Hej,
Har fått bygglov och skriftligt startbesked för en enplansvilla där nybyggnadskartan anger FSH +7,1 meter. Markfirman rekommenderar däremot en FSH på + 7,5 meter, vilket byggnadsnämnden säger att det krävs nytt bygglov för?
Husfirman påstår däremot att man har rätt till 0,5 meters differans på FSH - det heter därför "Föreslagen" Sockel Höjd och skall gå att ändra vid anläggning av plattan.
Vad gäller?
Tacksam för svar.
Peter
 
FSH är "färdig sockelhöjd" och oftast så är det FG eller "färdigt golv" som brukar anges.. Det finns ingen "rätt" till en skillnad i höjd. Det finns en viss felmarginal, men det rör sig om några centimeter, inte en halv meter.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Varför lägga det högre upp? Känns som någon bara vill gräva mindre. Det är ju skönt att inte behöva klättra upp till huset..
 
Det är mark/grävfirman som rekommenderar +7,5 meter. Någon klättring blir det inte i vilket fall som helst, bara en utplaning runt huset. En mindre väg 14 meter från infarten till tomten ligger på + 8,4 meter.
Metria AB, flera husfirmor och text i PBL anger FSH som "Föreslagen Sockel Höjd", så begreppet existerar tydligen?
Personligen tycker jag "Föreslagen" låter flummigt - "Färdig" är mera faktamässigt?
MBN som utfärdat bygglovet säger att marken runt huset får ha en diff. på +- 0,5 meter från angivna höjder i nybyggnadskartan, men inte plattan.
I PBL kan jag inte hitta något om att det överhuvudtaget finns något "spelrum" på höjderna från bygglovets höjder i den godkända nybyggnadskartan.
Enklast är väl att hålla sig till bygglovets "höjd"?
 
Jag skulle tro att du kan variera så att värdesiffrorna stämmer, dvs 7.1m +-0.05m i ditt fall.
 
Vad leverantörer och säljare säger skulle jag inte ge så mycket för rent generellt.

Min bedömning är att då mindre ändringar av marknivå kan utföras utan bygglov, praxis är väl ca 0,5 m, så finns det oftast spelrum på marknivåerna utifrån vad som redovisats i bygglov. Oftast kan mindre ändringar göras även gällande nockhöjd och ytor och sedan redovisas som relation, men då handlar det om max ca 1 dm i höjd. Har för mig att jag läst rättsfall från MÖD om just detta där kommunen godtagit ändring på ca 2 dm på relation men MÖD kom fram till att det skulle vara lovpliktigt, hittar det dock inte nu så ta det för vad det är...

En annan fråga, kan vara jag som inte är läskunnig idag, men vart finns begreppet FSH i PBL?
 
Sen mäts höjden från havet (iallafall hos oss), så justerar man marken lokalt ska det inte ha någon betydelse
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen mäts höjden från havet (iallafall hos oss), så justerar man marken lokalt ska det inte ha någon betydelse
Nu är jag petig men man anger ofta höjden i ett höjdsystem, vanligtvis RH70 eller RH2000 (som är havsnivån 1970 resp. 2000). Det är viktigt att man mäter i rätt höjdsystem då det kan skilja flera decimeter mellan RH70 och RH2000.

Troligtvis vill entreprenören ändra höjden för då kan de spara pengar och schakta mindre.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nybyggnadskartan är väl fastställd i bygglovet och då är höjden som anges bindande. Detta för att eventuella grannar ska kunna bedöma utifrån handlingarna hur byggnationen påverkar deras fastighet, vilket kan vara avgörande för om de vill överklaga lovet eller inte.

Nämnden (handläggaren) har gjort sin bedömning utifrån de mått och siffror ni anger i ansökan, därför kan de inte ändras hur som helst.
 
Plattan får diffa max 100mm(från angiven höjd i bygglov ex fg) har jag för mig, marknivån för du höja eller sänka 0,49....m dock är det ditt ansvar att se till att omgivningen inte påverkas pga av det.
Ex vid höjning skall du se till att din jord inte trillar in på grannens mark, regnvatten som rinner från din tomt till grannens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.