Demmpa Demmpa skrev:
Jag har nyligen monterat två nya dubbelpanelsradiatorer (Purmo Compact C22) samt dragit å bockat rör, helt amatörmässigt. Rören är bockade med följande rörbock från Jula, [länk]

Här är två bilder på bockning,
[bild]
Blev lite miss i bockningen, det närmre röret blev inte helt hundra.

[bild]
Blev flera småmissar, inget som kommer synas när rummet är i drift å inget som någon lägger märke till om man inte studerar det hela.
Övre röret viker ner lite för att alla bockningar skulle få plats, c/c det röret och elementets underkant är 90mm.
Det nedre röret blev lite sne.

Avståndet mellan golv och element är 225mm, sedan är det ca 90mm från golv till c/c nedre röret.
Ett litet tips. Du har överarbetat bockningen på den sista bilden. Om du istället gått ända fram till centrum på anslutningen och gjort en 90-graders bock lite snett uppåt, och sedan knäckt tillbaks så röret pekar rakt upp. Då hade det räckt med två bockar på varje rör. Då hade det blivit som där du använt T-kopplingarna på den andra bilden. Om platsen inte räckt till hade du fått använda vinkelkoppling och endast en bock per rör.
Sen försöker man undvika att korsa rören om det går att undvika, men ibland är man tvungen.
Inkopplingen på första bilden ser bra ut.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som kuriosa kan jag nämna att i ett stort bygge i Göteborg introducerades det senaste inom vvs. Nämligen varmvattenspolande toaletter...
Nu blev jag nyfiken.
Varför varmvatten i toalett?
Är inte det resursslöseri?
 
Någonstans hade det blivit korsande rör,
Handritad schematisk bild som visar rörens korsning och dragning genom ett källartak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk bild på hur rören är dragna, kommer ner genom källartaket.

Tack för tipset, det var nog så jag hade tänk men missade på hur och i vilken ordning jag skulle göra bockarna, sedan var det lite väl tajt mellan rörens horisontalläge och anslutningen.
Ja, jag hade kunnat tagit en ny rörbit å bockat om men när rummet är möblerat så är det ingen som kommer se den dåliga bocken. Men om jag hade jobbat som rörmokare och det hade varit hos en kund så hade jag tagit ett nytt rör och bockat om.
 
  • Gilla
Limpan123 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Sidokopplat gör att det går att sänka ganska mycket. Men du kan ju informera rörmokaren att det finns vinkelkopplingar som passar direkt på radiatorkopplet om det är trångt att bocka.

Även jag tycker att rördragningen ser sådär ut. Det finns tyvärr ingen yrkesstolthet längre. Många yngre förmågor får idag lära sig att "skiten ska bara ihop så snabbt som möjligt". Men i detta fall hade det gått lika snabbt att få det snyggt.
Att man har behövt klottra på rören och kopplen tyder på en viss osäkerhet.
Tack alla för svar!
Jag har nu fått som svar att rörmokaren vill jag ska bli nöjd vilket är bra men att det max går att sänka 4cm pga något med böjningen på rören..

Jag har sagt det får göras rätt enligt tips från tråden idag eller så får jag ta materialkostnaden på 1500:- som återstod till någon annan som kan göra det rätt.

Så lordi om jag förstod dig rätt skulle en 90 graders vinkel upp till radiatorkopplet inte vara några större problem då?
 
@quackpack hur stort är avståndet mellan översta vågräta röret och underkant på elementen?
Mer än 10cm bör nog inte behövas.

Där rören kommer upp genom golvet så skulle det nedre rörets vinkel kunna sitta direkt på kulventilen, eller t.o.m. bytas mot en vinkelkulventil.
Eventuellt hade man kunnat montera 90°vinkeln vinkelrätt in mot väggen och med en T-koppling direkt på vinkeln kunnat få vänstra rummets elementkoppling på vänstersidan istället.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Någonstans hade det blivit korsande rör,
[bild]
Schematisk bild på hur rören är dragna, kommer ner genom källartaket.
Det brukar vara den sista radiatorn som bestämmer vilket rör som kommer överst. För de som kommer på vägen med T-rör, så spelar det ingen roll för där måste man ju gå med ett rör förbi det andra, oavsett vilket. Men ibland blir det inte bra att korsa rören där man ansluter, så då får det bli som du har gjort på den sista radiatorn.
 
Q quackpack skrev:
Tack alla för svar!
Jag har nu fått som svar att rörmokaren vill jag ska bli nöjd vilket är bra men att det max går att sänka 4cm pga något med böjningen på rören..

Jag har sagt det får göras rätt enligt tips från tråden idag eller så får jag ta materialkostnaden på 1500:- som återstod till någon annan som kan göra det rätt.

Så lordi om jag förstod dig rätt skulle en 90 graders vinkel upp till radiatorkopplet inte vara några större problem då?
Ja det funkar med en vinkel, typ den här
Metallisk vinkel för radiatoranslutning mot vit bakgrund.

