Yondalar skrev:
..och vad är 18 kkr utav 2000 kkr?
En jordenruntresa ;D
 
Yondalar skrev:
18000 kr för att spara 400 kWh/år
Rak payoff 45 år, ja men kanske inte så bra sätt att bedöma just den investeringen.../

/..och vad är 18 kkr utav 2000 kkr?
Skall man se det så kan man också, i rimlighetens namn, resonera som såhär:

Hur kan man med en investering i storleksklassen 18' spara minst 400 kWh/år?

Inköp av 0,5 komplett installerad braskamin? Man förbrukar visserligen inte mindre, vilket är en tilltalande tanke, däremot minskar man kostnaden för de förbrukade kWh en del.

Tror generellt att det är svårt att räkna hem energibesparande åtgärder av denna typ då pay-off tiderna blir astronomiska med dagens energikostnader som bakgrund.

 
Pay off är ett rätt trubbigt verktyg och kan inte användas rakt av. Netto kassaflöde skulle kanske vara ett bättre sätt tex som här när vi har väldigt lång och/eller väldigt olika avskrivningstider.

However, svårbedömt läge, beror mycket på hur vi tror inflation och energipriset blir framgent.

. sen kan det finnas en poäng till med tjockare bottenisol och det är att (om ej golvvärme) ett varmare golv gör att vi subjektivt upplever det varmare inne och kan därmed sänka innetempen något. En grads sänkning betyder 5% på totala uppvärmningsbehovet, och då är vi "hemma" även med 18 kkr

.och vid golvvärme så tror jag utan närmare räkning/koll att jag håller med "energimyndigheterna", dvs 300
 
grunden är redan bra isolerad med 200 mm cellplast. Det är sockeln och syllen som är boven i dramat. Bryter man de köldbryggorna så kan man spara mycket pengar. Dessutom slipper man kompensera med en högre framledningstemperatur för att det är kallt längs väggarna och dragit vid fötterna.

Summa: Mindre energiåtgång och mindre energianvändning med lägre framledningstemperatur.

Sen finns det ett till bra knep att spara energi. Det är att använda klinker istället för parkett som golvunderlag.
 
Undrar lite hur du bryter köldbryggan i sockeln och i syllen? Jag gissar med enbart "klackar" av betong omgivna av cellplast i sockeln för att fästa syllen i men hur bryter du bryggan i syllen då? Hur man än gör så måste man ju ha nåt att regla upp i?

/Kent

 
xdude - du är inne på rätt, och det är för enkelt att bara se till isoleringens tjocklek

det som är viktigt är:
"yttre randfältet" ca 1 m inåt från väggen, där kan man gärna fläska på och göra tunnare i mitten (det som ligger innanför 5-6 m kan eg vara oisolerat)
markens beskaffenhet (utanför sockeln också) är viktig (torrt, kapillärbrytare, god avrinning)
och det viktigaste är att ha god kantisolering för att reducera köldbryggan genom plattan men vi har även en köldbrygga gm marken in under plattan
 
Det har stor betydelse hur man reglar upp i "kanten", där du Kent menar, och det för för långt här, men det finns bra häften/böcker på tex Svensk Byggtjänst

..tyvärr så är "bra lösningar" dyrare än att bara gjut en platta och lägga på en syll
 
Yondalar>Japp och det finns olika lösningar mer eller mindre prefabricerade men syllen lär man aldrig komma ifrån ens med speciella kantelement.

/Kent
 
Japp

men syllen kan göras mer eller mindre värmeledande
egentligen är det enkelt, man tänker sig att man skall bygga in ett motstånd och då gäller det att bryta av homogena material med skikt, avstånd, ickekontakt och/eller isolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.