Alfredo Alfredo skrev:
Är definitionen på äldre att man använt 1200/75? :thinking:
Ja, jag minns när man körde mot BBS:er på uppringda modemnät, och det gick att läsa texten allt eftersom den laddade, rena textfiler. Sedan fick man inte skriva för fort, för då ramlade en del bokstäver bort på väg till koppartråden.


https://dmzarkivet.se/pdf/199408.pdf
Sidan 25 här finns jag på bild, dock har de rört ihop fakta en hel del. R20_MAT handlar om mat, katterna fanns i R20_HUSDJUR som jag också hade hand om. Och min ort är förståss Karlstad, det är Diana som är från Stockholm.

Se även sidan 20 i denna tidning, tyvärr är jag inte med på bild:
https://dmzarkivet.se/pdf/198913.pdf

Då gick det inte fort...
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
harry73
Kul att se en bild på dig, och 25 är väl fortfarande din (mentala) ålder?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kul att se en bild på dig, och 25 är väl fortfarande din (mentala) ålder?
Absolut! Är lite smalare nu, och har lite skrattrynkor runt ögonen, annars är jag mig lik :rofl:
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
25 är väl fortfarande din (mentala) ålder?
Undrar om det där är en synnerligen vänlig komplimang eller ett brutalt påhopp. :thinking: :p
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
A alfista skrev:
Min första kontakt med online shopping var via telex. Gick väl med 50 baud har jag för mig.
Gränsfall att jag tycker Telex är online. :thinking:
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar om det där är en synnerligen vänlig komplimang eller ett brutalt påhopp. :thinking: :p
Bra fråga :D Nu när jag tänker efter, var min mentala hälsa sämre vid 25 års ålder än den är nu. Borde kanske be @Anna_H om ursäkt.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Man ska alltid fråga sig hur relevant mätningen är för det man själv gör med sin anslutning. Alla operatörer och leverantörer av utrustning optimerar sina nät på ett eller annat sätt för att prestera bra i olika tester för hastighet och benchmarkingföretag tex P3. Det är inte självklart att snabbast i dessa mätningar är snabbast för dig.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man ska alltid fråga sig hur relevant mätningen är för det man själv gör med sin anslutning.
Fast nog måste man undra om "specen" säger 250/250 och faktisk filkopiering och Speedtest ger ungefär dessa värden medan Bredbandskollen säger ungefär 250/5. Något måste vara konstigt då.
 
A
100/100 fiber. Tycker jag har bra resultat för det.

Internet hastighetstest resultat med 111,89 Mbit/s nedladdning och 112,37 Mbit/s uppladdning.

fast.com är ett annat test från Netflix.
Skärmdump av internethastighetstest som visar 120 Mbps nedladdning och 98 Mbps uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Fast nog måste man undra om "specen" säger 250/250 och faktisk filkopiering och Speedtest ger ungefär dessa värden medan Bredbandskollen säger ungefär 250/5. Något måste vara konstigt då.
Säkert något med testservrarna hos bredbandskollen. Men det är ju bäst att testa lite olika ändå.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast nog måste man undra om "specen" säger 250/250 och faktisk filkopiering och Speedtest ger ungefär dessa värden medan Bredbandskollen säger ungefär 250/5. Något måste vara konstigt då.
Jo men sedan mätte du på ett annat sätt med Bredbandskollen och då fick du mer korrekta värden. Dvs, i det första handlade det om ett mätfel pga hur du mätte, inte Bredbandskollens fartmätning i sig. Om du förstår hur jag menar...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Dvs, i det första handlade det om ett mätfel pga hur du mätte, inte Bredbandskollens fartmätning i sig. Om du förstår hur jag menar...
Ja och nej. ;) Kan tycka att en site som Bredbandskollen borde visa "användbara" mätvärden i defaultläget och inte kräva att användaren ska göra diverse inställningar för att undvika mätfel. Vad menar du att jag egentligen mätte när jag fick runt 5-10 Mbit/s och vilken nytta har man av det märvärdet?
Även Fast ger "riktiga" värden:

Skärmdump av internethastighetstest med resultatet 240 Mbps nedladdning, 210 Mbps uppladdning och latens på 7 ms oladdat, 11 ms laddat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För mig funkar BBK på mobilen upp till 150Mbit. Men över det är det något som stryper...jag har 250Mbit fiber och medan BBK appen toppar 150Mbit går Speedtest till linans fulla 250Mbit (WiFi begränsar inte, har 802.11ac med 80MHz kanaler...)

BBK från stationära toppar alltid linan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja och nej. ;) Kan tycka att en site som Bredbandskollen borde visa "användbara" mätvärden i defaultläget och inte kräva att användaren ska göra diverse inställningar för att undvika mätfel. Vad menar du att jag egentligen mätte när jag fick runt 5-10 Mbit/s och vilken nytta har man av det märvärdet?
Även Fast ger "riktiga" värden:
Jag försöker bara säga att det inte alltid är så enkelt att göra tillförlitliga mätningar i alla olika möjliga konfigurationer som slutanvändare kan ha på sina datorer. I synnerhet inte när man ska göra testet via en webläsare.

Man kan tycka många saker om bredbandskollen och andra siter vi använder gratis, men verkligheten är ju vad den är och det får vi anpassa oss till ibland.

Jag tror att vissa operatörer fortfarande önskar att man använder standaloneprogrammet som Bredbandskollen hade tidigare, inte www-varianten, när man felsöker sin uppkoppling. Det var så tidigare iallafall, kanske har det ändrats nu.

För att du ska få en korrekt mätning måste du förstås också se över allt annat i ditt nätverk. Stänga av alla prylar som pratar mot internet, se till att din PC orkar göra mätningen i full fart utan att andra program stör osv.
 
Z Zakalwe skrev:
För mig funkar BBK på mobilen upp till 150Mbit. Men över det är det något som stryper...jag har 250Mbit fiber och medan BBK appen toppar 150Mbit går Speedtest till linans fulla 250Mbit (WiFi begränsar inte, har 802.11ac med 80MHz kanaler...)

BBK från stationära toppar alltid linan.
Visar speedtest 250Mbit på mobilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.