Eller så kan man använda vinklar för radiatoranslutningar som passar direkt på kopplet. Finns både i lång och kort.

Metallisk vinkelanslutning för radiator med gängade ändar, lämplig för installation på koppling. Metallisk vinkelanslutning för radiator med gängade ändar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tar man en av varje av de senare, så blir det 40 mm c/c mellan anslutningarna.

Det går ju också att vända kopplen och koppla i sidan, men det kanske blir för lågt då istället.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eventuellt hade man kunnat montera 90°vinkeln vinkelrätt in mot väggen och med en T-koppling direkt på vinkeln kunnat få vänstra rummets elementkoppling på vänstersidan istället.
På det sättet och med högra rummets anslutning åt höger slipper man korsningar och termostaterna kommer in mot rummet, mer symmetri där gamla rören kommer upp mot båda hållen osv. Med de vinklarna lordi visar också kommer det bli riktigt kompakt och så lågt man önskar utan onödiga delar.
 
GK100 GK100 skrev:
På det sättet och med högra rummets anslutning åt höger slipper man korsningar och termostaterna kommer in mot rummet, mer symmetri där gamla rören kommer upp mot båda hållen osv. Med de vinklarna lordi visar också kommer det bli riktigt kompakt och så lågt man önskar utan onödiga delar.
Hej alla.
I helgen var rörkillen här. Jag påpekade då allt som tagits upp här. Men han stod på sig att max 4cm går.. Det givetvis för att den enkla vägen var ju att kapa rören och inte göra om rätt med de tips jag fått.

Han sänkte och jag är fortfarande inte helt nöjd, visst det är bättre men inte vad jag tänkte mig från början..

Sen när han väl var klar påpekade jag att ena radiatorn satt en aning snett, men han menade på det ska vara så för att lufta elementen..?
Vid detta laget ville jag bara få iväg honom men ligger det något i det eller bara BS?

Före och efter bilder på en radiator under ett fönster med ändrade rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänster innan, höger efter. (obs ej det element som lutar, det är i andra rummet)
 
Redigerat:
Q quackpack skrev:
Hej alla.
I helgen var rörkillen här. Jag påpekade då allt som tagits upp här. Men han stod på sig att max 4cm går.. Det givetvis för att den enkla vägen var ju att kapa rören och inte göra om rätt med de tips jag fått.

Han sänkte och jag är fortfarande inte helt nöjd, visst det är bättre men inte vad jag tänkte mig från början..

Sen när han väl var klar påpekade jag att ena radiatorn satt en aning snett, men han menade på det ska vara så för att lufta elementen..?
Vid detta laget ville jag bara få iväg honom men ligger det något i det eller bara BS?
Det var synd att du inte fick till det fullt ut bra som du önskat men samtidigt inte oväntat med tanke på hur det såg ut. Och i din senaste fråga räcker det bra om elementen monteras helt horisontalt för avluftningens skull.

Vad ska man göra åt alla kvartsfigurer som är ute och gör B-jobb? Milt och väl riktat väld som inskärper arbetets rätta utförande kanske, eller nedsättning av ersättningen? :)
 
Jag tycker det ser 100 ggr bättre ut nu men jag är kanske fortfarande bländad av den första installationen.

Klassisk anchoring.
 
Att radiatorn ska luta för luftningens skull är rent bullshit.
Detta är ett internskämt bland rörisar när vi ser en sned radiator.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Inte alls!
Möjligtvis bland er duvungar:). Jag som skolades på sjuttiotalet däremot har sedan dess alltid "nästan" hängt radiatorerna lite snett, så att högsta punkten är vid luftnippeln. På så vis fylls elementet så mycket som möjligt. Även rören drar jag med fall. Allt detta för att underlätta den termosifoniska cirkulationen. Dessutom ser det mer professionellt ut.
Men i TS fall har i princip allt blivit fel och hur kommer det sig att proffset bara lyckade luta värmedonet i det ena rummet? Bortsett från att det ser illa ut i största allmänhet så kvarstår det att termostaten inte kan fungera som avsett.

Kalle Kulör
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har nyligen monterat två nya dubbelpanelsradiatorer (Purmo Compact C22) samt dragit å bockat rör, helt amatörmässigt. Rören är bockade med följande rörbock från Jula, [länk]

Här är två bilder på bockning,
[bild]
Blev lite miss i bockningen, det närmre röret blev inte helt hundra.

[bild]
Blev flera småmissar, inget som kommer synas när rummet är i drift å inget som någon lägger märke till om man inte studerar det hela.
Övre röret viker ner lite för att alla bockningar skulle få plats, c/c det röret och elementets underkant är 90mm.
Det nedre röret blev lite sne.

Avståndet mellan golv och element är 225mm, sedan är det ca 90mm från golv till c/c nedre röret.
Den nedre bilden var inte speciellt snyggt. Skulle varit som Lordi skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.