Behöver man bygglov för ett kanalplasttak på pergolan om det bara är uppe över sommaren och tas bort under resten av året?

Vi har en stor pergola på 60 m2 längs tomtgränsen. När vi byggde den sa Stadsbyggnadskontoret att pergolan inte fick ha ens ett lätt och genomskinligt takmaterial. När jag då frågade om segelduk var ok fick jag svaret att ”Rörliga anordningar, dvs ett material som inte är monterat permanent, kräver inte bygglov.”

Vi vill gärna ha någon form av takmaterial över pergolan för att kunna ha soffdynor ute i alla väder under sommaren.

Efter några år med segeldukstak som blåser sönder och måste tömmas på vatten efter minsta regn är vi nu sugna på att ordna ett tak som kräver mindre underhåll under sommarhalvåret. Men vi vill ta bort det över vinterhalvåret eftersom vi inte vill behöva hantera snö och stormar.

Låt säga att vi sätter ett kanalplasttak där vi varje höst tar loss skivorna och förvarar dem i förrådet och sen sätter upp dem i början av sommaren. Behöver man bygglov för detta?
 
låter som det behöver bygglov, det är ingen pergola om ni sätter tak på den.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sök bygglov för skärmtak.
 
Utgå från att ni inte behöver det. Om syftet är att slippa ta in dynor etc. kan ni kanske utforma takdelarna så att de är mer avtagbara än fasta, liksom temporära. Om någon skulle klaga får ni hantera det då.
 
Fixa segeldukstak med rätt spänning, lutning och hål för avrinning. Jag anlitade segelduksmakare för att få rätt tak - men avrinningshålen bestämde jag själv.

Eftersom du skriver "längs tomtgränsen" blir jag dock lite tveksam. Vad finns på andra sidan gränsen?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ställde frågan till min kommun i somras och även om man fixar snabblås eller ens lägger taket löst så krävs det bygglov. Folk kommer med alla möjliga lösningar och tror att dom ska slippa bygglov så jag tror kommunen har hört och sett det mesta vid detta laget, så att hitta ett kryphål är nog dessvärre kört.
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Fixa segeldukstak med rätt spänning, lutning och hål för avrinning. Jag anlitade segelduksmakare för att få rätt tak - men avrinningshålen bestämde jag själv.

Eftersom du skriver "längs tomtgränsen" blir jag dock lite tveksam. Vad finns på andra sidan gränsen?
Ah, vad bra tänkt med avrinningshål. Eftersom problemet med vattenansamling blir vid nederkanten av segelduken (pergolan lutar så vattnet ansamlas i den nedre delen) så borde det underlätta om vi sätter avrinningshål där. Hur gjorde du avrinningshålen utan att förstöra segelduken? Jag tänker att man kanske kan sätta öljetter som skyddar hålets kant?

Pergolan står längs med gatan, dock cirka två meter från tomtgränsen så där är ett buskage emellan. På andra sidan buskaget finns en trottoar och gata.
 
dd88 dd88 skrev:
Ställde frågan till min kommun i somras och även om man fixar snabblås eller ens lägger taket löst så krävs det bygglov. Folk kommer med alla möjliga lösningar och tror att dom ska slippa bygglov så jag tror kommunen har hört och sett det mesta vid detta laget, så att hitta ett kryphål är nog dessvärre kört.
Tack för infon! Jo, jag kan tänka mig det.
Det enda vi vill uppnå är att ha regnskydd för soffans dynor under sommarmånaderna utan att behöva tömma en segelduk på vatten hela tiden. Därför funkar t ex inte att sätta upp en rulle med segelduk eftersom vi inte vill ta undan talet när det regnar. Däremot vill vi kunna ta undan taket när sommaren är över.
 
