Jag bor i hyreshus där man konverterar vinden till lägenheter. Jag bor direkt under vinden. För 3 v sedan sprutisolerade man vinden med lösull av mineral, vilket fortfarande läcker in i min lägenhet. Jag städar hela tidn men nytt damm direkt efteråt vilket jag dokumenterar m foto. Hyresvärden nekar till att problemet finns! Hur länge till kommer det att damma, står inte ut!
 
Magnus E K
Det borde inte komma in i din lägenhet om allt gått rätt till. Kommer dammet ifrån springor i taket, från trapphuset (luftdrag genom otätt brevinkast?) eller ventilationen?
 
Jag kan inte förstå varifrån, men funderat på köksfläkt, frånluftsventil, inluftsventil, lgh-dörr. I veckan håltog man taket i trapphuset för trappor till vinden alldeles utanför min dörr o har därför inte varit hemma på 4 dgr. Storstädade direkt innan jag lämnade lgh o direkt när jag kom tillbaka. Vattnet efter golvtork alldeles svart o mer damm trots att ingen varit i lgh under tiden
 
M
Om det kommer damm från stenull så är det rent hälsovådligt direkt.

Men du har inte fått någon påverkan på andning och luftrör (t ex hosta)?

Man ska inte ens andas in den luft som blir när man lägger stenull i skivor.

Dock låter det märkligt att vattnet skulle bli svart av stenull?
 
Jo, haft förfärlig hosta.

Det svarta vattnet är ytterligare ett bevis på att allt läcker in i min lgh o är förmodligen från håltagningen utanför min dörr.

Vattnet är väl inte direkt svart men mkt mörk, tjock beläggning på botten av skurhinken. Jag har fotat o fotar allt för bevis.
 
.....Och hostar så fort jag kommer in i lgh
 
Magnus E K
Det låter verkligen inte roligt, och hyresvärden vill inte ens kännas vid problemet? Är det bara din lägenhet som är drabbad eller även en eller flera grannar? Jag tänker att om flera grannar gemensamt kontaktar hyresvärden så borde det vara svårare för dem att ignorera. Om hyresvärden fortfarande struntar i det borde du kunna anmäla det till kommunens miljö- och hälsokontor (tror jag det heter).

Om det är så att det sugs in i lägenheten pga undertryck borde det minska om du lämnar ett fönster på glänt (förutsatt att det inte kommer utifrån också). Detta borde egentligen inte behövas, men bara som en nödåtgärd för att minska problemet för stunden, även om det blir kallt och dragit istället.
 
Jag har stängt alla inluftsventiler o har mer eller mindre korsdrag. Trots det fortsätter dammet. Tyvärr, är det bara min lgh som är drabbad o har varit hela tiden.

Hela byggprojektet är ett omöjligt projekt. Planen var att 29 lgh skulle byggas på 4 mån. Än, efter 15 mån, har man ingen lägenhet klar. En byggfirma har redan gått i konkurs o ny byggfirma har ägnat mkt tid till att reparera skadorna efter den konkursade byggfirman. Den byggfirman hade endast byggare från andra länder t ex Rumänien
 
R
Rättshaverist?
Du har skapat 4 olika trådar inom en månad och varje gång är det med olika problem i din lägenhet. Och alla trådar avslutas med att prata om problemen med att de ska bygga lägenheter på vinden.

Vad är det du egentligen vill?
Hitta skäl att stoppa lägenhetsbyggena?
Skadestånd?

Du bor i hyresrätt, din hyresvärd gör vad han vill med SITT hus sålänge hyresrättsregler följs.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
M
N Ngea skrev:
.....Och hostar så fort jag kommer in i lgh

Om vi bortser från TS trådskapande osv så skulle nog Jag vilja dra det så långt att det är förenat med risk för permanenta skador på andningsorgan om det är så mycket stenullsamm och om man bor och sover där detta finns.

Vill verkligen inte oroa i onödan eller trolla runt, men det där är inte bra för kroppen.
 
Någon rättshaverist (starkt ord) är jag inte, är inte ute efter att stoppa lägenhetsbygget eller skadestånd, endast få ärliga svar på mina frågor. Tyvärr, finns ännu fler problem som jag inte ens nämnt
 
Magnus E K
Jag hade inte sett de andra trådarna (kollat lite snabbt på dem nu), och när jag först svarade såg jag framför mig ett äldre hus där bjälklaget var lite otätt så att det trillade ner skräp tillfälligt.

Men detta låter ju helt förskräckligt! Hyresvärden borde erbjuda evakuering och tillfälligt ersättningsboende omedelbart. Vill de fortfarande inte kännas vid problemet skulle jag lämna lägenheten och själv ordna tillfälligt boende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.