Jag håller på att bygga ett dubbel garage hemma på 66kvm. Den vänstra delen blir verkstad och högra 2 st bilplatser och den längst in ska ha 2 pelarlyft är tanken.

Som det ser ut idag har jag gjutit hela plattan, samt byggt och gjort klart den vita delen av garaget med gips och målat. Den röda delen ska byggas nu i vår med lite högre takhöjd anpassat för 2 pelarlyften. Trots min nogranna planering har jag stött på problem. Jag tog mått på en 2 pelarlyft när jag gjöt plattan och gjorde 2 st fyrkanter på 1x1m med 200mm betong där pelarna hamnar. Sedan har jag inte tänkt mer på det när jag placera ut portarna utan gått på porttilverkares mått från vägg. Nu har jag insett i efterhand att den ena pelaren kommer att komma en bit på den lågbygda delen av garaget. (241cm invändig takhöjd). Innebär detta att jag behöver lossa och lyfta den sista takstolen som sitter nu också ?

Nybliven husägare sedan förra hösten så detta är mitt första projekt. :)
3D-modell av ett halvfärdigt dubbelgarage med en vit sektion och röd sektion i olika höjder, designat i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av dubbelgarage med en verkstad, två bilplatser och planerade pelarlyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett pågående garagebygge med vit och röd sektion samt en figur för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett garage med måttangivelser, visar layout för bilar och planerad pelarlyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt dubbelgarage med en bil framför, i en skogsmiljö, den vänstra delen med tak och väggar, den högra under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett garage med vit och röd avdelning, två fordonspelare och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

open
open
open
open
open

Delade ett par bilder för att ge en bättre uppfattning. Bilden är tagen förlängesen men hade ingen tydligare på datorn.
 
Redigerat:
Hade svårt att ladda upp bilder ber om ursäkt för det, hoppas det duger :)
 
Redigerat:
Eftersom pelarlyften är ca 2,8 m hög enligt din skiss måste du ju öka takhöjden för att den ska få plats. Å andra sidan verkar ju nockhöjden räcka till enligt din sista bild. Kan du inte simulera detta i Sketchup?
 
J justusandersson skrev:
Eftersom pelarlyften är ca 2,8 m hög enligt din skiss måste du ju öka takhöjden för att den ska få plats. Å andra sidan verkar ju nockhöjden räcka till enligt din sista bild. Kan du inte simulera detta i Sketchup?
Såhär ?
3D-modell av halvfärdigt hus med öppen takstomme och röda stödpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, om golvet redan är gjutet får du nog flytta den sista takstolen något till vänster i bilden.
 
J justusandersson skrev:
Ja, om golvet redan är gjutet får du nog flytta den sista takstolen något till vänster i bilden.
Ja golvet är redan gjutet, jag var lite inne på att göra så tidigare också och det är nog det enklaste. Tur att man inte har hunnit sätta plåttaket än iaf, så behöver jag bara kapa takluckorna och pappen :)
 
Ja, eftersom du ska ha fackverkstakstolar är det enklast att flytta den sista lite. Det är alltid svårt att bygga om sådana takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.