yxis skrev:
Det enda som skyddar modem och liknande hyffsat är rätt sorts överspänningskydd som ansluts till både el- och telenätet (alltså teleskyddet ska vara jordat i elnätet), anslutet i ett jordat eluttag.
Jo givetvis så måste du även ha riktiga överspänningsskydd också, men har du även samma potential i hela huset och som är riktigt jordat samt leder bort den från huset ,finns det ingen anledning till att vara orolig att åskan ska gå in och förstöra datorutrustningen.

Elrond skriver lite matnyttigt om detta...
http://www.elrond.se/

 
Domintell skrev:
"I gamla föreskrifterna står det att man ska potensialjorda, men i dom nya står det att man bör göra det , en försämring alltså."
Om du nu jämför ELSAK- FS 1999:5 med ELSAK-FS 2004:1, där man i 2004:1 hänvisar till standard så skulle jag inte säga att det har försämrats, den nya standarden säger att armeringen i plattan skall potentialutjämnas om tillämpligt.
Jag skulle vilja säga att man har blivit något hårdare än mot äldre förskrifter, vad jag vet har det inte funnits något krav på potentialutjämning i äldre föreskrifter, mer i inom lantbruk. Krav på potentialutjämning kom väl 1994, i och med införandet av blå boken ELSAK-FS 1994:7
 
Domintell skrev:
Det är bara Sverige och Albanien som inte potensialjordar plattan. I övriga europa har man gjort det i 25 år.
Men det beror väl på att det också bara är sverige och albaninen som kör med PEN-ledare i den utsträckning vi gör?

Problemet med att ansluta PEN-ledare till t.ex. en betongplatta är att om den plattan råkar utgöra bättre ledare till jord än elverkets ledningar (t.ex. om det oförlåtliga, ett PEN-släpp, inträffar i elverkets ledningar) så kommer betongplattan att utgöra PEN-ledare kanske inte bara för huset i fråga utan kanske för ett helt kvarter, och eftersom man av förståeliga skäl inte har någon säkring på PEN-ledaren så kan det gå ganska många ampere om det vill sig illa.

Det bästa vore att ha femledarsystem hela vägen. Då skulle vi dessutom slippa oönskade krypströmmar här och var. Det hjälper inte att bara potentialutjämna, spänningsfallet i PEN-ledare i byggnader med flera centraler förbundna med varandra med PEN-ledare gör att man ändå får en viss spänningsskillnad, t.ex. två volt mellan spis och diskbänk är inte alls omöjligt, varierande beroende på hur mycket last elsystemet får. Det händer bara i sverige och albanien, och när spisen står direkt emot diskbänken så det blir elektrisk kontakt går det ampere fel väg, inte tillräckligt för att skada fast installation men man får ett rejält magnetfält i onödan.
 
jag fick en halvt seriöst menad speciauppgift av min lärare, nämnligen att just ta reda på vilka länder som använder sig av TN-C systemet.

vore skoj att överraska såhär efter sommaren.

sverige och albanien lät lite halvseriöst,
är det någon som vet vilka länder, eller var man kan ta reda på det?
vet elsäkerhetsverkat sånt?

/m
 
RoTe
Sverige som ska va bäst på allt, varför har vi PEN ledare? Sjukt...
 
RoTe skrev:
Sverige som ska va bäst på allt, varför har vi PEN ledare? Sjukt...
Då blir vi bäst på att använda minst material i kabel...
 
vet någn varför man över huvud taget valde TVsystemet i sverige.
i exempelvis italien valden man till slut TT vilket iofs stäler större kraf på fastighetsägaren, men löser en massa otrevliga problem på linjerna och dessutom använder man ännu mindre kabel än med TN-C

jag antar att dessa val har med industrialiseringsperioden att göra, men det vore skoj att så att säga återksapa den gamla debatten som den såg ut på den tiden för att bärttre förstå dagens system, historia är rätt spännande...
 
Hej
TT-system och åsknedslag nära den egna jordpunkten kan nog ge mycket obehagliga effekter.

Den som är intresserad om hur de "stora pojkarna" gör, kan söka efter:
"MIL-HDBK419 Military handbook grounding, bonding and shielding for electronic equipments and facilities.
Två volymer, Teori samt applikationer. En mycket bra och omfattande publikation som ex. visar hur jordning och potentialutjämning ska utföras för att skydda vid nära och direktträff av åska.

mvh Christer
 
T
viker skrev:
Hej
TT-system och åsknedslag nära den egna jordpunkten kan nog ge mycket obehagliga effekter.

Den som är intresserad om hur de "stora pojkarna" gör, kan söka efter:
"MIL-HDBK419 Military handbook grounding, bonding and shielding for electronic equipments and facilities.
Två volymer, Teori samt applikationer. En mycket bra och omfattande publikation som ex. visar hur jordning och potentialutjämning ska utföras för att skydda vid nära och direktträff av åska.

mvh Christer
Lite hjälp på vägen, nämnda MIL i pdf-format-se länkar nedan-sen borde ni även klara en mindre kärnladdning...:

http://www.uscg.mil/hq/tcpet/tpf/etsms/Mil-STDs/MILHDBK419.pdf

http://www.jsc.mil/jsce3/emcslsa/stdlib/docs/MilStd/MIL-STD-188-124B.pdf

https://ebiznet.sbc.com/sbcnebs/Documents/SBC-TP-76416-001.pdf
 
Ursäkta en (dum?) fråga... Vad är en PEN-ledare?
 
penledren är lite förenklat den ledare som utgår ifrån transformatorns jordpunkt.
till den ledaren kopplar man dels neutralleraden och dels skyddsjorden, så neutral och skyddsjord utgår ifrån samma ledare (Protection Earth Neutral)

fördelen är att man spar koppar när man lägger frova ledare, men nackdelen är elsäkerheten och störningar i elsystemet.

/m
 
jag har int gjort det i relaxen, gjuten platta med klinker. när jag har hudsprickor på fingrarna och tar i rörsystemet eller bastuaggregatet "pillrar" det lite när golvet är blött :(

jag hörde precis att fiskarheden inte informerat kunden om jordning av plattan så dom kanske inte tycker det är tillämpligt?
 
TT _kräver_ väl jordfelsbrytare?
 
förexten, när vattenledningssystemet är av plast, ska då alla blandare jordas eller räcker det att jorda vid fördelningen?
 
pellefant skrev:
förexten, när vattenledningssystemet är av plast, ska då alla blandare jordas eller räcker det att jorda vid fördelningen?
;D

japp dra en 6mm MK till samtliga blandare av typ II (enligt ss- 22223-11a 2004) detta är ett krav vid nybygge.

;)

Skämta bara.

kolla in http://www.elrond.se/Download/Potential3.pdf

där står allt.....

oftast består inkommande vatten rör av plast nuförtiden.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.