sh111
Hej, jag undrar om det är någon som vet om våra golvbrunnar är korrekt installerade(se bilder)? Kan tillägga att det är ett nybyggt ”nyckelfärdigt” hus där det visade sig att byggentreprenören anlitat en ”plattsättare” utan några behörigheter. Därför känner vi tveksamhet inför arbetet men vet inte själva hur det bör se ut.. Tacksam för om det finns någon här som har koll på hur det ska vara
 
  • Närbild på golvbrunnsanslutning med synliga rör och avbruten kant, fråga om korrekt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en golvbrunn under installation, med synligt avloppsrör och betong, tecken på osäker installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle ju se roligare ut med lite mer hårdfog under slukristen. Och andra bilden ser man ju knappt vad som är vad.
 
Krilleman
På den övre bilden ser det OK ut med golvbrunnsmanschetten man ska skära med Purus egna kniv.
Edit: Eller är det manschetten man ser i skuggan mellan vattenlås och klämring?
Den gråa klämringen ska vara nere i botten på brunnen och inget ska synas från manschetten om det ska vara korrekt.
Men det ser ut att vara mängder med fix, således ligger klinkern väldigt högt upp i mina ögon.
Och tomt under slukristen.

Den undre bilden ser det ut som manschetten tittar fram under klämringen. Stämmer det?
Det är väldigt tomt under slukristen också, (rostfria silen + rostfri ram)
Även här är det väldigt mycket påbyggt med fix.

Vad säger experten på området @nino ?
 
sh111
Tack för svar. Jag kan ju tillägga att den här plattsättaren verkar ha en förkärlek för att ordna allting med fix. I ena badrummet som vi fick riva ut och bygga upp från grunden på grund av alla fel så upptäckte man att han lagt tätskiktet direkt på plattan, i bakfall dessutom och sen fyllt upp med fix för att få till ett fall. Vi misstänker att han gjort på samma sätt i tvättstuga och badrum nr 2 men för att få bevis för det så måste vi vad jag förstår riva upp hela golven. Jag vet tyvärr inte vad dom olika delarna i en golvbrunn. Tänkte bara om man direkt kunde se om det var felaktigt eller inte.
Krilleman Krilleman skrev:
På den övre bilden ser det OK ut med golvbrunnsmanschetten man ska skära med Purus egna kniv.
Edit: Eller är det manschetten man ser i skuggan mellan vattenlås och klämring?
Den gråa klämringen ska vara nere i botten på brunnen och inget ska synas från manschetten om det ska vara korrekt.
Men det ser ut att vara mängder med fix, således ligger klinkern väldigt högt upp i mina ögon.
Och tomt under slukristen.

Den undre bilden ser det ut som manschetten tittar fram under klämringen. Stämmer det?
Det är väldigt tomt under slukristen också, (rostfria silen + rostfri ram)
Även här är det väldigt mycket påbyggt med fix.

Vad säger experten på området @nino ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.