Jag har ett pågående källarprojekt i ett enfamiljshus med syfte är främst att isolera och lägga golvvärme i befintliga rum. I källaren finns även en garagedel (31m2) som inte nyttjas för mer än förråd i dagsläget. Men vi är angelägna om att ändra användningsområde till något bättre.

Det som ligger högst på önskelistan är att bygga om till ett gästrum med tillhörande badrum.
Men en tanke som börjat snurra mer på senare tid är att förbereda rummet för uthyrning och då krävs åtminstone ett pentry eller mindre kök också.

Förutsättningarna är dock inte optimala och jag har svårt att få till mer än 2,2 m i rumshöjd efter att jag räknat bort det som krävs för innertak. Ett annat bekymmer är att det handlar om just en källare 1,7 m under markplan vilket innebär källartrappa för separat entré. Förvisso är den inte byggd ännu och kan göras relativt bred och luftig med viloplan men någon ramp eller liknande blir det inte tal om. Invändigt kommer det också finnas en dörr till resten av källaren. I övrigt tror jag mig kunna uppfylla kraven på tillgänglighet, brandskydd, utrymningsvägar, ventilation ljusinsläpp etc. som kan efterfrågas.

Vad tror ni mina chanser är hos kommunen för att få till ett bygglov för uthyrning med dessa förutsättningar, har t.ex. tittat på kraven för studentbostad som ett alternativ? Eller är jag fel ute och bör sikta på någon annan form av bygglov/bygganmälan, eller hoppas på frikostig dispens från reglerna? Desto mer jag läser desto snårigare tycker jag byråkratin är och börjar tveka på att överhuvudtaget kan nyttja ytan för annat än garage/förråd?
 
En mer pragmatiskt lagd person skulle byggt ett gästrum med tillhörande pentry och toalett. Och egen entré förstås.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En mer pragmatiskt lagd person skulle byggt ett gästrum med tillhörande pentry och toalett. Och egen entré förstås.
Utan ansökan eller anmälan?
 
Biyta som biyta. Kanske måste fasaden prövas om garagedörr ska bytas mot ytterdörr.
 
Toalett/badrum är inte biyta. Och om du inreder gästrum i anslutning som är sammanbyggd med huvudbyggnad är det inte biyta.
 
Det är ju en källare. Allt är biyta.
 
Inredande av ny toalett eller badrum, även i källare, är anmälanspliktigt (VA).
 
Är det? Inte om man bygger på samma va-stam väl? Men som sagt, jag tycker att en pragmatisk inställning till vilka tillstånd man behöver kan vara lämplig i TS situation.
 
Ingenting! Varför förstöra ett bra förråd genom att bygga badrum? Jag skulle inte vilja bo någon längre period i en källare. Däremot skulle jag kunna tänka mig att sova några nätter i ett förråd om jag är på tillfälligt besök.
 
Det lutar åt att jag lämnar in en bygganmälan på VA där jag ritar ut det nya badrummet och"allrum" men utan köksdel och så får vi helt enkelt se vad återkopplingen blir från kommunen. Om de sätter sig på tvären p.g.a. takhöjden till alla former av nyttjande av ytan får jag överväga plan b som innebär 10 cm sänkning av golvet men det kommer i sin tur medföra omfattande åtgärder då jag får förlänga och förstärka sulan nedåt. Då kommer jag dock göra en ny ansökan för att göra om biyta till boyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.