Jag har precis köpt en armatur som jag vill ha en stor globglödlampa i (E27 och 60 watt). Problemet är att strömbrytaren är en dimmer och jag antar att den inte är anpassad för LED-lampor (vårt hus är byggt 2006) och det är väldigt svårt att hitta sådana halogenlampor.

Hur löser man detta? Kan man relativt enkelt byta ut dimmern till en LED-dimmer eller finns det LED-lampor som går att använda utan att dimmern eller ljuskällan går i sönder?

Tack på förhand!
 
Åsa Lund
Såvitt jag vet är vanliga glödlampor enklast att dimma. Tror alla sorters dimmer funkar.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Såvitt jag vet är vanliga glödlampor enklast att dimma. Tror alla sorters dimmer funkar.
Gamla glödlampor är ju ännu svårare att få tag i än halogen...
 
Du kan relativ enkelt byta ut dimmern. Det som kan vara svårt är att hitta en kombination av LED och dimmer som verkligen fungerar.

En svårighet med vissa LED dimmers, är att de kräver en neutralledare (nolla) som inte behövs till de flesta vanliga dimmers, men på senare tid har fler o fler LED dimmers kommit som inte behöver neutral.

Skälet är att en dimmer får ström till "sin egen" funktion, genom att leda en svag ström till lampan även när lampan är släkt. Denna svaga ström driver elektroniken i dimmern. En LED lampa släpper i princip inte igenom en så svag ström, så då fungerar inte dimmern. Utan LED dimmers har då en egen neutralledare som den kan få dra liiite ström mot.

Nyare LED dimmers har löst det där (vet ej hur), så att neutralen inte behövs.

Men om du vill installera en som behöver neutralledaren, så finns det stor risk att ingen sådan är framdragen till dosan, eftersom den normalt inte behövs till en brytare eller dimmer.
 
Müssli Müssli skrev:
Fast du skriver ju att du vill ha en stor globglödlampa på 60W i den. Hittar du det kan du behålla din gamla dimmer.

[länk]
[länk]
Ja, jag behåller gärna den gamla. Problemet är att jag inte hittar ljuskällor. Jag menar STORA lampor, inte såna i länkarna.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Ja, jag behåller gärna den gamla. Problemet är att jag inte hittar ljuskällor. Jag menar STORA lampor, inte såna i länkarna.
Aha, då är det nog som hempularen skriver är jag rädd. Man kan ha extrem tur och få det att funka med den gamla dimmern men då har man nog förbrukat sin tur under lång tid framöver.
 
Moana Moana skrev:
Jag har precis köpt en armatur som jag vill ha en stor globglödlampa i (E27 och 60 watt). Problemet är att strömbrytaren är en dimmer och jag antar att den inte är anpassad för LED-lampor (vårt hus är byggt 2006) och det är väldigt svårt att hitta sådana halogenlampor.

Hur löser man detta? Kan man relativt enkelt byta ut dimmern till en LED-dimmer eller finns det LED-lampor som går att använda utan att dimmern eller ljuskällan går i sönder?

Tack på förhand!
Ja du kan byta ut dimmern och ja det finns led som går i gamla dimmers utan att något går sönder. Du kan ev inte tända eller så kan du få flimmer beroende på dimmerns uppbyggnad och belastningsregister.
Du skriver att du vill ha STOR glob och tycker diam 125 är litet. Det är mig veterligen den största diam du kan hitta både som glöd, halogen och led.
 
tttomten TomasJor skrev:
Ja du kan byta ut dimmern och ja det finns led som går i gamla dimmers utan att något går sönder. Du kan ev inte tända eller så kan du få flimmer beroende på dimmerns uppbyggnad och belastningsregister.
Du skriver att du vill ha STOR glob och tycker diam 125 är litet. Det är mig veterligen den största diam du kan hitta både som glöd, halogen och led.
Den från Jula är rätt, men den är slut i min stad och på nätet.
 
Köpte en osram sist, funkar att dimma. Belastar 6 eller 7w.
Har lite olika men mina dimmers går från 4 eller 6 w så inom marginalen på flera.
 
  • Gilla
pakten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.