K knipo skrev:
Det finfördelar gräset så man slipper kratta upp gräsklippet.
Jo jag vet vad begreppet "mulchning" innebär. Dock fattade jag inte vilken "maskindel" som är "mulchern", alltså vilken del är det Per har fått byta. Kniven eller?
 
Det är kniven som ska vara utformat så att gräsklippet ska tuggas extra. Men det kräver frekvent klippning och torrt gräs,
Blir det lite för långt och kanske lite fuktigt så riskerar man strängläggning vilket kanske inte är så kul.
Vår äldre Klippo Excellent, har lite annan kåpa en dagens modeller, med den tekniken är mycket känslig så det behövs inte mycket för att den ska börja klumpa ihop gräset, samt kan samla ihop fuktigt gräs kring hjulen och lägga av lite här och var.
Så den kräver torrt gräs för att fungerar och att kåpan rengörs efter varje klippning annars fastnar ett lager gräs här och försämrar söndertuggningen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ja det är 2 extra knivar en bit åvanför de 4 vanliga knivarna.
Jag vet inte varför man ska byta dom stup i kvarten ?? Jag tar bort mina och slipar dom ibland, har bytt 1 gång på 17 år.
 
Tror inte jag har några extra knivar på min Klippo pro 21sh men kan ha fel och den är inte så gammal max 4 år skulle jag gissa.
 
K knipo skrev:
Nu har jag en fråga.
Böttgas?:thinking:
Bottengas?
Plattan i mattan, fullgas. Bött kommer av att man trampar gaspedalen i botten (bötten). (y):D
 
Redigerat:
S smurfen72 skrev:
Tror inte jag har några extra knivar på min Klippo pro 21sh men kan ha fel och den är inte så gammal max 4 år skulle jag gissa.
Finns även en mulcher av "plattjärns" varianten. Hade tallriken med 4+2 knivar först på Excellenten och bytte till "plattjärnaren" men det blev ingen skillnad vad jag kunde se så båda ger ungefär samma resultat.
 
Den funkar bra i alla fall oavsett hur den ser ut undertill stor skillnad jämfört med föräldrarnas Stiga som lämnar strängar så fort det är fuktigt eller lite för långt gräs.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Absolut viktigaste att det fungerar
Och det skiljer mellan olika gräsmattor.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jo jag vet vad begreppet "mulchning" innebär. Dock fattade jag inte vilken "maskindel" som är "mulchern", alltså vilken del är det Per har fått byta. Kniven eller?
På min Klippo Excellent H så satt det en liten vinge för att förbättra mulchningen. Den tog jag bort för jag har en stugtomt som är är av blandad kvalitet. På bilden ovan så är det den orangea delen som är mulchvingen.
 
Tusen tack för alla era svar och genomgångar om vad som är bra/dåligt. Då blir det helt klart en klippo, och tror jag kommer försöka få tag i en med Hondamotor då dom verkar ha bättre kvalite även om klippo i helhet verkar vara riktigt bra maskiner även med B&S motorn.
 
Är lite av ett fan av Honda småmotorer men just gräsklipparmotorn som sitter på min klippo tycker jag inte det är nån större skillnad mot en briggs vare sig i ljudnivå eller startvillighet men kanske livslängden är bättre men tar man en motor till en snöslunga är Honda i en helt annan klass.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Den jag har är 190 cc och den är stark, man tycker ibland att varvet känns lågt men man luras av det dova ljudet och att den sedan är så råstark för klippning av långt och fuktigt gräs. Har man fritidshus kan man inte välja det bästa klipptillfället;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tror det är 170 cc på min och såg att det fanns 2 olika modeller av min klippare en classic och en vanlig jag har vanliga verkar skilja på hur drivningen ser ut.
 
Då landade maskinen här hemma tillslut.
Det blev en Klippo Pro 21 SH Classic med Honda-motorn, deras värstingmodell. Satt och kollade på Comet S som kostade 6995kr som billigast, men då satt jag och kollade runt lite mer och såg att deras värsta modell bara kostade en tusenlapp mer, så då fick det helt enkelt bli den.

Helt sjukt smidig maskin även om den känns ganska tung och klumpig när den inte är igång. Men när drivningen är igång så är den helt magisk :) Och låter gör den knappt heller. Vilken galen skillnad mot dom klippare jag haft tidigare, vilket jag ändå tyckt varit ganska dyra och välkända förrutom den jag köpte senast som var lite i mellanstadiet.

Men nu vet jag iaf till framtiden om förhoppningsvis väldigt många år vad jag ska fortsätta köpa, och även rekommendera till folk som frågar. För visst är det galet mycket pengar att lägga 8000kr på en klippare enligt mig, men här var det helt klart värt det!

Här kommer en bild på nytvättade härligheten efter första premiärklippet :)
En nytvättad Klippo Pro 21 SH Classic gräsklippare med Honda-motor framför en husvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.