Min sambos sommar-/kolonistuga var tvungen att rivas och en ny är under uppbyggnad ( 40 m2).
Golvreglarna som byggarna har satt är tryckimpregnerade på cementplint (50-150 mm ovan plasttäckt mark). Fackverket (golvreglarna) skall vindtätas med minaritskivor undertill för att sedan fyllas med isolering. På reglarna skruvas och limmas det en 22 mm golv spånskiva. På detta skall det läggas ett 7 mm laminatgolv.

Många har sagt att vi absolut inte skall använda oss av tryckt virke om det inte kan "andas". Samtidigt har vi kollat med kemikalieinspektionen mm. Ingenstans står det att det är förbjudet.
Jag vill att vi ersätter det tryckta virket med "otryckt".
Vad skall vi göra
 
Dagens tryckimpregnerade virke är vad jag förstår inte hälsovådligt på samma sätt som äldre varianter. Den aspekten är jag dock ingen expert på. Tryckt virke är avsett för utomhuskonstruktioner, antingen för att virket kommer i kontakt med jord (NTR/A klass) eller för att virket är utsatt för väta som inte kan torka upp (NTR/AB). Det finns ingen anledning att använda tryckt virke i skyddade konstruktioner. Är man orolig för risken för röta, så är de felkonstruerade. Sammanfattningsvis: Jag tror inte det är farligt men det är fel.
 
  • Gilla
Kalle.n.4 och 1 till
  • Laddar…
P Pluggad skrev:
Min sambos sommar-/kolonistuga var tvungen att rivas och en ny är under uppbyggnad ( 40 m2).
Golvreglarna som byggarna har satt är tryckimpregnerade på cementplint (50-150 mm ovan plasttäckt mark). Fackverket (golvreglarna) skall vindtätas med minaritskivor undertill för att sedan fyllas med isolering. På reglarna skruvas och limmas det en 22 mm golv spånskiva. På detta skall det läggas ett 7 mm laminatgolv.

Många har sagt att vi absolut inte skall använda oss av tryckt virke om det inte kan "andas". Samtidigt har vi kollat med kemikalieinspektionen mm. Ingenstans står det att det är förbjudet.
Jag vill att vi ersätter det tryckta virket med "otryckt".
Vad skall vi göra
Är det något bygge från utlandet ? För det är inte någon vanlig dimension på bjälkarna längre här i Sverige.Vanligt förr när virket inte riktades med hyvling.
 
R RoBo skrev:
Är det något bygge från utlandet ? För det är inte någon vanlig dimension på bjälkarna längre här i Sverige.Vanligt förr när virket inte riktades med hyvling.
Dimensionen på reglarna till bjälklaget är 145x45 mm och de är inköpta på Bauhaus.
P Pluggad skrev:
Min sambos sommar-/kolonistuga var tvungen att rivas och en ny är under uppbyggnad ( 40 m2).
Golvreglarna som byggarna har satt är tryckimpregnerade på cementplint (5 mm ovan plasttäckt mark). Fackverket (golvreglarna) skall vindtätas med minaritskivor undertill för att sedan fyllas med isolering. På reglarna skruvas och limmas det en 22 mm golv spånskiva. På detta skall det läggas ett 7 mm laminatgolv.

Många har sagt att vi absolut inte skall använda oss av tryckt virke om det inte kan "andas". Samtidigt har vi kollat med kemikalieinspektionen mm. Ingenstans står det att det är förbjudet.
Jag vill att vi ersätter det tryckta virket med "otryckt".
Vad skall vi göra
 
Att folk är rädda för tryckimpregnerat virke har historiska förklaringar. Det funkar att använda tryckimpregnerat virke. Men det är inte motiverat. Isoleringen är känsligare för fukten än reglarna i vilket fall.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
P Pluggad skrev:
Dimensionen på reglarna till bjälklaget är 145x45 mm och de är inköpta på Bauhaus.
Läste tydligen lite slarvigt. Fattade det som bjälkarna var 50x150 mm. :oops:
 
D Daniel 109 skrev:
Att folk är rädda för tryckimpregnerat virke har historiska förklaringar. Det funkar att använda tryckimpregnerat virke. Men det är inte motiverat. Isoleringen är känsligare för fukten än reglarna i vilket fall.
Risken skall vara att reglarna avger en obehalog lukt i huset.
 
Nej, det är en risk med äldre impregnering i fuktig miljö. Det virke i köper i dag har inte de problemen.
 
Satte några impregnerade reglar i hörnet på garaget när jag skulle göra ny vägg där pga hade för lite vanliga.
Under alla år har det inte varit nån lukt eller annat konstigt.
Ligger det redan på plats så låt det vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.