3D-modell av en terräng med rödmarkerat hus, blå körväg och konturlinjer för landskapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut så här, röda huset är planerad bygg och blå markeringen ska vara körväg

Att göra tunnel in i berget och hissa till huset är bra idé, men vad kostar det ?:D
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J johnyj skrev:
[bild]Att göra tunnel in i berget och hissa till huset är bra idé, men vad kostar det ?:D
Massor! Förmodligen är bilen i inlägget ovan billigare än både väg och Batmangrotta. :rofl:
 
  • Gilla
rafael
  • Laddar…
J johnyj skrev:
[bild]
At göra tunnel in i berget och hissa till huset är bra idé, men vad kostar det ?:D
Inte den blekaste aning, men när jag ser bilden av 3D-modellen känns det ändå rimligast! Lasthelikopter är ju dyr i drift. :rofl:
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
J johnyj skrev:
Jag har ett tomt som består mest of kuperad berg, höjdskillnaden från entré till huvudbyggnad är mer än 17 meter.

Om jag vill bygga körväg fram till dörren, finns det två problem:
1. Väg lutningen kan bli för mycket så att man måste installera väg värmare för att kunna köra på vintern
2. Kostnaden att spränga och dra långa körväg för att minska lutningen kan bli för mycket

Är det någon som har byggt sådana väg? Vad kostar det per meter för en körväg på kuperad bergstomt?
Har en ganska lik tomt, har dock 15m höjdskillnad och la själva parkeringen någon meter under plattans nivå.
Löste det enligt svart markering och det blev en del sprängning men sprängmassorna använde vi till att dra vägen och bottna för garage så inget behövde köras bort.
Kan ta lite fler bilder till dig på resultatet senare under dagen så kan du få en uppfattning om hur det ser ut.
Har får mig att vi landade runt 80-100` för vägen och sedan tog vi hem ca 150 ton matjord för att fixa till slänterna som skapas.
Skulle tippa på att jobbet med grävmaskin är gjort på någon vecka och sedan kanske 50-70` för sprängning.
Tycker vi fått till funktionen mkt bra och kan ta upp tridem lastbilar vid behov, dock ett stort men är att jag skulle alldrig i he...ete bo kvar i huset utan fyrhjuling med plog, det skulle helt enkkelt inte fungera vintertid. Vi har inte jättemycke snö strax utanför GBG men när det ligger så skulle det helt enkelt inte funka med lutningen och att ta sig upp utan att kunna ploga ordentligt, så lägg med det i kalkylen är mitt tips.
 
  • Skiss över tomt med höjdskillnader, vägar och markerade områden för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggmaterial och utrustning framför hus med lutande tomt och väg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tomt med lutning visar en badtunna, en trätrall framför och en vit bil parkerad på grusvägen nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Här ser man hur kuperad den är
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Under alla omständighete: Säg inte att "det kostar skjortan" utan att ta reda på vad en skjorta kostar.
 
Jag tycker inte det ser omöjligt ut med en serpentinväg, jag hade byggt en iaf.

Edit: skall tilläggas att jag inte vet nått öht. om att bygga väg
 
Jag skulle allvarligt övervägt någon typ av lutande hiss. En väg som möjliggör bilkörning kommer ju att ta hela fastigheten i anspråk.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle allvarligt övervägt någon typ av lutande hiss. En väg som möjliggör bilkörning kommer ju att ta hela fastigheten i anspråk.
slipper man klippa gräs iaf. ;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
slipper man klippa gräs iaf. ;)
Exakt, jag ska inte har någon gräs alls då det är bergig tomt och nästan omöjligt att använda de flesta områden. Förra ägaren har gjort mycket jobb för att terrassera tomten till 3-4 olika nivåer, men det blir bara busk överallt då det är jobbigt att komma åt de flesta ställe
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Du kommer få det fint där uppe på toppen :)
 
J johnyj skrev:
[video] Här ser man hur kuperad den är
Tokslut Tokslut skrev:
Du kommer få det fint där uppe på toppen :)
Visst det är högsta punkten i hela område, om man bygga hus och klättra på taket då kan man se många kilometer borta
 
Varje cirkel är 10 meter i diameter, det ser ut att det blir lika branta oavsett från vilken sidan börja man
 
  • Topografisk karta med överlagrade blå och lila cirklar som markerar områden på 10 meters diameter på en sluttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ToRy skrev:
Massor! Förmodligen är bilen i inlägget ovan billigare än både väg och Batmangrotta. :rofl:
Jag skulle gissa på att vägen är billigare, jag tror inte du bygger bilen under miljonen i Sverige ... ;)
 
J johnyj skrev:
Varje cirkel är 10 meter i diameter, det ser ut att det blir lika branta oavsett från vilken sidan börja man
Den lila måste väl vara mycket brantare. Där är ju de två sista cirklarna på flacken, så du tar stigningen på 60 meter istället för 80. Givet att du följer nuvarande höjdkurvor och inte fyller ut för en jämn stigning vill säga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.