Bösta sättet att ta bort svartmögel?
Såpa, specialmedel eller skrapa?
 
  • Vägg med flagnande färg och svartmögelangrepp, behov av sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Klorin ?
 
60% ättika!? Hade använt vanlig spraypumpflaska, som man har till blommor, AKTA ÖGONEN!
Får du inte tag på 60 så börja med Perstorps 24%.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag trodde att jag hade raderat denna tråden eftersom det finns gott om info på nätet om detta. Å andra sidan är det ju alltid skönt att få input från verkliga fall.

Det finns hur som helst medel man kan köpa, och det ska appliceras jämte mekanisk bortskrapning. Noga att man får bort allt.
 
Man behöver inte sanera nånting.......det som sitter på väggen där är inte mer än vad som finns i luften omkring dig helt naturligt iallafall. Döda och inte pågående angrepp är inte farliga på något vis och även om det ligger latent där så är det bara kosmetiskt. Det gör inte att det möglar mer nån annan gång heller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man behöver inte sanera nånting.......det som sitter på väggen där är inte mer än vad som finns i luften omkring dig helt naturligt iallafall. Döda och inte pågående angrepp är inte farliga på något vis och även om det ligger latent där så är det bara kosmetiskt. Det gör inte att det möglar mer nån annan gång heller.
Tack för svaret.
Det är min mammas dödsbo som vi håller på att renovera, och då vill jag inte lämna något skit efter mig. Dessutom blir folk livrädda för sånt här, så det är lika bra att ta bort eländet!
 
Mögel finns ju i luften runt om kring oss hela tiden. Det viktigaste är att åtgärda grundorsaken till att det har börjat gro, annars kommer det att komma tillbaks hur mycket man än sanerar.
Åtgärdar man grundproblemet så dör möglet och problemet är i princip bara kosmetiskt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Problemet är minst sagt åtgärdat; Nytt ytter- och innertak. Men jag vill inte riva hela innerväggen och sätta upp nytt gips, därav behovet att ta bort det...
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Frågan är om det ändå inte är billigast/snabbast att bara riva ner gips och ersätta. Du får mindre och spackla för du ska väl ändå måla eller tapetsera?
 
T tgr_se skrev:
Frågan är om det ändå inte är billigast/snabbast att bara riva ner gips och ersätta. Du får mindre och spackla för du ska väl ändå måla eller tapetsera?
Nej, vi ska inte renovera något. Bara städa och göra fint, inte ”dölja” några skador så att köpare blir osäkra.
Det är 60-talsstandard på huset så alla köpare kommer ändå vilja totalrenovera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.