Hej!

Jag och min sambo har ett gammalt torp från 1800-talet på vår tomt som vi har funderat på att renovera. Den är i ganska dåligt skick men vi tror nog ändå att det går även om det kommer ta tid. Min fråga är vart fasen ska man börja?

Själva torpet är på två våningar varav på första våningen är det väldigt kort upp till taket. Så det vi vill göra är att ta bort innertaket helt och hållet för att få högre höjd. Alltså inte ha någon vind motsvarande utan rent upp till nock så att säga. Åter till frågeställningen, vart börjar man? Ska man börja med taket och lägga om det? Ska man börja med panelen på utsidan? Eller ska man börja på insidan men att riva innertaket?

Jag förstår såklart att jag förenklat frågan men undrar mer generellt om det finns någon from av princip över att man börjar med ditten eller datten när man ska totalrenovera något.

Tacksam för alla svar, tips och annat.

Ett gammalt tvåvånings torp med rödfärgad fasad och tegeltak som behöver renoveras, omgivet av grönska och en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt torp med slitet tegeltak och rödmålad träpanel som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rum i behov av renovering med lågt innertak, kamin och flagande väggfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad innervägg och lågt tak i ett gammalt torp som behöver renoveras, med tapeter som flagar och synliga vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt vindutrymme i torp med synliga takbjälkar och råspont, behovet av renovering tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Börja med att se till att det inte regnar in. Fukt ger röta och det sabbar allt annat ni kommer göra
 
G GsomiGre skrev:
Hej!

Jag och min sambo har ett gammalt torp från 1800-talet på vår tomt som vi har funderat på att renovera. Den är i ganska dåligt skick men vi tror nog ändå att det går även om det kommer ta tid. Min fråga är vart fasen ska man börja?

Själva torpet är på två våningar varav på första våningen är det väldigt kort upp till taket. Så det vi vill göra är att ta bort innertaket helt och hållet för att få högre höjd. Alltså inte ha någon vind motsvarande utan rent upp till nock så att säga. Åter till frågeställningen, vart börjar man? Ska man börja med taket och lägga om det? Ska man börja med panelen på utsidan? Eller ska man börja på insidan men att riva innertaket?

Jag förstår såklart att jag förenklat frågan men undrar mer generellt om det finns någon from av princip över att man börjar med ditten eller datten när man ska totalrenovera något.

Tacksam för alla svar, tips och annat.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Fint torp. Jag förstår problemet med låg takhöjd. Jag kan tycka det är synd att ta bort innertaket. Det förändrat "torpkonceptet" helt. Kan du inte lyfta huset istället? Det verkar ligga för lågt i alla fall. Det är säkert timmer. Så det är inte så svårt att lyfta och stoppa in en stock till, och samtidigt höja alltihop så du får upp huset från marken. Men då ryker troligen kakelugn och murstock. Men de ser inte ut att vara i eldningsbart skick i alla fall?
 
Risken är stor att det går bärande stockar/reglar rakt över huset och håller ihop det, som innertaket är spikat is, så där spikraderna är vinner du bara takplankans tjocklek. Dvs ytterväggarna bågnar utåt om ni öppnar till nock.
 
Magnus E K
Ja, för att få helt öppet måste med största sannolikhet hela takkonstruktionen göras om (nockbalk och kraftigare överram). Men kan ni leva med balkar i taket så går det att göra som ni tänkt. (Finns kanske också någon variant där balkarna ersätts med linor/stålstag, men det skulle nog se väldigt konstigt ut här.)
 
Jag är spekulant på kakelugnen om den ryker. ;-)

Supergulligt ställe.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.