Ett loppis fynd, men vad används den till??
Det är instämplat: BREVETE S.G.D.G.
7531
Gammal metall- och läderanordning med okänt användningsområde, märkt med "BREVETE S.G.D.G. 7531".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Biljettstans?
 
useless useless skrev:
Biljettstans?
Nä, tror inte.
Den som snurrar öppnar griper och stänger sen tvinnar ett varv.
Mer åt hållet att hålla och tvinna någon typ av tråd.
Vi har haft förslag på champagne korktvinning av ståltråd.
Samt typ fiskegarns knytning.

Finns det fler idéer till vad den använts till. ??
 
Redigerat:
BREVETE S.G.D.G. står tydligen för "breveté sans garantie du gouvernement" , eller "Patented
Without Guarentee of the Government"

7531 är med andra ord någon form av patent-nummer.
Dock hittar jag en gevärsmekanism på det numret när jag kollar i det franska patentregistret. Så numret hör nog till något annat register. Belgien kanske?

https://bases-brevets.inpi.fr/en/do...20&p=5&cHash=c5827ea8cfae13e6cafb1c4e378c2616
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag kan inte franska alls men jag tror det är en dubbel säkerhetsmekanism till ett vapen. Tycker det ser ut som en avtryckare till ett vapen. Kan det vara en prototyp som användes till patentansökning, därav det graverade patentnumret? Läderremmen sitter där axelstocken på ett gevär skulle sitta.
 
Redigerat:
V
Vilken lustig grej.
Jag vill också ha en sån.:love:
 
Påminner om en kabelskalare?
Något ska ju klippas av med den delen som rör sig åt sidan. Är den smala snurrande saken i mitten format dom en gaffel som om den skulle hålla emot resten av det som klipps?
 
Det var grannen som kom med prylen, vi tror att vi är en lösning på gång. Om man lägger i garn och trycker av skapas en ögla och en knut så vi tror det är ett verktyg för att skapa och knyta fiskenät?
Obs I videon var verktyget upp o ner vid filmning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.