Finns ingen möjlighet att få ett utlåtande från de som anlade stödmuren om att dräneringsröret utelämnades pga förutsättningarna i marken? Det var ju förvisso ett antal år sedan, men har man tur kan de ändå ha någon gammal anteckning eller någon som fortfarande minns jobbet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Dagvatten är ju vatten på ytan. Den där formuleringen handlar framförallt om att du inte kan hårdgöra en yta som leder vatten mot grannen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
I slutändan spelar det ju ingen roll. Även om bygglovet är utformat som det är och man kanske inte har följt det så ska ju grannen bevisa att hans problem beror på det isåfall.
 
harry73
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En stilla undran.
Vad ska dräneringsrör ha för funktion på grannens sida om han har hårdlagt ytan ovanför dräneringsröret?
Om det funnits ett dräneringsrör från början, oavsett om det varit inkopplat eller ej, så hade det ju sats ur funktion av grannens stenläggning...
Det som kan hända är att ts sida av muren har en grundvattenspegel som ligger över grannens marknivå.
Grundvattnet trycks då upp på grannens sida.
Skulle detta hända, räcker det med dränering på insidan (som inte heller finns) och därefter kan dräneringsrör på grannens sida ta hand om vattnet.
Kommunen skulle nog inte bli glad om man sänker grundvattennivån och leder det in i avloppet
 
Grundproblemet verkar vara syftet med dräneringen. Som många har varit inne på så är den till för att skydda själva muren mot sättningar, tjälskjutning, etc. Grannen verkar tro att den är till för att dränera hans tomt.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Grundproblemet verkar vara syftet med dräneringen. Som många har varit inne på så är den till för att skydda själva muren mot sättningar, tjälskjutning, etc. Grannen verkar tro att den är till för att dränera hans tomt.
Jag skulle driva just den linjen stenhårt gentemot kommunen. Muren visar inga tecken på sättningar, tjälskjutning eller liknande brister som skulle orsakats av för konstruktionen bristfällig dränering (förutsatt att detta stämmer). Därmed är den ändamålsenligt uppförd av den sakkunniga entreprenören och följer bygglovet.

Det andra jag skulle driva är att uppförande av muren inte har ökat vattenbelastningen på grannens tomt. Återigen enbart om detta stämmer vilket jag antar att det gör eftersom att tomterna inte har schaktats till nya höjder vid murbygget.

Därmed borde kommunen avskriva tillsynsärendet.
 
  • Gilla
Räknenisse och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej sand suger inte upp 4-5 m. 30 - 50 cm är möjligt, men där nånstans går gränsen.
Lera kan suga upp vattnet riktigt bra, dör går gränsen vid några meter, kanske 4 - 5m
Far jag med osanning? Ja det gör jag.
Slarvar med benämningarna men kanske är jag inte ensam om det.
Här säger grannarna att vi har sand i backen.
Mosand. Kanske ska man benämna det silt istället. Det är rent och fint material. Man blir inte smutsig av "sanden" men den är så finkornig att vinden lätt blåser iväg den om det är torrt. Inte grovt som sandlådesand eller nått man kan mura med.
Men konstant fuktig är den.
Jag vet för trossbotten är bytt ☺️

Diagram som visar korngrohet och fysikaliska egenskaper av jordarter som sand och silt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
harry73
Läg märke till att det är teoretisk kapilär stighöjd. Oftast har man tunna skikt med finare material bland lite grövre. Det grövre materialet begränsar stighöjden
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Hej!

Det är inte så att grannens nya uteplats lutar mot hans eget hus och vattnet vid regn därmed rinner in i hans torpargrund?

Om ni hade haft högt stående vatten i marken kan men eventuellt se det på skarvarna i L-stödet, detta beror givevis på om skarvarna är igjutna eller inte (beror på modell) eller om man tätat på baksidan (er sida).

Hur som helst tror jag att det är grannens uteplats som är boven i dramat!

För övrigt så kan det kanske vara vissa som är intresserade att gå in och kika på www.sgu.se där kan man få en grov uppfattning om hur det ligger till med grundvattenyta, jordlagerföljd osv. i ett specifikt område. Dessa kartor är inte alltid exakta men kan ge en "humm" om läget. kartorna finner ni under Produkter & sedan kartvisaren!

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kommunen kommer nu i mitten av april för inspektion. Vi kommer avvakta och se vad de säger (kommer såklart delge er). Antar att de därefter kommer önska ett skriftligt utlåtande från vår sida. Tack också för många kloka ord och tankar, får se om några av era infallsvinklar kan bli aktuella att spina vidare på mot kommunen.
När vi lade ner en ny stenkista för att ta hand om vårt dagvatten från taket grävde vi ganska djupt på tomten. Det var ren sand, som en sandstrand, hela vägen flera meter ner. Vi kan säkert få utlåtande från entreprenören om det skulle bli aktuellt att detta krävs.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Är grannens hus platta på mark eller grävd källare?

Hela saken är ju så knasig. Hur ska ett rör vid muren någon decimeter ner från marknivå kunna ta hand om grundvatten och dagvatten borta vid hans hus...
 
Claes Sörmland
J joehjo skrev:
Vi kan säkert få utlåtande från entreprenören om det skulle bli aktuellt att detta krävs.
Man kan inte nog överskatta betydelsen av skriftliga utlåtandet och intyg från sakkunniga (=personer som yrkesarbetar med något) i sin kommunikation med kommuner. Kommunens egna handläggare är ofta skickliga på diarieföring och tjänsteanteckningar men kan sällan något om den tekniska verkligheten som gäller för området de handlägger. De är således helt beroende av skriftliga dokument för att fatta rätt beslut.
 
  • Gilla
Borrby
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går ju lätt att utreda om någon del är bygglovspliktig med en anmälan till kommunen...
Visst, om det inte fanns vänskapskorruption och gemensamma middagar.
 
Jag vet inte riktigt om jag missat något med tanke på kommentarerna här, men det är väl självklart att grannen ska kunna förvänta sig att ritningen denne godkänt skall efterföljas?

Vad är det annars för vits att lämna in ritningar, fixa bygglov, be om ”tillåtelse” om man ändå tänker bygga något helt annat?

Hen kanske aldrig skulle godkänt bygget utan dräneringsrören., men det valet tog ni bort från hen.

Ni verkar inte, gemensamt, ha gått igenom vilka konsekvenser det skulle kunna ha i slutänden (att ändra planen), vem som ska stå för ev kostnader om det blev problem osv..

(ni hade ju tydligen gått igenom hur det skulle byggas från början - nu följdes inte det och pga det så har du hamnat i denna situation.)

Om jag fått problem med min mark efter att grannen förändrat något på sin.. så hade jag också börjat undersöka var problemet låg!

Inte sagt att hens problem nu beror på er mur/markarbeten.. (men ändå rimligt att börja undersöka den först - om det nu var så att problemen börjat dyka upp efter bygget).
 
Fast en bygglovspliktig mur är inget som en granne godkänner eller inte. En granne får i ett grannehörande uttala sig om vad han tycker om förslaget. Sedan väljer kommunen att neka eller godkänna bygglov. I det beslutet tittar man på vad grannen har anfört för kommentarer. Men grannen har ingen vetorätt. Och om grannen i sitt yttrande skulle säga att han inte vill ha muren där om man inte lägger dränering i sandmark, så är det inget som kommunen kommer att bry sig om i sitt beslut.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.