färglagret är nog från byggåret.

Färgen är stenhård och flagar bitvis. Dock sitter den icke-flagande färgen som berget och är svår att skrapa bort med en färgskrapa. Så nu till min fråga: Hur mycket av den gamla färgen måste jag ta bort? Räcker det att skrapa bort lös färg med en färgskrapa + stålborste?

Jag tänkte måla med någon "diffusionsöppen" färg typ Beckers fönster och snickerifärg.
 
  • Närbild av en takfot med flagande vit färg ovanför en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker att ta bort det lösa. Dock kanske det inte blir så vackert då kanterna mellan avskrapad och kvarsittande färg syns. Effekten av detta kan minskas om man slipar.

Annars kan man använda värme för att få bort färgen. Typ speedheater.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack!

Eftersom jag inte har enkel tillgång till någon speedheater så testade jag med varmluftspistol, men tyvärr blev det inte mycket enklare att få bort färgen, dels på grund av tjockleken samt på alla utstickande spikar som är i vägen-

Jag kommer att testa att skrapa och borsta bort det värsta, sedan gå över med en slipmaskin om det blir för mycket kanter.

Dock funderar jag på färgtypen, tror ni det behövs något likt "fönster och snickerifärg" som påstås inte vara så ångtät som vanlig fasadfärg. Eller ska det vara någon annan typ av färg?
 
Varför skulle inte fönster färgen vara tät.
 
Jag skulle gissa att det är en äldre alkyd det är målat med. Det går bra att måla över med färgen du nämner.

Går att måla över med akrylat också om du hellre vill det. I så fall är det viktigt att du grundar först med avsedd grundfärg. Om du målar med akrylat så är du fast i det sen. Fördelen med akrylat är längre ommålningsintervall. Men det är sannolikt inte avgörande under takfoten.
 
Använd linoljefärg. Fäster på allt. Drygt och är snällt mot trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.