Hur många av er köper mycket nytt när ni flyttar in i ert nya hus?

Själv vill jag ha nytt matbord, nya stolar och en vit skön schläsong....Blir ju några tusenlappar.........

Nora
 
Klart ett nytt förtjänar nya möbler...
Man flyttar ju för man vill ha nått nytt ej ett annorlunda gammalt.
 
Vi har köpt nytt matbord och stolar ny säng till lillkillen Ny säng till oss med. Sen blir det lite nya mattor lampor mm. Vill inhandla ett nytt tvrums bord & ny soffa med men det får vänta ett tag så man ser om man har pengar över. :)
 
Vi sålde allt utom köksstolar, soffa och barnens sängar när vi flyttade. Så det blev mycket nytt! Vårt tidigare hus var i en stil och innehöll saker som inte var vi. Nu är det helt annorlunda!

/FlitigaLisa
 
Vi sålde också de flesta möbler innan vi flyttade. Eftersom vi flyttade 30 mil var det smidigt att inte behöva flytta med så mycket utan köpa nytt på plats. Större kök krävde också större köksbord och med öppen planlösning och många fönster får man inte plats med stora utrymmeskrävande bokhyllor t ex.
 
Vi flyttade från en lägenhet på 2 rum och kök till ett radhus på 5 rum och kök...

Så vi har sålt nästan allt det gamla utan vår säng, soffan och matsalsstolar...

Nytt: Databord modell stor, 2 hyllor med glasdörrar till alla böcker. Nytt matsalsbord, fin matsalsbord med snygga läderstolar, ny stoooor soffa och soffbord! Garderob till sovrummet och soffbord och skänk till vårt tvrum! Puuuh :surprised:

Jaaa, det gick ju en del pengar eftersom vi köpte precis det vi ville ha...

Nytt hus nya möbler... ;)
 
Hej!
Jag blev förvånad när jag läste denna tråden, själv betraktar jag många av mina möbler som kära och oersättliga minnen - kökssoffan jag fick av maken när vi varit ihop i ett och ett halvt år, brudkistan jag fick av mormor, matbordet jag köpte för då dyra slantar till mitt första förstahandskontrakt, stolarna som jag fått av mamma - en varje jul ... (och jag skulle kunna fortsätta såhär. :))
Till nästa hus behöver vi nog en riktig tvbänk (vi har ingen nu), kanske en till likadan vardagsrumssoffa som den vi redan har och blir det en köksö behöver vi höga stolar. Såklart kommer säkert div småprytlar till, lampor som ju aldrig verkar fungera på nya ställen etc etc

De stora "riktiga" möblerna är för mig viktiga investeringar (som är mkt mera långsiktiga än t ex de pengar man lägger i en bil eller en stereo). Jag tycker det är kul att många möbler kan få vara för livet.
mvh fiddeli
 
Klart man har kvar några gamla älskade möbler också. Skänken och pottskåpet från farmor i Enånger.

Sen kanske man inte haft möjligheten att införskaffa de möbler man vill ha tidigare, men nu när man ändå bygger nytt så kanske det passar med husets inredning etc.

Vi är inne på sekelskift, shabby chicstilen. Lite nött ska det vara =)

Nora
 
index skrev:
Vi sålde också de flesta möbler innan vi flyttade. Eftersom vi flyttade 30 mil var det smidigt att inte behöva flytta med så mycket utan köpa nytt på plats. Större kök krävde också större köksbord och med öppen planlösning och många fönster får man inte plats med stora utrymmeskrävande bokhyllor t ex.
Vi flyttade oxå långt, från Växjö till Stockholms området och skulle magisinera i åtta månader medans huset blev klart och vi (5 pers)bodde skittrångt i en pyttelägenhet. Visserligen betalde jobbet detta men vi vill ändå minimera mängden saker. Plus att flytten var en ny start för vår familj och då kändes det helt rätt att göra sig av med sakerna. Sen är min man och jag inga samlare (om det inte gäller garaget), vi gör oss av med saker vi inte använder men visst har även jag några saker jag vill ha kvar tex mormors brudskor, en liten ikon i mosaik osv Men inga möbler!

