Hej.

Jag håller på att bygga en väggfast soffa till vår veranda som även ska fungera som förvaring åt kuddar och diverse saker. Är det någon som har en bra idé om hur man ska göra locket så att det blir vattentätt och så att man får en bra avrinning?

Jag har tänkt att klä soffan med 21x95 bräder men jag kanske måste ha en skiva till locket.

Bifogar en bild på hur ramen kommer att bli ungefär.

Tack för svar.
 
  • Soffabild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tess1
  • Laddar…
Råspont papp och pannor så brukar det klara sig rätt många år. Några kuddar på det för att sitta skönt.
 
  • Haha
  • Älska
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar raveper

Jag tror dock att jag vill ha en träyta som kan vara skön att sitta på även utan kuddar.
 
Hemmakatten
Varför inte marinplywood som lock, med en liten,liten lutning utåt så att vattnet kan rinna av. Man kan stryka plywooden med båtfernissa tex.
 
  • Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
ja, det lutar nog åt att ha en skiva under som lock men sen ta bräder uppepå med en distans emellan så vattnet kan rinna ut där.

Vet du om man kan hitta marinplywood hos vanliga affärer typ bauhaus, beijer eller är det bara hos båt ställen det finns?

/ Sorkström.
 
Hemmakatten
Tyvärr vet jag inte var man köper marinplywood. Hade det i en båt i sittbrunnen. Där var det suveränt och med lutningen hamnade allt vatten på durken.
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Schysst trådlyft kissen.. ;)

Sen så finns det ingen egentlig marinplywood utan oftast avses vanlig formplywood, finns även ljusgul/orange och brukar då benämnas lantbruksplywood.
 
Hemmakatten
Jamen, det var lite pinsamt! Jag som moderator borde väl förstå att läsa datumen på trådarna.

Man får försöka se charmen i att det dyker upp trådar lite här och nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Det är ju i alla fall en möjlighet för sorkström att komma tillbaka och beråtta hur locket höll vatten efter 10 år :)
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Också för sent :)
Bygg soffan ovanpå en eller två dynlådor:
7290103664794.jpg
Då blir det tätt och fint.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Också för sent :)
Bygg soffan ovanpå en eller två dynlådor:
[bild]
Då blir det tätt och fint.
Fast då måste man bygga en grop att ställa lådan i eftersom dessa lådor redan som de är är för höga att sitta på.
Söker själv efter en bra lösning till vår altan men de här plastlådorna är så grymt fula, stora och klumpiga.
 
Det kanske blev råspont och papp ändå.
 
Ändå en väldigt intressant fråga. Har själv tänkt bygga en soffa. Men INTE av lastpallar utan som TS och kanske nån förvaring i en snickrad låda bredvid.
 
  • Gilla
Antejo
  • Laddar…
Blev det byggt något?
 
Stod själv inför detta problem vid soffbygge. Ville bli av med berget av dynor inne och var inne på någon typ av vattentät integrerad förvaring i soffan. Kom dock till slutsatsen att det blir väldigt svårt att få plats med dynorna i soffan, om de ska vara stora/många nog att täcka soffan. Speciellt då insidan störs av reglar och etc. Det är svårt att komma ifrån att innermåtten är mindre än yttermåtten.

Lösningen blev att lägga dynorna på soffbordet och fixa ett vattentätt kapell. Dock inte klart, så vi lever än med ett berg av dynor inne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.