A
Bygg är ett hantverk , när man bygger ett helt hus och hända ett litet fel är man en fuskbyggare?
 
Vad menar du riktigt? Förstår inte ens meningsbyggnaden.
 
  • Gilla
KriZomb och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det var inte svårt att förstå om man vill förstå.

Han undrar om det är rimligt att man klassas som fuskbyggare om man gör ett litet fel när man bygger ett helt stort hus.

Givetvis i referens till

[länk]
Tack Mathias det va precis vad jag menar
 
H
Beror på vad man gör för fel med det.
Och om man intresserad av att rätta till felen efter sig.
Man kan göra fel av okunskap eller fel medvetet med.
Är det okunskap så bör man rätta till allt med behörig personal.
Sen är det väl allt för många som bygger hus som inte använder behörigt folk, eller att man gärna vill anställa dom som jobbar för lägst lön och oftast är resultaten därefter.

Men det är väl en anledning att fuskbyggarna finns med på tv, det är ju ganska så speciella saker de visar där som byggarna har gjort.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Alla kan göra misstag någon gång. Står man för sina misstag och är villig att rätta till det är man ingen fuskbyggare enligt mig.

En fuskbyggare är i mina ögon en byggare som medvetet fuskar och tar genvägar med förhoppning om att ingen ska märka något.. Antingen genom att dölja fusket väl eller att utnyttja att kunden har dålig koll på hur det borde se ut.
Vill förresten lägga till att det inte behöver vara medvetet fusk. Det kan vara okunskap också vilket är lika lika. T.ex. att ta sig vatten över huvudet och ge sig på moment för vilka man inte har den utbildning och kompetens som krävs.
Ger man sig t.ex på el, vatten, tätskikt, bärande konstruktion etc. utan att ha rätt kunskap så är det heller inte ok att komma efteråt och säga "hoppsan".

En fuskbyggare kan i mina ögon också vara en som gjort ett (enstaka) omedvetet misstag men när det uppdagas gör allt för att komma undan ansvar och försöka slippa att rätta till det eller sopa problemet under mattan.
 
Redigerat:
  • Gilla
kimse944 och 6 till
  • Laddar…
Nu var det ju ganska många och stora fel det handlar om. Fel som bara en fuskbyggare gör. För en kompetent byggare vet hur man gör, en amatörbyggare är medveten om sina brister och läser instruktionerna noga. Det som visades i kvällens Fuskbyggarna är ett jobb utfört av en fuskbyggare som är medveten om fel och slarv.
 
  • Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
Men nu var det ju inte "ett litet fel". Det var ju över 100 anmärkningar på slutbesiktningen, och i TV kunde vi se ett badrum utan riktigt tätskikt, felmonterad golvbrunn, felaktigt anslutet tätskikt till golvbrunnen, felaktig anslutning av det felaktiga tätskiktet mot den icke existerande tröskeln, felaktigt utförd anslutning av toalett mot avloppet, felaktig anslutning av tätskikt mot toaavloppet, felaktig montering av rörirör utlopp, felaktig anslutning av tätskikt mot rörutloppet, felaktigt placerad fördelare för varmvatten, felaktigt monterade fördelare (satt lösa, VV fördelaren var ingjuten!!!), felaktigt utfört kopplingsutrymme för fördelare, saknat tätskikt för utrymmet med fördelare, felaktigt utfört kopplingsutrymme för vattenutkastare, saknat tätskikt för klopplingsutrymmet för utkastare. Har säkert glömt en del. Jo där var ju en fimsnutt från under något skåp, vet inte om det var i köket eller tvättstugan, men där fanns en massa rör upp ur golvet, också helt utan tätskikt.

Och sedan en byggare som vägrar åtgärda felatigheterna. Och ett märkligt uttalande om att han inte vill åtgärda förrän han får hela slutbetalningen på 200 000! De felen som fanns måste ha kostat mycket mer än 200 000 att åtgärda.