Det är väl så att vi alla är lite olika; en del är mer sentementala än andra osv

/FlitigaLisa
 
Det var det sammanlagda intrycket av denna tråden. Jag fick känslan av att man allra helst ville skaffa så mycket nytt som möjligt. Sen är det sant att vi är olika sentimentala, själv skulle jag gärna vara litet bättre på att slänga, särskilt av allt jag har i garaget ... :-[
Men för att svara på Noras fråga så kommer vi alltså inte att köpa särskilt mycket nytt, eftersom vi vill ha kvar våra kära gamla möbler.
mvh fiddeli
 
En ny vardagsrumssoffa blir det i alla fall.
Vill ha en rejäl soffa med divan att fläka ut sig i :)

Våran befintliga 3+2 grupp får barnen ta till deras tv-rum på övervåningen.
Duger gott åt dem då den är från 2004. Ganska fräsch alltså.

Och så måste jag bara ha en platt TV att hänga på väggen.
Så snyggt, så stilrent. Ingen jätteburk som tar en massa plats.
Den får ungarna ta som inte bryr sig om sånt, än ;D

Glömde nästan...några nya lampor och mattor är ju ett måste.
 
Vi flyttade förra året men har inte köpt mycket nytt än.

Det mest omedelbara skälet är att efter köksbygget, som är det första projektet, kommer vi att ytskiktsrenovera allt det andra och därför väntar vi helst med större möbelköp tills vi ser hur det blir.

Men även då kommer vi inte att byta ut allt. Vi tycker att det är bättre att lägga pengarna på en bra renovering än på att byta ut möbler "bara för att".

Visst kommer det att bli en hel del nytt men vi kommer att behålla en hel del saker som funkar, är i hyfsat skick och förmodligen kommer att gå bra att passa in - t ex sängar, ett par IKEA-skinnsoffor (minns inte vad de heter men en rätt stram och graciös design som funkar i många olika sammanhang - fast de får kanske flytta ner i gillestugan) etc.

Sen har vi också ett fåtal riktigt bra möbler som vi har haft i många år och fortfarande är glada att vi tog oss råd med. Dem kommer vi nog alltid att behålla, men inte av sentimentalitet utan för att det är vackra och tidllösa kvalitetssaker som vi inte tröttnar på.

Så ser vi det. Men en mer allmängiltig sak är att det tar ett tag att bo in sig i en ny bostad och riktigt hitta hur man ska utnyttja alla utrymmen. Man kan tro att man har full koll på det, kanske särskilt om man har byggt hus och spenderat månader eller t o m år på att fundera över planlösningen - men efter ett års boende har man upptäckt andra aspekter. Och då kan man komma att ångra en del inköp ifall man har gått och köpt allting nytt utifrån hur man trodde att det skulle vara att bo där.
 
Vi kommer också försöka sälja så mycket som möjligt av våra möbler som vi har idag. När vi flyttade ihop så tog vi lite från min lägenhet och lite från min sambo.

Nu känner vi att vi byggt ett nytt hus tillsammans och då vill vi köpa nya möbler tillsammans som är våra. Det är viktigt att sätta en egen prägel och stil på huset och då även interiörmässigt.

Så resonerar vi.

/Linda och Terje
 
Vi har köpt många saker nya. Det är verkligen roligt att göra det, att få planera från grunden och få det (nästan!) som man vill. Vi har bl.a. köpt nya soffor (både i vardagsrum och allrum) samt matbord, stolar, tv-möbel, soffbord, tv, mm. De gamla möblerna har vi skänkt bort eller sålt - vi saknar inget av det gamla! ;D

/Lena

 
Farzan skrev:
Vi flyttade förra året men har inte köpt mycket nytt än.

Men en mer allmängiltig sak är att det tar ett tag att bo in sig i en ny bostad och riktigt hitta hur man ska utnyttja alla utrymmen. Man kan tro att man har full koll på det, kanske särskilt om man har byggt hus och spenderat månader eller t o m år på att fundera över planlösningen - men efter ett års boende har man upptäckt andra aspekter. Och då kan man komma att ångra en del inköp ifall man har gått och köpt allting nytt utifrån hur man trodde att det skulle vara att bo där.
Kloka ord, Farzan! Jag känner igen det du skriver om. Vi flytade med all det gamla bohag till ett i för sej gammalt hus. Likväll passade inte möbler till huset ;). Nu pågår det en ständig process att ersätta det vi hade med oss med möbler som passar bättre till det nya boende.
Arbetsrummet har vi flyttat 3 gånger på 3 år . Det tog 2 år innan vi var mogna för en ny soffa. Gardiner köptes nya redan vid starten men idag hänger dom inte i dom fönster som dom var avsedda för. Det tog sin tid att hitta passande taklampor och ersätta IKEAs rislampor som köptes och hängdes upp under inflyttningspanik. En hänger fortfarande kvar ( vi har 9 rum att bestämma lampor för). 3 år har gått ... och det börjar arta sej ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.