TP-Link Archer C7 med OpenWRT har nämnts flera gånger här på byggahus så jag tycker den förtjänar en egen tråd. Speciellt inbjuden till tråden är @Zakalwe

TP-Link Archer C7 är en mycket bra och prisvärd wi-fi-router av AC1750 klass. :D
Storebror C9 som är lite mindre och blankvit, klarar AC1900 och går att hitta ny för strax över 1000kr, C7 under tusingen (ibland 777kr, kanske utgående modell?).

(ASUS RT-AC58 borde också passa bra till OpenWRT. Har inte samma chipset som övriga Asus så nån AiMesh stöd lär det inte bli, men den har redan stöd för openwrt. :))

Tanken att kunna bygga ut befintlig utrustning, eller återanvända en wi-fi-router som accesspunkt (AP) tilltalar mig.

Hur bra funkar det?
Stödjer lösningen de senaste protokollen?
802.11v/k
802.11r

Gästnätterk?
HW NAT?

Är det bättre att satsa på TP-links EAPxxx accesspunkter?
Nackdelar?

Man kan ju satsa på säkra kort som Ubiquiti/Unifi eller någon av de bättre Mesh-produkterna, men ska man köpa motsvarande prestanda så blir det över vad som kan kännas motiverat. Kanske 4-5000kr.
Köp och glöm och slipp krångel är ju också värt en del.:thinking:

Men byggahusare vill ju fixa själva, komma undan lite billigare och räds inte dra lite kabel eller?
Och bra ska det bli :cool:
 
Har kört tplink lite här och där, det funkar bra. Har en enklare tplink för wifi hos föräldrarna och den bara går och går. Kostade 150kr på någon rea.

Här hemma har det varit värre. Dlink, netgear etc har passerat och när ubiquiti ac pro monterades blev det tillslut underhållsfritt. Den kostar 1500kr. Archer 1900 kostar 1000kr. Betalar lätt den extrapengen för stabilitet.

Ddwrt testade jag på den senaste netgear apn. Bra funktioner och gui men om man jagade fart var det inte rätt då ddwrt inte kunde använda den hw acceleration som annars fanns, allt fick köras i mjukvara och det blev långsammare. Oklart om det gäller fortfarande, detta var ett par år sedan.
 
Archer C9 stöds inte fullt av OpenWRT. Endast 2.4GHz 802.11bgn funkar, så det är bara att glömma den. Archer C7 v2 funkar däremot kanon. Allt funkar med OpenWRT och man kan köra 80MHz breda 5GHz kanaler om man så vill. Då är man uppe i 70MB/s ärlig iperf3 hastighet på en nyare iPhone.

Gästnätverk finns och funkar fint när man endast har en router, men är lite knepigare att få till ifall man endast använder dem som Accesspunkter.

802.11r finns och funkar. Dock har jag stängt av den då Appleprylar roamar fint mellan acesspunkter ändå. HW NAT finns som ett tillval men innebär också att vissa avancerade funkationer (shaping, SQM osv.) inte går att använda. Kör man med CPU räcker den till cca 270Mbit. (det har skett en utveckling tror jag , numera går CPU upp till 800Mbit tack vare Qualcom Fast Path).

Annars funkar allt annat. T.ex. AdBlock för hela huset, OpenVPN med valfri kryptering, taggning på switchen osv.

OpenWRT är i grund och botten en nerbantad Linux, så det mesta man kan göra med Linux (utan grafikkort) går att göra i routern, förutsatt man får plats med det. Och saknar man plats kan man alltid mounta en USB-disk eller separat enhet någon annanstans.
 
A
Men OpenWRT är ju dött och ersatt av Lede?

EDIT: tydligen jag som är sent ute. De har bytt tillbaks till OpenWRT namnet igen...
 
Redigerat av moderator:
A
Kör iof själv OpenWRT på en gammal TP-Link med gamla .n 300mbit. Duger men saknar 5ghz.
 
hey,
thanks all for your responses..i was looking for the same issue and your answers helped me.
thank you!!
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
S scofficial skrev:
hey,
thanks all for your responses..i was looking for the same issue and your answers helped me.
thank you!!
Hej,
And Welcome to Byggahus forumet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.