När huset byggdes beställde jag ca 20 kvm segeldukstak av segelmakare. Det blev dyrt ... men taken höll nästan 10 år; uppsättning i april, nedtagning i oktober. Sydde själv ett nytt i dålig kvalitet förra säsongen för att testa. Satte in öljetthål för avrinning på bägge taken - samt en konstruktion som tillåter lätt upp-och nedhissning (vilket jag inte haft tidigare - då var taken uppe hela säsonhen). Denna säsong skall jag sy nya av extra god kvalitet med lärdom av förra året. Med detta sparar jag ca 15.000'. Jag lämnar in för öljettering ( blir mycket bättre än när jag micklar med detta själv ). Finns utmärkt material att köpa för hyfsat pris på nätet.

Har man dynor ets är det bättre att fixa regntålig låda för dessa under de perioder det regnar mycket eller man är bortrest. Taken klarar lätt av enstaka skurar.

För varje sektion har jag satt 4-6 öljetter längst ner - lutningen är ca 25 grader. Utanför öljetterna finns en insydd lättmetallskena på ca 2,5 meter som stabiliserar duken och som återanvänds från ursprungstaket för 13 år sedan.

Det är mysigt att sitta ute på kvällarna även om lätt regn fallet. När det börjar bli kyligare framåt hösten hållet taken behaglig värme. Huset ligger 130 m från Östersjön så taken är utsatt för hel del blåst.
 
  • Gilla
Cnall
  • Laddar…
Vi har varit många rundor på byggnadsnämnden i kommunen på senaste tiden då vi byggt en pergola precis vid tomtgränsen och fått klagomål. Vi får sätta seglarduk och merkis men inget fast tak.
Du kommer säkerligen behöva bygglov för kanalplasttak men bygger du det så du kan ta av det så kan du bara ta av det om någon kommer och inspekterar.

Vi tänkte ev sätta upp seglarduk eller liknade som "tak" men hittar inget bra hållbar lösning där vi kan rulla in det o ut det när vi vill.
jag blir nyfiken på hur du Yonna har gjort din upp och nedhissnings lösning. Har du några bilder kanske på konstruktionen, eller kanske kan beskriva lite hur ni gjorde samt vad för material ni använde till det?

Om någon annan gjort någon smart lösning gällande in och utrullning av pergola tak som inte kostar en förmögenhet så är jag mer än tacksam för tips.
 
Lättmetallstången är försedd med öljetter i var sida i vilka fästs linor som går till en trissa (?) som är fäst på stolparna som håller upp takets nederdel. Taket spänns med dessa linor och fästs längre ner på stolparna. Övre takdelen är fast förankrad i en tvärslå (i mitt fall en ramkonstruktion längs huset) med öljetter på lagom avstånd.

För att kunna hissa in hela taket vid exvis regn har jag i seglets "kortsidor" fäst 5-6 öljetter på var sida; använder samma öljett som när jag spänner taket längst ner och med lina upp till tvärslån med ytterligare en trissa (?) för att dra upp hela taket till tvärslån. Hela taket blir då fast ihopveckat och det ser prydligt ut när det inte används. Allt monteras ner under vinterhalvåret.

På alla fyra stolpar har jag krokar längre ner för att fästa linorna.

Lite svårt att förklara men jag kommer att lägga in en bild i sommar då jag sytt nya tak. När jag skriver trissor använder jag fel ord - det är de här små inkapslade hjulen som används på segelbåtar … :)
 
@yonna Skulle jättegärna vilja se en bild på hur du löst detta! Funderar på liknande till mitt hus.
 
Nu borde jag inte lägga in bilderna när det inte är färdigt men det kommer inte bli färdigt i sommar. Taken är bara provisoriskt uppsatta av mig själv... jag får egentligen inte klättra på stegen... och det är inte vidare snyggt gjort. Kommer fixas snyggare när jag får hjälp.

