Jag håller på att planera inför bygget av vår spapool.
Själva "poolen" kommer vara i 2.5mm syrafast rostfritt, 200x260cm innermått, 4kbm vatten.

Har köpt, men kan fortfarande byta, en spa-belysning från Pahlen 1600:- med 50W halogen 12V.
Pahlen spa-belysning med 50W halogen och orange kabel på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.pahlen.se/produkter/upplyst-pool-belysning/spa-belysning.html

Ska även ha någon typ av ledslinga infälld runt om poolen 10,8 meter lång.

Jag behöver givetvis någon typ av transformator till det här, allt kommer att sitta skyddat i en normkapsling utomhus.
Pahlen rekommenderar och säljer en "Skyddstransformator med inbyggd säkring 300W, 12/230V, IP54"
kostar ca 1000:-

Och min egentliga fråga är om det går lika bra med en sådan här,
https://www.elfa.se/sv/belysningstr...er&page=1&origPos=4&origPageSize=50&simi=97.0

Tar gärna emot tips på annan lämplig poolbelysning, ledslinga eller transformator:)
 
Den ska fungera men har en mycket sämre kapslingsklass vilket inte spelar någon roll när den sitter inomhus. Har du bara en armatur?
 
Jag hade nog satsat på mer än en ljuskälla och valt att köra med led istället, det finns både varmvit/vit och rgb infällnadsspotar som klarar nedsänkning i vatten (ipx8) och är ämnade för damm och pool.

Dels får du större ljusutbyte och jämnare ljus (med flera ljuskällor) dels så behöver du inte så kraftig transformator.
 
Müssli skrev:
Den ska fungera men har en mycket sämre kapslingsklass vilket inte spelar någon roll när den sitter inomhus. Har du bara en armatur?
Jag har bara tänkt att ha en armatur, anledningen är att jag tror det ljusmässigt räcker och att varje belysningspunkt blir
ett extra hål i plåten, lite mer jobb att koppla in och inte minst en extrakostnad.
En 300W halogen rekommenderas till en 40m2 pool så jag antar att 50W räcker till 5,2m2 som jag har.

Det jag hänger upp mig på är det här med skyddstransformator, vilka transformatorer klassas som det?
Och är det för att man ska slippa en kittlande känsla den dagen lampan tar in vatten, borde inte husets jordfelsbrytare lösa innan det blir farligt?
 
NetNut skrev:
Jag hade nog satsat på mer än en ljuskälla och valt att köra med led istället, det finns både varmvit/vit och rgb infällnadsspotar som klarar nedsänkning i vatten (ipx8) och är ämnade för damm och pool.

Dels får du större ljusutbyte och jämnare ljus (med flera ljuskällor) dels så behöver du inte så kraftig transformator.
Är lite fast i tanken att använda syrafast rostfritt även på belysningen, har därför svårt att hitta spotar till vettigt
pris, pahlens tar runt 3000:- st för led, tar gärna emot tips på ledspotar.
En armatur i glas eller genomskinlig plast hade fungerat också, det är mest vit plast som jag inte tycker passar.
 
Peter2400 skrev:
Det jag hänger upp mig på är det här med skyddstransformator, vilka transformatorer klassas som det?
Och är det för att man ska slippa en kittlande känsla den dagen lampan tar in vatten, borde inte husets jordfelsbrytare lösa innan det blir farligt?
En skyddstransformator och en jordfelsbrytare är i viss mån exkluderande. Begreppet skyddstransformator innefattar att det är en fulltransformator till skillnad från en spartransformator. Det saknas galvanisk koppling mellan primär och sekundärsida. Därför kan man inte få strömgenomgång till sann jord om man berör en trasig pryl. Jordfelsbrytaren löser just vid läckström till jord och kan inte detektera fel efter transformatorn. En annan säkerhet är den låga spänningen som gör det ofarligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Läste i en annan tråd att du Peter2400 hade byggt klart poolen, kanske också klar med belysningen?? Kan du lägga upp några bilder ? Jag blev väldigt nyfiken på hela pkt med rostfritt och belysning .. :)
 
T tobbbias skrev:
Läste i en annan tråd att du Peter2400 hade byggt klart poolen, kanske också klar med belysningen?? Kan du lägga upp några bilder ? Jag blev väldigt nyfiken på hela pkt med rostfritt och belysning .. :)
Såhär såg det ut på vår dotters 11-års kalas
17 tjejer i badet.
Runt badet har vi en dimbar ledslinga från Ljustema, i poolen en 12-V armatur från Pahlen med en 2W philipslampa i.
Och så en julslinga som hänger i luften.
Barnkalas med tjejer som badar i utomhusbad med dimbar LED-slinga och julslinga i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Såhär såg det ut på vår dotters 11-års kalas
17 tjejer i badet.
Runt badet har vi en dimbar ledslinga från Ljustema, i poolen en 12-V armatur från Pahlen med en 2W philipslampa i.
Och så en julslinga som hänger i luften.
[bild]
Vilket företag kommer den rostfria poolen ifrån?
Den ser tipp topp ut!
 
Jag hade INTE vågat använda Pahlens led lampor. Hävdat Han hade kopplat ur dom de inte höll tätt.

Pahlen å andra sidan hade hävdat installationsfel. Dvs ingen garanti.

Pahlens verkar vara experter på badge engineered made in China. Kanske är dessa detta? Eller inte? Avråder i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.