På landet har jag en grusväg som ligger inom klippytan för roboten. Det är med flit, vägen är en gräsbevuxen framfartsväg och jag vill att den och bortre vägkanten klipps. Men det blir lite vårjobb. Förra året lade jag om hela slingan, men trots det körde jag av kabeln med plogen i vintras.

Reparerad gräskant med synlig svart kabel, ett öppet rör och en spade på en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fram med spaden, ner med röret lite djupare och koppla ihop igen. Undra om vårstarten bjuder på fler överraskningar.

Gräsbevuxen grusväg på landet med trädskuggor, angränsande hus och terrass i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och gästparkeringen, den borde också avgränsas (med brytare) så man kan välja om den klipps eller ej. Klippa grus förresten, borde kanske salta och rensa ogräs istället...
 
Blå blink förstås när jag kopplade in laddstationen. Det är ett kul vårprojekt det här med att leta kabelbrott. Tur att solen skiner. :cool:
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Köpte en signaldetektor hos Classe för några hundra. Får se om det underlättar felsökningen imorgon.
Signaldetektor för kabelspårning med två komponenter och röda ledningar som ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Det är kul med prylar, och jag kommer säkerligen ha nytta av signalmätaren någon gång (den funkade utmärkt nu), men det här brottet hade jag hittat bara jag tagit ett varv längs hela kabeln.
Grön signalmätare ligger på gräsmark bredvid en utsträckt tunn blå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vad har hänt? Ja att gå rundan brukar ge utdelning, eller bara lyssna med samboendet, så brukar det redan där ges ledtrådar, som kanskärning, mm
 
Det är jag själv som klippt den med plogen i vintras, så orsaksfrågan är inte något problem. Det blir så när man har en gräsbevuxen gårdsplan, men det har sina fördelar också.

Jag fixade till ett rör som går under körbanan härom veckan, men efter det bytet och att klipparen ändå inte startade så sket jag i det då och tänkte att jag inte iddes felsöka. Men som sagt, felet låg i öppen dager 15 meter bort...

Nu är det dags att byta knivar och plocka nedblåsta tallkvistar. Gräset har iofs inte tagit sig än, men när det är på landet vill man ändå passa på när man är på plats.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Har du missat höstservicen? Jag brukar avsluta säsongen med att plocka av locket och rensa gräs och byta knivar..
 
Husqvarna har lanserat en kraftigare kabel, främst tänk som försvar mot sorkangrepp.
 
Jag byter hellre knivar inför säsong än efter. Oklart varför, men så gör jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.