Det där är en klassisk fuskbyggare!

Sedan fanns det ju i programmet även tydliga indikationer på ekonomiska oegentligheter, även om det hölls i dunkel. Hans "försäljning" av bolaget till målvakter, och när det kom på tal blev han påtagligt nervös och avbröt genast intervjun.
 
  • Gilla
STEAVE och 15 till
  • Laddar…
A
H Hallerudsbo skrev:
Beror på vad man gör för fel med det.
Och om man intresserad av att rätta till felen efter sig.
Man kan göra fel av okunskap eller fel medvetet med.
Är det okunskap så bör man rätta till allt med behörig personal.
Sen är det väl allt för många som bygger hus som inte använder behörigt folk, eller att man gärna vill anställa dom som jobbar för lägst lön och oftast är resultaten därefter.

Men det är väl en anledning att fuskbyggarna finns med på tv, det är ju ganska så speciella saker de visar där som byggarna har gjort.
Jag håller med men kan du rätta till felen när du känner att kunden kommer inte att betala. Jag märket hur detta program ljuger och bluffa för att få ihop ett avsnitt.
Staten måste införa ett licens krav för att få slut på fuskbyggandet . Anders kommer aldrig att lösa det . Den enda han gör är att utnyttja läget och tjäna pengar på
 
Det står ju i kontraktet att man ska hålla inne 10% tills alla fel är åtgärdade. Därför kan du inte kräva slutbetalning innan du åtgärdar felet. Dessa 10% är ju för att kunden ska ha råd att fixa felen på egen hand om det inte blir korrekt åtgärdat.

Hade du gjort rätt från början så hade de betalat.
 
  • Gilla
Fadai och 13 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Det står ju i kontraktet att man ska hålla inne 10% tills alla fel är åtgärdade. Därför kan du inte kräva slutbetalning innan du åtgärdar felet. Dessa 10% är ju för att kunden ska ha råd att fixa felen på egen hand om det inte blir korrekt åtgärdat.

Hade du gjort rätt från början så hade de betalat.
Jag har inte krävt betalning jag har krävt säkerhet för betalning
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det var inte svårt att förstå om man vill förstå.

Han undrar om det är rimligt att man klassas som fuskbyggare om man gör ett litet fel när man bygger ett helt stort hus.

Givetvis i referens till

[länk]
Är väl inte så självklart att alla har sett en tråden? Var en nyhet för mig. Ett fel gör en inte till fuskbyggare, det är hur man ordnar felet som avgör om man är en fuskbyggare.
 
H
Ok hade de då inte betalat när allt vart besiktat och godkänt så bryter dom mot avtalet ni har och du kan då sända det till inkasso.

Men man ska aldrig betala fullt före då kan man få problem när hantverkaren säljer till målvakter eller går i konkurs.

Då hade dom stått med samma fel fast mindre pengar.

Nu åtgärdar du inte felen som var grova alltså fusk sen försöker du komma undan med att inte ta ditt ansvar.
Hade du tatt ditt ansvar från början så hade inte Anders tjänat pengar, de hade då inte haft ett program att visa.

Alla hade då vart nöjda.

Du skyller att de gör ett skitprogram.
Men en seriös byggare hamnar inte med i ett sånt program de beter sig som män och tar sitt ansvar, erkänner att de gjort fel och tar in rätt folk för att få kunden nöjd.
Är kunder man lever av.
Man startar inte nytt företag och går vidare.

Licensen du prata om det borde va licens på va många företag man får starta och starta om.
 
  • Gilla
pve och 15 till
  • Laddar…
A Adnanhodhod skrev:
Jag har inte krävt betalning jag har krävt säkerhet för betalning
Det har du väl redan genom ert kontrakt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Är väl inte så självklart att alla har sett en tråden? Var en nyhet för mig. Ett fel gör en inte till fuskbyggare, det är hur man ordnar felet som avgör om man är en fuskbyggare.
Jag har inte heller läst den tråden.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.