Vi ska bygga ett garage från Björklidens och det kommer att vara ca 39kvm. VI kommer att ge totalt 100 tkr och då är plattan inräknad. Vi får då med slagport, hängrännor och stuprör och även tegelpannor till taket.

Garaget kommer i monteringssats så vi kommer, med hjälp av kompisar att bygga upp det själva. :)
 
fridasven skrev:
Vi ska bygga ett garage från Björklidens och det kommer att vara ca 39kvm. VI kommer att ge totalt 100 tkr och då är plattan inräknad. Vi får då med slagport, hängrännor och stuprör och även tegelpannor till taket.

Garaget kommer i monteringssats så vi kommer, med hjälp av kompisar att bygga upp det själva.  :)
Är väggar + tak isolerade?
 
nä vi köpte det o isolerat, men man kunde köpa till isoleringsinsats. kommer tyvärr inte ihåg vad det skulle kosta, men det var inte så dyrt..
 
:D Det skulle ju självklart stå att vi köpte garaget oisolerat och inget annat :)
 
fridasven skrev:
:D Det skulle ju självklart stå att vi köpte garaget oisolerat och inget annat :)
Jo för hur som helst så kostar ju isoleringen endel, även om man köper billigaste på tex. byggmax så blir det ju ett antal tusen kronor. Jag misstänker också att ni inte har några skivor på väggarna...vilket också kostar några tusen...
 
Olfe skrev:
Vårt garage har kostat ungefär 100kkr och är 49 kvm.
Två portar, dörr, två fönster, isolerat, gips + spånskivor, betongpannor.
har du byggt i lösvirke eller beställt färdigt,gjort mycket själv? är plattan inräknad?
 
Om jag inte minns fel nu i hastigheten så är vi uppe i ca 250000:- idag för 141kvm garage i lösvirke.
Då ingår det isolerad grund, golvärme, väggar, panel, takstolar, rotvirke,2 st Krispol takskjutportar,en dörr, 7st beg treglasfönster och avlopp med sandfilter+oljeavskiljare. Ja, grävning (jag lovar, man gräver inte ut 150kvm backe för hand om man inte har väääääldigt gott om tid:) ) sand, grus dränering är också med samt en balk i taket, all spik och skruv därtill. Däremot saknas det papp och plåt till taket, samt ALLT invädigt...:(
 
Jaha!
Så denna dräpare på slutet.
Jag som precis börjat tro på att det går o hålla kostnaderna nere. Börja hoppas på att det nog skall gå att kompromissa ihop något. Detta något som trots allt skall bli bra. Lite mindre yta, lite enklare lösningar, slita lite mer på egen hand etc.
Men nejdå, så är vi tillbaks...
141kvm, golvvärme, treglasfönster, oljeavskiljare m.m.
Jag bli så trött.
 
64kvm garage + 20kvm carport.

-Isolerad platta med golvärme. Gjort själv inkl grävning, dränering, avlopp och kulvert.
-Isolerad 120 mm + 45 mm i vägg. Tak 240 mm.
-Lockpanel
-4 treglasfönster, 1 dörr, en taksjkjutport från hörnman
-Massvis med lysrör och el uttag + larm
-2 strykningar färg + grundning utv
- osb skivor + gips invändigt

Har gjort allt själv tillsammans med sambo och med hjälp av lite släkt och vänner.

Hittils ca 215.000. Och då saknas målning invändigt, golvvärme central och innertak i carport.
Borde bli klart om jag sätter till ca 15.000.

Allt är handlat på en lokal bygghandel. Inte en pinal är köpt på Byggmax. Har inget emot Byggmax men jag tycker att jag har fått bra priser på den lokala bygghandlarn. Har bara 1 km dit jämfört med 18 km till Byggmax= smidigt.

Grävningen utfördes med egen grävmaskin som jag köpte innan jag började. Helt klart den bästa investeringen jag har gjort. Kommer verkligen till nytta nu när vi håller på att göra i ordning trädgården. Sedan så är det ju så att det är andra som behöver ha grävt oxå.... Räknar med en värdeminskning på ca 20-30 tusen när jag säljer den nästa höst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.