Taken har sytts av Kinnevikens segelmakeri i Lidköping. Då ingick 4 öljetter x 2. Jag skall efter säsongen komplettera med 4 öljetter i var sida dvs totalt 16 st och som fixas lokalt (blir billigare). Då kan jag hissa upp dem vid dåligt väder. Det sitter alltså 4 block för spänning och 4 block vid husväggen för upphissning. Längs husväggen skall kanten föras in i en befintlig lättmetallist så att taket hålls slätt. För att underlätt uppsättningen (för mig!) kommer jag troligen ha öljetter istället. Längs ytterkantens fåll finns en lättmetallskena som håller duken slät.

Jag provsydde själv konstruktionen men i billigt material och vinden rev sönder taken på nolltid. Nu är här samma typ segelduk som när huset byggdes och de höll i 10 år. Då gick det inte att hissa upp dem. Min symaskin klarade inte detta material.

Ramkonstruktionen är helt separerad från huset för att undvika putsskador i fasaden. Det kan bli hårda vindar på Österlen.

Tillägg: efter sommaren, då taken fått lite regnmage, lägger jag in en förstärkning på utsatt plats och kompletterar med öljett för avrinning.
 
  • Provisoriskt uppsatt segeldukstak över en uteplats vid ett hus, med trädgårdsmöbler och en skottkärra på gräsmattan framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provisoriskt monterade segeldukstak med synliga öljetter och vajrar mot trästolpar, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provisoriskt uppsatt segeldukstak med sydda öljetter och spänningsblock vid en träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nu borde jag inte lägga in bilderna när det inte är färdigt men det kommer inte bli färdigt i sommar. Taken är bara provisoriskt uppsatta av mig själv... jag får egentligen inte klättra på stegen... och det är inte vidare snyggt gjort. Kommer fixas snyggare när jag får hjälp.

Taken har sytts av Kinnevikens segelmakeri i Lidköping. Då ingick 4 öljetter x 2. Jag skall efter säsongen komplettera med 4 öljetter i var sida dvs totalt 16 st och som fixas lokalt (blir billigare). Då kan jag hissa upp dem vid dåligt väder. Det sitter alltså 4 block för spänning och 4 block vid husväggen för upphissning. Längs husväggen skall kanten föras in i en befintlig lättmetallist så att taket hålls slätt. För att underlätt uppsättningen (för mig!) kommer jag troligen ha öljetter istället. Längs ytterkantens fåll finns en lättmetallskena som håller duken slät.

Jag provsydde själv konstruktionen men i billigt material och vinden rev sönder taken på nolltid. Nu är här samma typ segelduk som när huset byggdes och de höll i 10 år. Då gick det inte att hissa upp dem. Min symaskin klarade inte detta material.

Ramkonstruktionen är helt separerad från huset för att undvika putsskador i fasaden. Det kan bli hårda vindar på Österlen.

Tillägg: efter sommaren, då taken fått lite regnmage, lägger jag in en förstärkning på utsatt plats och kompletterar med öljett för avrinning.
Tack för dina fina bilder. Ska prova detta när vi får upp vår pergola! Har du någon bild på hur du fäst
duken med metallskenan som är mot husdelen. Har den fäst den i stolparna. Ser fram emot att få fler bilder av din pergola i sommar:)
 
anki61: det blir visserligen snyggare med skena men då ska segelduken sys med trådfäste längs hela sidan, vilket segelduksmakaren gjorde initialt då jag köpte in allt av proffs. Det blev kostsamt (man är inte lika känslig för kostnader vid nyhusbygge) och jag beställde jobbet enligt arkitektritningen.

Jag tog in offert från ursprungliga installatören. Min förenklade lösning blev 19' kr billigare... Dessutom blev det knivigt att peta in kanten i skenan mot huset efter ett par år då materialet inte blev lika smidigt.

I övrigt kan jag berätta att jag just nu återkommit från en cykeltur till småstaden och intager fredagsdrinken under segeldukstaket i lätt, efterlängtat regn. Då mår man extra gott eftersom vi har bevattningsförbud!
 
Redigerat:
  • Gilla
anki61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.