Hej hej
Det här känns nästan pinsamt att fråga för det känns som att det är en väldigt grundläggande grej att göra men jag är inte riktigt säker på hur jag ska gå tillväga för att få ett så enkelt som möjligt sätt att göra detta på så att det går att repetera på ett stort antal stycken.

Det jag vill göra är helt enkelt att såga ut en större övre del av en lådfront (som sen ska ersättas med ett glasparti). Jag tänkte sen fräsa in spår längs med hela kanten för att fästa glasdelen.
Illustration av lådfront med markerad del som ska ersättas med glasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Självklart skulle jag kunna göra det för hand på någon enstaka lådfront men eftersom det ska göras på ca 60 lådor så vill jag gärna få till ett sätt att göra det på så att det går att göra om proceduren för varje stycke på ett så enkelt sätt som möjligt.

Jag har bordssåg, bordsmonterad fräs, kap/gersåg i kategorin större verktyg. Ingen bandsåg dock.

Tack på förhand för tips!

EDIT: Är det så att det är bandsåg som gäller så får jag såklart se till att investera i en sån men jag ville först kolla om det fanns något sätt att få till det med befintliga verktyg
 
Är lådorna likastorahade jag gjort en mall och fräst bort det.
 
  • Gilla
fillishave
  • Laddar…
Jag tycker det är bra att borra hörnen innan man sågar så får du en fin radie direkt.
Vertikala snitten bör väl vara enkelt att köra i bordsågen, men där emellan passar jag
 
  • Gilla
fillishave
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Är lådorna likastorahade jag gjort en mall och fräst bort det.
Ja det låter ju såklart som en bra lösning! Då vet jag i vilken ände jag ska börja när jag ger mig ut på youtube för att leta upp information :)

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det är bra att borra hörnen innan man sågar så får du en fin radie direkt.
Vertikala snitten bör väl vara enkelt att köra i bordsågen, men där emellan passar jag
Ja det var där min högst begränsade kunskap tog stopp också! Tack för tipsen!
 
Jag tror jag skulle såga de vertikala snitten med bordsågen. Använda släden i bordsågen med stoppblock så kan jag ta några fronter åt gången, göra två eller tre snitt i bredd på varje sida så att jag får en marginal för de horisontella snitten.
Sedan grovsåga de horisontella snitten med sticksågen och använda en mall för fräsa rent.

Borde inte ta allt för lång tid.
 
  • Gilla
fillishave och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag tror jag skulle såga de vertikala snitten med bordsågen. Använda släden i bordsågen med stoppblock så kan jag ta några fronter åt gången, göra två eller tre snitt i bredd på varje sida så att jag får en marginal för de horisontella snitten.
Sedan grovsåga de horisontella snitten med sticksågen och använda en mall för fräsa rent.

Borde inte ta allt för lång tid.
Jag gjorde faktiskt ett test för att göra de vertikala snitten men insåg att principen klingan i höjd strax över arbetsstyckets tjocklek inte riktigt var en så bra idé eftersom snitten på undersidan gick mycket längre än översidan pga rundningen på klingan. Ska göra nya snitt med klingan höjd så att centrum linjeras med bordet men ville bara kolla upp att det i sig inte innebär någon ökad risk på något sätt. Eftersom jag är hyfsat mycket newbie så vill försöker jag se till att jag dubbel- och trippekollar säkerhetsaspekten.

Tror att kombon av fräs och bordssågen blir finemang!
 
Använd en släde eller ett anhåll av något slag och ställ fronten upp med en offerskiva bakom. Då får du ett rent snitt i den höjden du ställer in. Bara klingan når tillräckligt högt för att klara det du ska såga ur.
 
  • Gilla
fillishave
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Använd en släde eller ett anhåll av något slag och ställ fronten upp med en offerskiva bakom. Då får du ett rent snitt i den höjden du ställer in. Bara klingan når tillräckligt högt för att klara det du ska såga ur.
Ja så smart så slipper man riskera att snittet går för långt. Ska bara sågas cirka 4 cm på höjden så det kommer inte vara något problem. Fick precis hem 3d-printade t-slots i exakt rätt mått för Bosch-sågen och en släde ligger redan högst upp på "att göra"-listan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.