Tänkte bygga ett vindskydd på hörnan av befintligt trädäck.
Blir nog liggande 28x45. Brukar ni skruva 1 eller 2 skruvar vid varje fästpunkt genom 28x45an? (Där 45 sidan ligger mot regelverket)..
 
Jag hade satt två skruvar. Risken är annars stor att virket vrider sig när det torkar
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja, tän
N NoOne2k skrev:
Jag hade satt två skruvar. Risken är annars stor att virket vrider sig när det torkar
Ja, tänkte så med. Men blir mycket skruv på lite trä..
 
J jordraketen skrev:
Ja, tän

Ja, tänkte så med. Men blir mycket skruv på lite trä..
Se till att köpa bra skruv med slitsad spets så att träet inte spricker.
 
V
Det är bättre att förborra.
 
Eller använd 45x45, jag tycker det ger ett snyggare vindskydd som framförallt känns stabilare.
Två skruv i varje, bra skruv och om man orkar kan man förborrade i ändarna.
Sen ger 45x45 ett bättre insynsskydd om åskådarens ögon Inte är i linje med staketet.
 
J jordraketen skrev:
Tänkte bygga ett vindskydd på hörnan av befintligt trädäck.
Blir nog liggande 28x45. Brukar ni skruva 1 eller 2 skruvar vid varje fästpunkt genom 28x45an? (Där 45 sidan ligger mot regelverket)..
1st 55mm A4 skruv/fästpunkt.
 
  • Gilla
CHolden
  • Laddar…
Delade meningar här. c/c 60 mellan 70x70 stolp tänkte jag..
 
Största utmaningen är nog att få tag på tillräckligt bra virke. De små dimensionerna när det gäller tryckimpregnerat brukar vara skräp. Allra bäst är att köpa C 24 klassat virke i större dimension och klyva ner. Horisontella ribbor som hänger som telefontrådar är tråkiga att titta på. Det är kanske ingen risk med c/c 600 mm mellan stolparna, men det är å andra sidan väldigt tätt.
 
  • Gilla
Underachiever
  • Laddar…
Jag har satt med två skruv och cc 1m ungefär och det har funkat över förväntan.
 
P pappel skrev:
Jag har satt med två skruv och cc 1m ungefär och det har funkat över förväntan.
Ok. ”Sneddar” du dom inåt då eller bara drar rätt i?
 
Beror lite på storlek på skallen på skruven, kör man tunna trallskruv blir det två,större skruv bara en.
 
J jordraketen skrev:
Ok. ”Sneddar” du dom inåt då eller bara drar rätt i?
Det var vänlig trallskruv som jag drog rätt i förutom vid skarvarna som jag sneddade för att få marginal till kortändan.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
T twoody skrev:
Beror lite på storlek på skallen på skruven, kör man tunna trallskruv blir det två,större skruv bara en.
Du menar att man skulle kört på träskruv med större skalle istället ? Men fortfarande 4.2x 55?? (Eller vad nu motsvarande dim är)
 
Eller man ska gå på längre och grövre??
5x70?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.