Behöver en måttbeställd glasvägg och glasdörr till min bastu och undrar om någon kan tipsa om en bra och billig firma i Göteborgs-/Kungsbackatrakten? Har försökt beställa från Harvia men det är så svårt att jag börjar tro att de inte vill sälja något.
 
Testa att höra med en glasmästare. Håller precis på med motsvarande till dusch och glasmästaren verkar erbjuda både större utbud i olika beslag etc. och minst lika bra pris som en ”ren duschväggssäljare”.
 
Jag varit i kontakt med glasmästare och de är ganska dyra. Jag skulle vilja ha ett specifikt tips på en specifik glasmästare/återförsäljare?!
 
Är det någon som har erfarenhet från www.glasnet.nu? De har vettiga priser och grymt bra omdömen på nätet.
 
N NeLa1 skrev:
Är det någon som har erfarenhet från www.glasnet.nu? De har vettiga priser och grymt bra omdömen på nätet.
Hur har det gått? Jag funderar sjäv på att göra samma. Min vägg är 2,30 bred och jag sulle vilja ha en 70 cm bred dörr i mitten.
 
S SteCe skrev:
Hur har det gått? Jag funderar sjäv på att göra samma. Min vägg är 2,30 bred och jag sulle vilja ha en 70 cm bred dörr i mitten.
Jag är den som sitter som leverantör till Glasnet. Kan säga att det är en ytterst seriös och kunnig firma.
 
S SteCe skrev:
Hur har det gått? Jag funderar sjäv på att göra samma. Min vägg är 2,30 bred och jag sulle vilja ha en 70 cm bred dörr i mitten.
Har inte beställt något än. Pratar med interglas.se, glasnet.se och ett par lokala leverantörer. Intrycket än så länge är att Interglas är dyrare än jag förväntade mig av en internetleverantör. Vad gäller GlasNet är jag besviken på att de förväntar sig att jag ska ange nettomåtten på glasväggen istället för att jag endast ska ange bruttommåtten och sedan drar de av för lister och gångjärn.
 
N NeLa1 skrev:
Har inte beställt något än. Pratar med interglas.se, glasnet.se och ett par lokala leverantörer. Intrycket än så länge är att Interglas är dyrare än jag förväntade mig av en internetleverantör. Vad gäller GlasNet är jag besviken på att de förväntar sig att jag ska ange nettomåtten på glasväggen istället för att jag endast ska ange bruttommåtten och sedan drar de av för lister och gångjärn.
Det är ett normalt förfarande när du måttar glasväggar.
Annars kan jag rek INR.se, inte billiga men du får vad du betalar för.
 
A
N NeLa1 skrev:
Har inte beställt något än. Pratar med interglas.se, glasnet.se och ett par lokala leverantörer. Intrycket än så länge är att Interglas är dyrare än jag förväntade mig av en internetleverantör. Vad gäller GlasNet är jag besviken på att de förväntar sig att jag ska ange nettomåtten på glasväggen istället för att jag endast ska ange bruttommåtten och sedan drar de av för lister och gångjärn.
Antingen betalar man en glasmästare som kommer och gör all måttagning, eller så köper man billigt på nätet och gör mottagningen själv. Är inte det en del av principen?
 
För mig är det självklart att kunden endast behöver ange bruttomåttet.
Det är ju leverantören som vet hur mycket listerna bygger, distans som gångjärn skapar mellan dörr/glasvägg etc.

Givetvis förutsatt att man beställer komplett med glas, beslag och lister, annars blir det ju förvisso svårt för leverantören...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
För mig är det självklart att kunden endast behöver ange bruttomåttet.
Det är ju leverantören som vet hur mycket listerna bygger, distans som gångjärn skapar mellan dörr/glasvägg etc.

Givetvis förutsatt att man beställer komplett med glas, beslag och lister, annars blir det ju förvisso svårt för leverantören...
Det är min bild och förväntan också.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det någon som vet något bra verktyg (typ laserinstrument) som jag kan mäta ytan för glasväggen? Jag har inga räta vinklar och är orolig att mäta fel. Någon slags "laserskanning" hade varigt att föredra. Har använt en avståndsmätare men dels blir det lite olika mått varje gång samt att den inte visar vinkel.
 
A
N NeLa1 skrev:
Är det någon som vet något bra verktyg (typ laserinstrument) som jag kan mäta ytan för glasväggen? Jag har inga räta vinklar och är orolig att mäta fel. Någon slags "laserskanning" hade varigt att föredra. Har använt en avståndsmätare men dels blir det lite olika mått varje gång samt att den inte visar vinkel.
Jag rekommenderar dig att skippa nätfirmorna och ringa en glasmästare lokalt, de kommer ut, mäter upp, beställer, monterar och tar ansvaret för alla leden. Har de mätt fel, så får de lösa problemet.

Med dina förutsättningar tror jag att det kommer att bli billigare på sista raden.

Eller så ser du till att justera hålet så att det är vinkelrätt innan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag rekommenderar dig att skippa nätfirmorna och ringa en glasmästare lokalt, de kommer ut, mäter upp, beställer, monterar och tar ansvaret för alla leden. Har de mätt fel, så får de lösa problemet.

Med dina förutsättningar tror jag att det kommer att bli billigare på sista raden.

Eller så ser du till att justera hålet så att det är vinkelrätt innan.
Tack för ditt inlägg!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.