Vadå, ifrågasätter du mitt omdöme >:( ;D

Jag har kollat med husleverantörens konstruktör, leverantören av kakel/fix samt min KA och de har inte haft några invändningar.

Kolla t.ex på fixtillverkarens hemsida, där står inget om mintjocklek på avjämningsmassa, däremot hur man ska bete sig om man lägger på mycket klet.

www.lip.dk

Det känns i allafall stabilt så jag är inte orolig.

Med tanke på att man tydligen kan lyfta en bil med mindre fix än vad som används till en normal kakelplatta så har jag svårt att tro att ett paket bestående av 13 mm skruvad golvgips, som minst ca 3 mm spackel och 3 - 5 mm fix + kaklets 10 mm skulle spricka av vanlig användning.
30 mm skiktlimmade, i sig hårda material, borde bli hyggligt starkt.

Frågan är hur mycket problem som egentligen har orsakats av tjockleken jämfört med dåligt/felaktigt underarbete.


 
MathiasS skrev:
Jag fattar inte var du lägger rören? I glespanel? .....
De ligger i facket mellan golvåsarna...längsmed helt enkelt. Golvvärmeplåten stiftas direkt i åsarna. Enkelt och sparar golvhöjd!
 
HenkeBoy skrev:
De ligger i facket mellan golvåsarna...längsmed helt enkelt. Golvvärmeplåten stiftas direkt i åsarna. Enkelt och sparar golvhöjd!
Ok, då fattar jag. Jag har försökt undvika att lägga både gips och spånskiva över golvvärmen, det är lite därför som flytspackling kanske är ett lämpligare alternativ för mig.
 
MathiasS skrev:
Ok, då fattar jag. Jag har försökt undvika att lägga både gips och spånskiva över golvvärmen, det är lite därför som flytspackling kanske är ett lämpligare alternativ för mig.
Det går sånt helvetiskt flytspackel om man ska gömma 20mm golvvärmeslang! :-/

Hade kanske gått bättre om man lagt separat slinga för hall och badrum...

/Henke
 
HenkeBoy skrev:
Det går sånt helvetiskt flytspackel om man ska gömma 20mm golvvärmeslang!   :-/

Hade kanske gått bättre om man lagt separat slinga för hall och badrum...

/Henke
Närå, jag sitter i samma skit som du, fast med två slingor, en för badrum, en för hallen.....:)
 
MathiasS skrev:
Närå, jag sitter i samma skit som du, fast med två slingor, en för badrum, en för hallen.....:)
Då har du ju i allafall möjlighet att kräma på lite mer för att kompensera lite extra lager gips el. dyl. ovanpå slangeländet!
Jag lär få varmt och gött i hallen om jag 21 grader i badrummet!


Men nu har jag bestämt mig...för nu har jag till och med lagt in åsarna och börjat!
Jag skippar min ovanstående metod och fräser ner åsarna 13mm just i duschhörnet med hjälp av överhandsfräsen.

På det sättet får jag kanske lite vridstyvare lösning då spånten i golvspånskivan kan användas. Lägger man skivan emellan åsarna som golvförsäljaren rekommenderade så tappar man den biten.

/Henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.